Obwodnica Olesna – 25 km drogi ekspresowej S11
Obwodnica Olesna w ciągu drogi ekspresowej S11 będzie miała prawie 25 km długości. Z nowej trasy mamy skorzystać w listopadzie 2022 r. Wizualizacje: GDDKIA

Obwodnica Olesna to jedna z największych inwestycji drogowych realizowanych w województwie opolskim. Obwodnica będzie 25-kilometrowym odcinkiem drogi ekspresowej S11. Jej realizacja potrwa niemal do końca 2022 roku i wyniesie prawie 700 mln zł.

Nowy odcinek drogi ekspresowej S11 – obwodnicę Olesna - realizuje konsorcjum firm MIRBUD S.A. oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia S.A. Umowę na projekt i budowę, o wartości ok. 667,6 mln zł podpisano w II połowie maja br. Planowany termin oddania do ruchu obwodnicy ustalono na listopad 2022 r.

Projektowana obwodnica Olesna jest drogą klasy technicznej S , będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku o nośności 11,5 t/oś. W ciągu trasy powstaną 24 obiekty mostowe, węzeł „Olesno” na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 487 wraz z dwoma rondami oraz kolejne dwa ronda w ciągu przebiegu obwodnicy. Powstaną także urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz przebudowana zostanie infrastruktura techniczna (sieć wodno-kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna, telekomunikacyjna i urządzenia melioracyjne).

Początek przebiegu trasy będzie zlokalizowany na istniejącej drodze krajowej nr 11 w pobliżu m. Kolo­nia Ciarka w ramach tymczasowego połączenia z istniejącym przebiegiem drogi krajowej nr 11 z wykorzystaniem skrzyżowania typu „rondo”, natomiast jej koniec zlokalizowany będzie na granicy woj. opolskiego i śląskiego, dowiązując się do istniejącej DK 11 poprzez tymczasowy łącznik.

Te „tymczasowe połączenia” wynikają z etapu przygotowania sąsiednich odcinków drogi ekspresowej S11 tj. dla odcinka w kierunku Bytomia oraz dla odcinka w kierunku granicy z woj. wielkopolskim.

W przypadku obu tych odcinków opracowywane jest STEŚ, czyli Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe oceniające pod względem technicznym, ekonomicznym i środowiskowym różne warianty drogi ekspresowej S11, mające na celu analizę możliwych propozycji przebiegu trasy i wybór najbardziej optymalnego rozwiązania.

Nowa trasa S11, z dala od terenów zabudowanych, zapewni komfort ruchu tranzytowego, tworząc połączenie ponadregionalnej drogi tranzytowej łączącej województwo wielkopolskie, opolskie i śląskie. Realizacja inwestycji umożliwi również skomunikowanie z terenami inwestycyjnymi, wpływając na rozwój aktywacji gospodarczej terenów zlokalizowanych w sąsiedztwie drogi krajowej nr 11 oraz w województwie opolskim.

Droga ekspresowa S11 – budowana polska droga ekspresowa Koszalin – Piekary Śląskie o projektowanej łącznej długości ok. 550 km. Prowadzi w większości śladem obecnej drogi nr 11 przez województwa: zachodniopomorskie, wielkopolskie, opolskie i śląskie. W rządowych planach przewidziana do realizacji jako droga w całości dwujezdniowa. Docelowo S11 ma łączyć kurorty środkowego wybrzeża Bałtyku przez Koszalin, Piłę, Poznań, Ostrów Wielkopolski, Lubliniec, Bytom i Górnośląski Okręg Przemysłowy.

Mapa przebiegu obwodnicy Olesna w ciągu drogi ekspresowej S11. Mapa: GDDKIA

Mapa przebiegu obwodnicy Olesna w ciągu drogi ekspresowej S11

Obwodnica Olesna w ciągu drogi ekspresowej  S11 zostanie zlokalizowana w korytarzu terenowym według północnego wariantu jej przebiegu (wariant nr 2 z etapu STEŚ), uznanym według wielokryte­rialnej analizy porównawczej i Raportu o oddziaływaniu na środowisko za wariant najbardziej optymalny. Początek jej przebiegu znajduje się na istniejącej drodze krajowej nr 11 w pobliżu m. Kolo­nia Ciarka, którą nowy ślad drogi omija od strony południowej. Ok km 2+200 zmienia swój przebieg, kierując się na wschód i przekracza istniejącą DK 11, rz. Stobrawę oraz dwutorową linię kolejową nr 143 relacji Kalety – Wrocław Mikołajów, wzdłuż której biegnie przez ok. 2,5 km. Obwodnica omija m. Stare Olesno i Wojciechów od północnej strony. Następnie zmienia swój przebieg, by w km ok. 9+980 przeciąć drogę wojewódzką DW nr 487 relacji Olesno – Byczyna (ul. Gorzowska). Na skrzyżowaniu tych dróg zaplanowany jest węzeł drogowy typu WB, z włączeniem łącznic do DW 487 w postaci rond. Do węzła poprzez północne rondo zostanie również włączona droga powiatowa DP nr 1934 O relacji Olesno – Radłów. Biegnąc dalej w terenach leśnych, obwodnica omija od północnej strony teren strefy ekonomicznej. Następnie zmienia swój przebieg w kierunku południowym i wkracza na teren pól uprawnych w sąsiedztwie m. Świercze i Kolonia Świercze. W km ok. 14+383 przecina drogę woje­wódzką DW nr 494 relacji Bierdzany – Olesno – Częstochowa (ul. Częstochowska). Skrzyżowanie tych dróg planuje się jako przejazd drogowy. W dalszej kolejności obwodnica przebiega przez teren leśny, by po przecięciu drogi powiatowej DP nr 1945 O po północnej stronie m. Sowczyce wkroczyć na tereny pól uprawnych. W km ok. 20+500 przecina linię kolejową nr 143 i zbliża się w najmniej newralgicznym miejscu do zabudowań w m. Łomnica. Dalej przecina rz. Łomnicę i biegnie w kierunku południowo-wschodnim, by w km ok. 23+613 przeciąć istniejącą DK 11 w postaci przejazdu dołem. Obwodnica koń­czy się na granicy woj. opolskiego i śląskiego, dowiązując się do istniejącej DK 11 poprzez łącznik tymczasowy długości ok. 250 m.

ZOBACZ PODOBNE

KOMENTARZE

ls42
2019-06-12 22:28
S-11 to ważna trasa jednak traktowana po macoszemu. Niech ktoś wyjaśni dlaczego obwodnice miast na tej trasie buduje się po połowie. Tak było w przypadku obwodnicy Ostrowa Wielkopolskiego. Tak jest w przypadku Kępna. Wybudowano część tej obwodnicy, a samochody i tak jadą przez miasto, a raczej stoją w centrum miasta. Sam stałem na tej drodze długo, bo światła źle ustawione. Może jednak obwodnice budować całościowo. Przynajmniej będzie pożytek
Obywatel
2019-06-06 10:01
Ktoś na tym skorzysta ale nie mieszkańcy...bo jak wcześniej pit napisał ten wariant nie eliminuje tranzytu z miasta olesna...no cóż jak nie wiadomo o co chodzi...:((((szkoda
Pit
2019-06-06 08:49
Wariant południowy gwarantował całkowite wyeliminowanie tranzytu z miasta Olesno. Dziwna sprawa .
Pit
2019-06-06 08:44
Tranzyt od strony A4 - DW 901 dalej przez miasto. Brawo.
B
2019-06-05 21:37
Może to jakaś strategia na kasę: wycinanie lasów państwowych?
LokalnyDzilacz
2019-06-05 19:10
Ciekawe jest wybór wariantu obwodnicy. Został wybrany najdroższy wariant który wymaga wycięcia bardzo dużej ilości lasów. A powietrze w Oleśnie jest bardzo kiepskiej jakości. Inna sprawa jest taka że parę lat wcześniej wariant północy został kategorycznie odrzucony ze względów ekonomicznych jak i środowiskowych. Jest to bardzo podejrzana sprawa która moim zdaniem powinna zostać zbadana.

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
Twój komentarz: