Obwodnica Warszawy z dziurą na wschodzie - nie ma widoków na budowę brakujących 14 km
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2022-12-28
- Aktualizacja: 2023-01-23
Wschodnia Obwodnica Warszawy: w użytkowaniu zledwie 2,5 km trasy S17, budowa pozostałych 14 km odpływa w czasie
Po oddaniu 2,5 km odcinka drogi S17 pomiędzy węzłami Warszawa Wschód – Lubelska w użytkowaniu jest 68 kilometrów obwodnicy Warszawy. Tworzą ją od zachodu droga ekspresowa S8, od południa – S2, od wschodu oddany, krótki odcinek trasy S17.
Oddany w grudniu 2022 r. krótki odcinek trasy S17 Lubelska - Warszawa Wschód. Zdjęcia: GDDKIA
Do ukończenia warszawskiego ringu brakuje jeszcze około 14 km Wschodniej Obwodnicy Warszawy (WOW) pomiędzy węzłami Warszawa Wschód (Zakręt) a w. Drewnica. Fragment podzielony jest na dwa zadania i jak na razie nie może wyjść z etapu planowania i uzgodnienia jego przebiegu. Po licznych odwołaniach nadal trwają procesy w sądzie.
S17 Wschodnia Obwodnica Warszawy stoi w miejscu. To jedna z najdłużej przygotowywanych inwestycji drogowych
Przypomnijmy, Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska (GDOŚ) uchylił w całości decyzje Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Białymstoku o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy Wschodniej Obwodnicy Warszawy na odcinkach S17 Drewnica - Ząbki (18 lutego 2021 r.) oraz Ząbki - Warszawa Wschód (Zakręt) (15 lutego 2021 r.). Ponadto umorzone zostały postępowania przed RDOŚ w Białymstoku dla obu tych przedsięwzięć.
Decyzje GDOŚ zostały zaskarżone, m.in. przez GDDKiA, do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Warszawie. WSA w Warszawie (wyrok z 24 sierpnia 2021 r. dla S17 Ząbki - Warszawa Wschód i z 19 stycznia 2022 r. dla S17 Drewnica - Ząbki) uchylił decyzję GDOŚ. Z wyroku sądu wynika obowiązek merytorycznego rozpatrzenia przez GDOŚ otrzymanych odwołań od decyzji RDOŚ w Białymstoku. Od wyroków WSA w sprawie obu odcinków WOW wpłynęły skargi kasacyjne do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Termin rozpatrzenia skarg kasacyjnych na wyrok WSA zostanie wskazany przez NSA w I kwartale 2023 r. Tak więc podjęcie dalszych działań związanych z realizacją Wschodniej Obwodnicy Warszawy będzie możliwe po prawomocnym zakończeniu postępowań, dotyczących decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, przed sądami administracyjnymi.
Pozostały do realizacji odcinek S17 Drewnica – Ząbki – Warszawa Wschód będzie dwujezdniową drogą ekspresową, z trzema pasami ruchu w obu kierunkach. Wyposażoną w urządzenia ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wjazd na nią z dróg lokalnych będzie się odbywał bezkolizyjnie, poprzez węzły drogowe.
Mapa obwodnicy Warszawy w ciągu dróg ekspresowych S2, S8 i S17 - odcinki gotowe i w planowaniu
Mapa: GDDKIA
Historia budowy obwodnicy Warszawy w ciągu dróg S8, S2 i S17
W 2008 roku GDDKIA rozpoczęła budowę pierwszego odcinka wchodzącego w skład ekspresowego ringu warszawskiego. Było to 10,4 km od węzła Konotopa do węzła Powązkowska w ciągu drogi ekspresowej S8. Następnie w 2013 r. zakończyła się budowa 20 km S2 Południowej Obwodnicy Warszawy (POW) oraz 7 km odcinka S8 pomiędzy węzłami Modlińska i Marki. W ciągu tzw. Trasy Toruńskiej powstały pierwsze w Polsce ekrany półtunelowe. Zostały one również zastosowane na sąsiednim odcinku S8 Powązkowska - Modlińska, czyli tzw. Trasie Armii Krajowej, oddanej do ruchu w 2015 r.
Trasa Toruńska - obwodnica Warszawy w ciągu drogi S8. Zdjęcia: GDDKIA
Północna część Warszawskiego Węzła Drogowego, którą tworzy trasa S8, została uzupełniona w 2017 r. o 2 km od węzła Marki do węzła Drewnica. Odcinek ten stanowi część ekspresowej obwodnicy Marek. Od grudnia 2020 r. kierowcy mogą korzystać z kolejnych 15 km S2 POW wraz z nowym mostem na Wiśle. Rok później oddano do ruchu ostatnie 4,6 km trasy S2 Puławska - Warszawa Wilanów z tunelem pod Ursynowem o długości 2,3 km.
Południowa Obwodnica Warszawy w ciągu drogi eskpresowej S2. Zdjęcia: GDDKIA
Wiosną 2021 r. otwarty został węzeł Lubelska, spinający autostradę A2 i dwie drogi ekspresowe: S2 oraz S17. Zwieńczeniem 2022 r. było oddanie 22 grudnia krótkiego odcinka drogi S17 od węzła Lubelska do węzła Warszawa Wschód.