1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Obwodnica Złotego Stoku – poznaj warianty przebiegu nowej DK46

Obwodnica Złotego Stoku – poznaj warianty przebiegu nowej DK46

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2022-09-27
Obwodnica Złotego Stoku – poznaj warianty przebiegu nowej DK46
Jak pobiegnie obwodnica Złotego Stoku w ciągu DK46 (woj. dolnośląskie). Mapa: GDDKIA
Obwodnica Złotego Stoku (Kotlina Kłodzka, woj. dolnośląskie) będzie miała długość co najmniej około 8 km. Będzie częścią drogi krajowej nr 46 i wyprowadzi ruch z centrum miejscowości. Obecnie trwają prace zmierzające do wyznaczenia wariantu jej przebiegu. Od wyboru wariantu jej przebiegu uzależnione są również prace projektowe dla jednego z odcinków drogi ekspresowej S8 Wrocław – Kłodzko.

Zanim ruszy budowa obwodnicy Złotego Stoku w ciągu DK 46 drogowcy muszą wybrać wariant jej przebiegu, najbardziej korzystny społecznie, ekonomicznie i środowiskowo.

Obecnie dobiega końca ostatni etap spotkań dla mieszkańców, podczas których prezentowane są warianty przebiegu planowanej obwodnicy. - Materiały dotyczące proponowanych wariantów przebiegu trasy projektowanej obwodnicy Złotego Stoku w wersji papierowej dostępne są w siedzibach urzędów poszczególnych gmin. W wersji elektronicznej dostępne są na stronie internetowej inwestycji – informują drogowcy.

Kto przebuduje ósemkę w Bardzie? GDDKIA czeka dłużej na oferty

Na etapie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) wyznaczone i poddane analizie wielokryterialnej zostaną przebiegi korytarzy obwodnicy Złotego Stoku w ciągu DK46. Przeanalizowanych zostanie kilka jej wariantów.

Warianty przebiegu obwodnicy Złotego Stoku w ciągu DK46:

  • WARIANT W1 - przebiega przez gminę Złoty Stok oraz gminę Paczków. Wariant łączy się z drogą krajową nr 46 skrzyżowaniami typu rondo: od strony zachodniej w rejonie m. Mąkolno, od strony wschodniej w rejonie skrzyżowania w kierunku m. Kamienica. Trasa przebiega głownie przez lasy i tereny rolnicze. Wariant ten wiąże się z budową estakady o długości ok. 945m. Długość odcinka to 6,1 km. Początek odcinka określony został w km 6+005, koniec w km 12+124. Trasa stanowi etap I realizacji wariantu nr 7. Na odcinku od przecięcia z DW390 w km około 8+644 do końca opracowania w km 12+124 trasa jest współbieżna z przebiegiem wariantów 3a i 3b.

  • WARIANT W2 - przebiega przez gminę Złoty Stok oraz gminę Paczków. Wariant łączy się drogą krajową nr 46 od zachodu w rejonie m. Mąkolno, od wschodu w rejonie skrzyżowania z drogami gminnymi w kierunku m. Błotnica i Kamienica. W rejonie skrzyżowania z drogą powiatową w kierunku Mąkolna droga przebiega po północnej stronie cmentarza. Trasa przebiega głownie przez lasy i tereny rolnicze. Wariant ten wiąże się z budową estakady o długości ok. 750 m. Długość odcinka to 7,8 km. Początek odcinka określony został w km 5+587, koniec w km 13+039. Trasa stanowi etap I realizacji wariantu nr 6. Na dojeździe do ronda w km 5+587 przewiduje się korektę przebiegu istniejącej DK46.

  • WARIANTY W3A, W3B - przebiegają przez gminę Złoty Stok, Kamieniec Ząbkowicki, Paczków oraz w zakresie wariantu W3b dodatkowo przez gminę Bardo. Warianty te od zachodu łączą się węzłami z projektowaną drogą S8 natomiast od wschodu łączą się drogą krajową nr 46 za pomocą skrzyżowania typu rondo w rejonie skrzyżowania w kierunku m. Kamienica. Trasa przebiega głownie przez lasy, tereny rolnicze i górskie. Z uwagi na ukształtowanie terenu warianty te wiążą się z koniecznością budowy dwóch estakad oraz tunelu na każdym z nich. Długość odcinka to 10,068 km w przypadku wariantu W3a oraz 10,789 km w przypadku wariantu W3b. Na odcinku od przecięcia z DW390 w km około 7+309 do końca opracowania w km 10+789 trasa jest współbieżna z przebiegiem wariantów 1 i 7.

  • WARIANT W6 - przebiega przez gminę Złoty Stok oraz gminę Paczków. Wariant ten od zachodu łączy się węzłem z projektowaną drogą S8 według wariantu W2 (WPR3 i WPR4) natomiast od wschodu łączy się drogą krajową nr 46 w rejonie skrzyżowania z drogami gminnymi w kierunku m. Błotnica i Kamienica. Wariant ten przebiega przez lasy, tereny rolnicze oraz miejscowości Mąkolno i Laski. Wariant ten wiąże się z wyburzeniami zabudowań zlokalizowanych na posesji w rejonie Mąkolna. Z uwagi na ukształtowanie terenu konieczna jest budowa trzech estakad. Długość odcinka to 13,039 km. Trasa jest tożsama z przebiegiem wariantu nr 2 od km 5+587 do końca opracowania.

  • WARIANT W7 - przebiega przez gminę Złoty Stok oraz gminę Paczków. Wariant ten od zachodu łączy się węzłem z projektowaną drogą S8 według wariantu 2 (WPR3 i WPR4) natomiast od wschodu łączy się drogą krajową nr 46 w rejonie skrzyżowania w kierunku m. Kamienica. Trasa przebiega głównie przez lasy, tereny rolnicze i górskie oraz miejscowość Mąkolno. Z uwagi na ukształtowanie terenu wariant ten wiąże się z koniecznością budowy trzech estakad oraz dwóch tuneli. Długość odcinka to 11,7 km. Trasa jest tożsama z przebiegiem wariantu nr 1 od km 6+005 do końca opracowania. Na odcinku od przecięcia się z DW390 w km około 8+644 do końca opracowania w km 12+124 trasa jest współbieżna z przebiegiem wariantów 3a i 3b.

Mapa wariantów przebiegu DK46, obwodnicy Złotego Stoku

Mapa wariantów przebiegu DK46, obwodnicy Złotego Stoku. Mapa: GDDKIA


Wstępne parametry techniczne projektowanej obwodnicy Złotego Stoku:

  • klasa techniczna: GP
  • przekrój poprzeczny 1×2
  • szerokość pasa ruchu: 3,5 m
  • szerokość poboczy gruntowych: 1,5 m
  • nawierzchnia: bitumiczna
  • kategoria ruchu: KR5 (zgodnie z prognozą ruchu)
  • dopuszczalne obciążenie nawierzchni: 115 kN/oś

Jak zaznaczają drogowcy docelowe parametry techniczne obwodnicy zostaną dobrane na dalszym etapie pracy.

W ramach budowy obwodnicy Złotego Stoku wykonane zostaną roboty drogowe, odwodnienie, zieleń drogowa. Powstaną nowe obiekty inżynierskie, urządzenia bezpieczeństwa ruchu, kanały technologiczne oraz urządzenia ochrony środowiska.

Termin realizacji umowy z wykonawcą prac koncepcyjnych i dokumentacji do decyzji środowiskowej przypada na koniec maja 2024 roku. Realizacja obwodnicy planowana jest w latach 2027-2030.

Głównym celem budowy obwodnicy Złotego Stoku jest wyprowadzenie z miejscowości ruchu tranzytowego, prowadzącego od Opola w kierunku Kotliny Kłodzkiej. Przypominamy, że z budową obwodnicy Złotego Stoku powiązana jest realizacja jednego z odcinków drogi ekspresowej S8 Wrocław - Kłodzko. Kontynuacja prac projektowych dla pododcinka S8  Kłodzko - Bardo będzie możliwa po analizie połączenia go z planowaną obwodnicą Złotego Stoku w ciągu DK46. 

Droga ekspresowa S8 z Wrocławia do Kłodzka – pierwsze odcinki w 2028 r.

Obwodnica Złotego Stoku jest jedną z siedmiu obwodnic w woj. dolnośląskim realizowanych w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Pozostałe to obwodnice: Głogowa w ciągu DK12 o długości 20 km, Kaczorowa w ciągu DK3 o długości 3,7 km, Legnicy w ciągu DK94 o długości 2,8 km, Oławy w ciągu DK94 o długości 11 km, Milicza w ciągu DK15 o długości 12 km oraz Międzyborza w ciągu DK25 o długości 8 km.​​​ 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze 46 Jak dojadę - Złoty Stok