Obwodnice Starogardu Gdańskiego, Sztumu, Człuchowa oraz Słupska i Kobylnicy w przygotowaniu
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2023-05-26
Trwają prace przygotowawcze dla czterech nowych obwodnic w woj. pomorskim realizowanych w ramach Programu budowy 100 obwodnic. Nowe trasy pozwolą na ominiecie miejscowości, skrócenie czasu przejazdu na DK22, DK25 i DK55. Nowa DK21 uzupełni obwodnicę Słupska i połączy się drogą ekspresową S6. Poniżej przedstawiamy zaawansowanie prac i terminy dla nowych obwodnic na Pomorzu:
Obwodnica Starogardu Gdańskiego w ciągu DK22 - kontynuowane są prace projektowe w zakresie koncepcji programowej. W 2022 roku została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU), która ustaliła przebieg obwodnicy. Jednojezdniowa trasa, o przekroju 2+1, ma długość ok. 16 km, powstanie na parametrach drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). W ciągu obwodnicy powstaną cztery węzły drogowe lub skrzyżowania: Starogard Zachód, Starogard Południe, Jabłowo i Starogard Wschód. Na II kwartał 2024 roku planowane jest ogłoszenie przetargu na roboty budowlane w systemie Projektuj i buduj.
Mapa przebiegu obwodnicy Starogardu Gdańskiego
Mapa: GDDKIA
Obwodnica Sztumu w ciągu DK55 - trwa już procedura uzyskiwania DŚU. 30 września 2022 r. do Burmistrza Miasta i Gminy Sztum wpłynął wniosek o wydanie decyzji. Drogowcy planują uzyskać decyzję w III kwartale br. Jako wariant preferowany wskazano przebieg rozpoczynający się na północy od Sztumu w sąsiedztwie Parku Technologicznego i zakończony włączeniem w istniejącą drogę krajową nr 55 tuż za Sztumską Wsią. Długość jednojezdniowej obwodnicy Sztumu, drogi klasy GP, z dwoma pasami ruchu w przeciwnych kierunkach, wynosi ok. 10 km. Inwestycja obejmie również sześć skrzyżowań oraz infrastrukturę towarzyszącą. Zadanie to będzie realizowane w tradycyjnym systemie Buduj. W pierwszej połowie roku 2025 powinien ruszyć przetarg na roboty budowlane. Obecnie kontynuowane są prace w zakresie projektu budowlanego.
Obwodnica Człuchowa w ciągu DK22 i DK25 - projektanci pracują nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R). Aktualnie trwa procedura wyboru wariantu przebiegu obwodnicy. Najwyżej punktowany w analizie wielokryterialnej STEŚ-R (zatwierdzony przez ZOPI) wariant W1 przebiega w ciągu DK22 po stronie południowej Człuchowa a w ciągu DK25 po stronie zachodniej. Swój przebieg w ciągu DK25 rozpoczyna przed miejscowością Nowosiółki, przecina istniejącą DK22 między Człuchowem a Jaromierzem i kończy się na węźle Nieżywięć w ciągu DK22 (początek obwodnicy Chojnic). Jednojezdniowa droga klasy GP, będzie miała długość około 20 km.
- Wniosek o wydanie DŚU planujemy złożyć w III kw. 2023 r., a pod koniec 2024 r. ogłosić przetarg na wyłonienie wykonawcy obwodnicy w systemie Projektuj i buduj – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Obwodnica Słupska i Kobylnicy w ciągu DK21 - projektanci pracują nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R). Początek planowanej drogi zlokalizowany jest na istniejącej południowej obwodnicy Słupska w ciągu S6, a koniec w okolicy miejscowości Bydlino na północ od miasta Słupsk. Jednojezdniowa trasa o długości ok. 9 km przewidziana jest do realizacji w systemie Projektuj i buduj w latach 2025 - 2028. Zakończenie prac projektowych w ramach I etapu STEŚ-R (opracowanie wariantów przebiegu obwodnicy) planowane jest na III kwartał 2023 r.
Na budowie S6 Koszalin - Sławno – Słupsk rozkręcają się prace ziemne
Przypominamy, że od ubiegłego roku możemy ominąć Brzezie obwodnicą. Obwodnica Brzezia ma ok. 4,5 km długości i omija miejscowość od południowego zachodu. W ramach inwestycji przebudowano także 4 km DK25 po obu stronach obwodnicy.