Od poniedziałku ekspresowa obwodnica Olsztyna dostępna dla kierowców
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2019-07-01
W poniedziałek popołudniu (1 lipca) pojedziemy ekspresową obwodnicą Olsztyna. Oddawany do ruchu odcinek S51 o długości ok. 5 km pomiędzy węzłami Olsztyn Jaroty i Olsztyn Południe to ostatni fragment budowanej od 2016 r. obwodnicy Olsztyna. Trasa połączy się na węźle Olsztyn Południe z oddanym do ruchu 6 grudnia 2018 r. odcinkiem obwodnicy w ciągu DK16 Olsztyn Zachód - Olsztyn Południe. Tym samym budowa obwodnicy Olsztyna dobiegła Końca i jest ona w całości dostępna dla kierowców.
- Odcinek S51 Olsztyn Jaroty – Olsztyn Południe został zakończony jako ostatni, ponieważ zaistniała tu konieczność dodatkowego wzmocnienia podłoża, gdyż na odcinku kilkudziesięciu metrów w okolicy Bartąga nie ustabilizowało się osiadanie gruntu. Wykonawca wykonał w tym miejscu dodatkowe wzmocnienie, stosując technologię pali przemieszczeniowych, formowanych w gruncie, co spowodowało wydłużenie czasu realizacji – wyjaśnia Jan Krynicki, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Południowa Obwodnica Olsztyna kompletna. Na 25 km składa się DK16 i ekspresowa S51. Zdjęcia: GDDKIA
Obwodnica Olsztyna liczy łącznie około 25 km długości i powstawała w ramach dwóch zadań – pierwszego w ciągu DK 16 Olsztyn Zachód – Olsztyn Południe (10 km) oraz drugiego w ciągu S51 Olsztyn Wschód – Olsztyn Południe (14,7 km). W jej ciągu powstały łącznie 32 obiekty mostowe, w tym 324- metrowa estakada. Koszt budowy całej obwodnicy to prawie 1,4 miliarda złotych.
Odcinek obwodnicy Olsztyna budowany w ciągu drogi ekspresowej S51 omija miasto od południowo-wschodniej strony, od węzła Olsztyn Południe do węzła Olsztyn Wschód. Połączenie z siecią dróg lokalnych zapewniają węzły Olsztyn Jaroty, Olsztyn Wschód oraz Olsztyn Pieczewo. Nowa trasa S51 w połączeniu z oddanym wcześniej odcinkiem DK16 poprawi układ drogowy i warunki transportowe Olsztyna i okolic. Wyprowadzi część ciężkiego ruchu z zatłoczonego centrum miasta oraz zapewni obsługę podróży tranzytowych dalekich a także bliskich (pomiędzy oddalonymi dzielnicami czy sąsiednimi miejscowościami).
Mapa przebiegu Południowej Obwodnicy Olsztyna w ciągu S51 i DK16. Mapa: GDDKIA
Obwodnica Olsztyna w ciągu drogi ekspresowej S51 została wybudowana przez firmę Budimex S.A. Powstała dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej. Koszt robót budowlanych zgodnie z umową to 1,050 mld zł, a wartość całego projektu, uwzględnieniem kosztów dokumentacji, wykupów, prac archeologicznych, nadzoru i robót to 1,166 mld zł. Wysokość dofinansowania z Unii Europejskiej wyniosła 533 mln zł.
Z kolei wykonawcą obwodnicy Olsztyna w ciągu drogi krajowej nr 16 było konsorcjum polskich firm INTERCOR Sp. z o.o. oraz MOST Sp. z o.o. Koszt robót budowlanych zgodnie z umową to 387,5 mln zł, a wartość całego projektu, z uwzględnieniem kosztów dokumentacji, wykupów, prac archeologicznych, nadzoru i robót to 486,5 mln zł. Wysokość dofinansowania z Unii Europejskiej wyniosła prawie 368 mln zł.