Opolski odcinek drogi S11 i obwodnice w przygotowaniu. Będą też rozbudowy DK45, DK46 i DK40
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2021-12-15
- Proces prac przygotowawczych to długi etap, wymagający decyzji administracyjnych. Dlatego poza zadaniami będącymi w realizacji równolegle prowadzimy prace przygotowawcze dla kolejnych inwestycji. Wśród planowanych zadań są takie, które przewidują budowę nowych tras oraz takie, których efektem będzie rozbudowa istniejących odcinków – informuje opolski oddział GDDKIA. Na liście inwestycji znajduje się droga ekspresowa S11 pomiędzy Kępnem i granicą województw opolskiego i śląskiego, obwodnice Brzegu, Prudnika, Sidziny i Lędzin. Z kolei rozbudowy doczekają się odcinki dróg krajowych DK40, DK45 i DK46.
Kolejne odcinki drogi ekspresowej S11
Na etapie opracowania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z materiałami do decyzji środowiskowej jest droga ekspresowa S11 Kępno - granica woj. opolskiego i śląskiego (z wyłączeniem obwodnicy Olesna).
Mapa drogi ekspresowej S11 Kępno - Olesno
Projektowany odcinek to droga ekspresowa, dwujezdniowa, z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. Projektant przeanalizował cztery warianty przebiegu trasy głównej o długości od 44,2 km do 46,9 km. W sierpniu br. dla tego zadania została wydana decyzja środowiskowa, która definiuje korytarz przyszłej drogi S11.
Jest decyzja środowiskowa dla S11 między Kępnem i Olesnem
Przypominamy, że zaawansowane prace budowlane prowadzone są dla 25-kilometrowej obwodnicy Olesna, która będzie częścią drogi ekspresowej S11.
Obwodnica Olesna nabiera kształtów, pozostałe odcinki S11w opracowaniu
Program budowy 100 obwodnic na Opolszczyźnie
Na etapie przygotowywania dokumentacji z rządowego Programu Budowy 100 obwodnic są trzy inwestycje. Do tej pory drogowcy zawarli umowy na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) dla:
- obwodnica Brzegu w ciągu DK39,
- obwodnica Prudnika w ciągu DK41,
- obwodnica Sidziny w ciągu DK46.
Nowe obwodnice na Opolszczyźnie. W opracowaniu obwodnice Sidziny i Prudnika
Dla obwodnicy Brzegu złożony został wniosek o wydanie decyzji środowiskowej.
W listopadzie br. ruszył przetarg na prace przygotowawcze dla obwodnicy Lędzin w ciągu DK46. - Aktualnie trwa analiza ofert biur projektowych, które złożyły oferty na przygotowanie dokumentacji dla tego zadania – dodają drogowcy.
Opolskie: Nowa obwodnica omija Niemodlin
Rozbudowy dróg krajowych nr 40, 45 i 46
Do 2030 r. zaplanowano rozbudowy kilkunastu odcinków, o łącznej długości ok. 70 km, na istniejącej sieci drogowej woj. opolskiego. Ich realizacja poprawi bezpieczeństwo w ruchu drogowym, a konstrukcja nawierzchni dróg zostanie dostosowana do nośności 11,5 t/oś.
Dla kilku zadań zostały wydane już decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID):
- DK40 w Głuchołazach (0,89 km) - inwestycja przewiduje przebudowę siedmiu skrzyżowań, w tym jednego na skrzyżowanie typu rondo oraz dwóch z sygnalizacją świetlną, wyburzenie starego obiektu mostowego i wybudowanie nowego mostu klasy A nad rzeką Biała Głuchołaska
- DK46 Nysa - Pakosławice (6,15 km) - rozbudowa drogi krajowej klasy GP (głównej ruchu przyspieszonego) do przekroju dwujezdniowego dwupasowego, budowa obiektów mostowych nad rzeką Cielnicą oraz Korzkiew, rozbudowa czterech skrzyżowań, w tym budowa ronda na skrzyżowaniu DK46 z DW401 (tzw. "grzybek")
- DK45 Krapkowice - Rogów Opolski (6,6 km) - rozbudowa drogi do przekroju 2+1 (odcinkowo) i wzmocnienie konstrukcji istniejącej jezdni, rozbudowa wiaduktu nad linią kolejową oraz rozbudowa przepustów drogowych
Na różnych etapach dokumentacji projektowej są rozbudowy dla kolejnych pięciu odcinków w ciągu drogi krajowej 45, w tym:
- DK45 Opole - Zawada (5,6 km) - rozbudowa od granicy Opola do Zawady o długości około 1,8 km wraz z obejściem drogowym tej miejscowości o długości około 3,2 km
- DK45 Zawada - Jełowa (8,8 km) - rozbudowa skrzyżowań o lewoskręty, rozbudowa trzech obiektów mostowych (nad rzeką Mała Panew, Brynicą i Kanałem Fabrycznym), budowa wiaduktu nad linią kolejową, rozbudowa przepustów drogowych oraz oddzielenie ruchu rowerowego i pieszego poprzez budowę ciągów pieszo-rowerowych
- DK45 Jełowa - Bierdzany (10,7 km) - rozbudowa i wzmocnienie konstrukcji istniejącej jezdni, rozbudowa trzech skrzyżowań na ronda, budowa chodników i ścieżek pieszo-rowerowych
- DK45 Bierdzany - Kuniów (12 km) - rozbudowa i wzmocnienie konstrukcji istniejącej jezdni, rozbudowa skrzyżowań o lewoskręty, budowa ścieżek pieszo-rowerowych, rozbudowa dwóch obiektów mostowych (nad rzeką Budkowiczanką i Bogacicą)
- DK45 Kluczbork - obwodnica Praszki (11,1 km) - rozbudowa i wzmocnienie istniejącej jezdni, rozbudowa dziewięciu skrzyżowań o lewoskręty, budowa chodników i ciągów pieszo-rowerowych
Etap prac projektowych na drodze krajowej nr 45 obejmuje także budowę ronda na skrzyżowaniu DK45 z drogami wojewódzkimi 415 i 429 w Zimnicach Małych. Zadanie poprawi poziom bezpieczeństwa na tym odcinku.
Prace przygotowawcze są prowadzone także dla dwóch odcinków w ciągi drogi krajowej nr 46, w tym:
- DK46 Niemodlin - Dąbrowa (3,5 km) - rozbudowa polegać będzie na dobudowie drugiej jezdni w ciągu DK46 na dwóch sąsiadujących odcinkach, budowie dwóch nowych obiektów mostowych nad autostradą A4 wraz z rozbudową skrzyżowania łącznicy węzła Opole Zachód z DK46,
- DK46 Dąbrowa - Opole (4,75 km) - będzie to rozbudowa do przekroju dwujezdniowego po dwa pasy ruchu, budowa drugiego równoległego wiaduktu nad torami kolejowymi, rozbudowa skrzyżowania na prawoskręty w rejonie ulic Kamiennej i Brzozowej, budowa dodatkowych jezdni, budowa ronda wraz ze ścieżką rowerową (w celu oddzielenia niechronionych uczestników ruchu) budowa dróg dojazdowych.
Etap prac przygotowawczych to także mniejsze zadania, ale bardzo istotne w zakresie bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego. W ramach tych prac opracowywana jest dokumentacja na budowę ścieżek rowerowych na odcinkach:
- w ciągu DK46 na odcinku Ozimek - Grodziec
- w ciągu DK46 na odcinku Dębska Kuźnia - Schodnia
Mniejsze zadania to także inwestycje w ramach Programu Bezpieczna Infrastruktura Drogowa na lata 2021-2024, które mają na celu poprawę bezpieczeństwa m.in. na przejściach dla pieszych. Cztery z nich objęte są już procedurą przetargową:
- poprawa BRD na przejściach dla pieszych na DK 40 w m. Głuchołazy,
- poprawa BRD na przejściach dla pieszych na DK 42 w m. Wołczyn oraz Porąbki,
- poprawa BRD na przejściach dla pieszych na DK 39 w m. Kamienna, Rogalice, Brzeg, Namysłów, na DK 45 w m. Folwark, Chrzowice oraz na DK 94 w m. Borkowice.