Osiem miesięcy poślizgu na budowie drogi S14 obwodnicy Łodzi
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2021-07-15
Droga ekspresowa S14, zachodnia obwodnica Łodzi – stan prac, nowe terminy
Do dokończenia zachodniej obwodnicy Łodzi w ciągu drogi ekspresowej S14 pozostało do wybudowania jeszcze 28 kilometrów. Inwestycja podzielona została na dwa odcinki realizacyjne. Pierwszy z odcinków S14, węzeł Łódź Lublinek - węzeł Łódź Teofilów o długości nieco ponad 12 km, zaawansowany jest w ponad 70 proc. Drugi - węzeł Łódź Teofilów - Słowik, na który umowa podpisana została znacznie później, w niemal 30 proc.
W sierpniu zniknie ostatni fragment gierkówki. Kolejne kilometry jezdni A1 Tuszyn – Częstochowa
Budowa drogi ekspresowej S14 w podziale na zadania:
- Odcinek I węzeł Łódź Lublinek - węzeł Łódź Teofilów, długość 12 km, wykonawca konsorcjum firm Budimex i Strabag, kontraktowy termin ukończenia odcinka to koniec 2021 r.
- Odcinek II węzeł Łódź Teofilów (bez węzła) – do węzła Emilia przy autostradzie A2, długość odcinka 16 km, wykonawca firma STECOL Corporation, umowny termin zakończenia prac to kwiecień 2023 r.
Mapa Zachodniej Obwodnicy Łodzi w ciągu drogi ekspresowej S14. Mapa: GDDKIA
- Dysproporcja w zaawansowaniu prac wynika z różnicy w czasie między podpisaniem umów na realizację. Wykonawca drugiego odcinka otrzymał właśnie zastępczą decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), co w znacznym stopniu umożliwi prowadzenie dalszych prac – tłumaczą drogowcy.
Z zapowiedzi GDDKIA wynika, że u schyłku bieżącego roku do ruchu zostanie oddana część pierwszego odcinka S14 od węzła Łódź Lublinek do węzła Konstantynów Łódzki. Pozostała ma być przekazana do użytkowania wiosną przyszłego roku, kiedy zakończą się prace na węźle Łódź Teofilów. Przypomnijmy, w grudniu 2020 roku zawarto aneks do umowy na odcinek S14 Łódź Lublinek - Łódź Teofilów, który obejmuje wybudowanie węzła Łódź Teofilów. Węzeł zostanie zbudowany zgodnie z istniejącym projektem i pozwoli skomunikować S14 z istniejącą drogą krajową nr 71 Pabianice - Zgierz.
Będzie węzeł Teofilów na S14 Zachodniej Obwodnicy Łodzi. Na razie okrojony
To tylko deklaracje, bo okazuje się, że konsorcjum firm Budimex i Strabag, wykonawca południowej części drogi S14, złożyło do GDDKIA wniosek o wydłużenie okresu realizacji inwestycji. Wykonawca potrzebuje dodatkowych 240 dni, by wywiązać się z zadania. Tłumaczy to przedłużającą się procedurą wydania Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID) oraz licznymi kolizjami z instalacjami (np. gazociąg) w ciągu budowanej drogi S14. Teraz złożony wniosek czeka na akceptację lub odrzucenie przez GDDKIA. Bez względu na decyzję budowa trasy potrwa zdecydowanie dłużej niż zakładały harmonogramy.
Odległe są też terminy ukończenia robót na drugim fragmencie realizowanym przez chińską firmę STECOL Corporation. Tu umowa została podpisana dużo później i dopiero z końcem kwietnia br. wykonawca otrzymał zielone światło od wojewody (wydanie ZRID-u). Termin kontraktowy zakończenia inwestycji to kwiecień 2023. Obecnie zaawansowanie prac wynosi 30 procent.
Droga ekspresowa S14, węzeł Konstantynów. Zdjecia: GDDKIA
Droga ekspresowa S14 będzie miała ok. 28,5 km długości i spełni funkcje zachodniej obwodnicy Łodzi. Połączy autostradę A2 z drogą ekspresową S8. Jej powstanie, zdecydowanie zmieni komunikację między Pabianicami, Konstantynowem Łódzkim, Aleksandrowem Łódzkim, Zgierzem i Łodzią, wyprowadzając z miast ruch tranzytowy i większość ruchu ciężkiego. Droga w całości będzie przebiegała przez teren województwa łódzkiego, domknie zatem łódzki ringu dróg najwyższych kategorii. W efekcie aglomeracja łódzka będzie najlepiej skomunikowana w kraju. Trasa S14 będzie jednocześnie pełniła funkcje obwodnicy Pabianic i Zgierza.
Istniejący jej odcinek bierze początek na węźle Róża u zbiegu z drogą ekspresową S8 i zmierza w kierunku północnym. Wzdłuż istniejącego odcinka trasy napotkamy kolejno dwa węzły: Dobroń (S14/DW482) i Pabianice Północ (S14/DK71) .
Docelowo droga S14 połączy więc drogę ekspresową S8 na południu z autostradą A2 na północy.