Osiem nowych obwodnic na Podkarpaciu w blokach startowych
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2023-01-18
Na etapie przygotowania jest osiem nowych inwestycji drogowych, które powstaną w woj. podkarpackim w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Są to:
Obwodnica Brzostku i Kołaczyc w ciągu DK73 - opracowanie Koncepcji programowej (podpisanie umowy: 28 lutego 2022 r., wartość: 6 986 400 zł, wykonawca: MPRB, termin realizacji: III kwartał 2023 r.)
Z końcem czerwca 2022 r. wydana została DŚU dla tego zadania. Opracowana została mapa do celów projektowych, analiza i prognoza ruchu oraz wykonane zostały badania geofizyczne. Aktualnie trwają prace nad analizą zagrożenia powodziowego oraz przygotowania do wierceń w terenie, a także badań laboratoryjnych.
Obwodnica Pilzna w ciągu DK73 - opracowanie Koncepcji programowej (podpisanie umowy: 9 marca 2022 r., wartość: 1 502 175,63 zł, wykonawca: Pracownia Inżynierska KLOTOIDA, termin realizacji: II kwartał 2023 r.)
Z końcem czerwca 2022 r. wydana została DŚU dla tej inwestycji. Opracowana została mapa do celów projektowych, analiza i prognoza ruchu oraz wykonane zostały badania geofizyczne. Wykonana została także analiza zagrożenia powodziowego. Aktualnie trwają przygotowania do wykonania wierceń w terenie oraz badań laboratoryjnych.
Obwodnica Jasła w ciągu DK73 - opracowanie Koncepcji programowej (podpisanie umowy: 28 grudnia 2021 r., wartość: 6 649 084,80 zł, wykonawca: Promost Consulting, termin realizacji: II kwartał 2023 r.)
30 czerwca 2022 r. wydana została DŚU dla tej inwestycji. Aktualnie trwają prace projektowe. Wykonane zostały pomiary ruchu, na podstawie których opracowana została analiza i prognoza ruchu. Zakończono badania geofizyczne. Już niedługo rozpoczną się odwierty.
Obwodnica Sanoka w ciągu DK84 (II etap) - opracowanie Koncepcji programowej (podpisanie umowy: 23 sierpnia 2021 r., wartość: 1 484 347,40 zł, wykonawca: Sweco Polska, termin realizacji: II kwartał 2023 r.).
Dla inwestycji została już wydana DŚU, która ustaliła wariant przebiegu obwodnicy. W 2015 roku decyzja środowiskowa stała się ostateczna W związku z wnioskami lokalnej społeczności, przygotowywany jest obecnie aneks do umowy, który pozwoli na opracowanie dodatkowego wariantu społecznego. Po opracowaniu i przeanalizowaniu wariantów zostanie podjęta decyzja o ostatecznym wyborze przebiegu obwodnicy.
Startują nowe odcinki S19 w województwie podkarpackim
Jakie nowe obwodnice powstaną na Podkarpaciu?
Gdzie powstaną nowe obwodnice w woj. podkarpackim? Mapa: GDDKIA
Obwodnica Kolbuszowej w ciągu DK9 - opracowanie dokumentacji STEŚ-R (Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej, podpisanie umowy: 12 kwietnia 2021 r., wartość: 2 898 029,32 zł, wykonawca: Promost Consulting, termin realizacji: I kwartał 2023 r.)
Obecnie prowadzone są prace mające na celu uszczegółowienie rozwiązań projektowych dla czterech wariantów przebiegu obwodnicy Kolbuszowej. Zaprojektowano między innymi jezdnie dodatkowe zapewniające skomunikowanie terenów wzdłuż obwodnicy, ustalono wstępne lokalizacje oraz parametry obiektów inżynierskich. Prowadzone są też prace związane z rozpoznaniem podłoża gruntowego oraz kontynuowana jest inwentaryzacja przyrodnicza. Trwa analiza odwodnienia projektowanej obwodnicy, która obejmuje również rozmieszczenie zbiorników retencyjnych w poszczególnych jej wariantach. Przeprowadzone zostały również badania geofizyczne i hydrogeologiczne. Aktualnie w terenie prowadzone są wiercenia badawcze. W tym roku planowane jest złożenie wniosku o wydanie DŚU.
Obwodnica Miejsca Piastowego w ciągu DK28 - opracowanie dokumentacji STEŚ-R (podpisanie umowy: 26 kwietnia 2021 r., wartość: 10 688 700 zł, wykonawca: konsorcjum firm MPRB (lider), Mosty Kraków i MP Infra (partnerzy), termin realizacji: II kwartał 2023 r.)
Po opracowaniu Studium korytarzowego, do dalszych prac projektowych zarekomendowano cztery warianty przebiegu przyszłej obwodnicy Miejsca Piastowego w ciągu DK28. Aktualnie wykonawca m.in. prowadzi inwentaryzację przyrodniczą i projektuje jezdnie dodatkowe komunikujące nieruchomości zlokalizowane po obu stronach obwodnicy. Lokalizowane są zbiorniki retencyjne dla odprowadzania wód opadowych i roztopowych oraz uszczegóławiane są rozwiązania projektowe obiektów inżynierskich. W zakresie rozpoznania gruntu przeprowadzono badania geofizyczne dla każdego z wariantów. Ponadto wykonywane są odwierty badawcze na potrzeby opracowania dokumentacji hydrogeologicznej oraz Studium geologiczno-inżynierskiego.
Po zakończeniu tego etapu prac projektowych, zostanie wskazany wariant, dla którego wystąpimy z wnioskiem o wydanie DŚU. Wariant ten zostanie wybrany na podstawie wyników analizy wielokryterialnej, uwzględniającej kryteria społeczne, środowiskowe, ekonomiczne i techniczne. Po uzyskaniu DŚU, w sposób ostateczny zostanie określony przebieg przyszłej obwodnicy Miejsca Piastowego.
GDDKIA: Przygotowujemy się do realizacji S74 Opatów – Nisko
Obwodnica Przemyśla w ciągu DK28/DK77 - opracowanie dokumentacji STEŚ-R (podpisanie umowy: 26 kwietnia 2021 r., wartość: 12 656 700 zł, wykonawca: konsorcjum firm MPRB (lider), Mosty Kraków i MP Infra (partnerzy), termin realizacji: II kwartał 2023 r.)
Po opracowaniu Studium korytarzowego, do dalszych prac projektowych zarekomendowano cztery warianty przebiegu przyszłej obwodnicy Przemyśla. W zakresie rozpoznania gruntu przeprowadzono badania geofizyczne, a w trakcie wykonywania są odwierty na potrzeby dokumentacji hydrogeologicznej oraz Studium geologiczno-inżynierskiego. Prowadzona jest również inwentaryzacja przyrodnicza. Po zakończeniu tego etapu prac, przy uwzględnieniu wszelkich analiz i wskaźników, zostanie wskazany wariant, dla którego GDDKIA wystąpi z wnioskiem o wydanie DŚU. Po uzyskaniu tej decyzji, w sposób ostateczny zostanie określony przebieg przyszłej obwodnicy Przemyśla.
Obwodnica Nowej Dęby w ciągu DK9 - opracowanie dokumentacji STEŚ-R (podpisanie umowy: 12 lipca 2021 r., wartość: 2 173 262,40 zł, wykonawca: Wrocławskie Biuro Projektów Drosystem, termin realizacji: II kwartał 2023 r.)
Po opracowaniu Studium korytarzowego, do dalszych prac projektowych zarekomendowano cztery warianty przebiegu przyszłej obwodnicy Nowej Dęby. Wykonawca m.in. zaprojektował dodatkowe jezdnie komunikujące tereny po obu stronach obwodnicy, wstępne położenie zbiorników retencyjnych dla odprowadzenia wód opadowych i roztopowych. Wskazane zostały także lokalizacje obiektów inżynierskich, takich jak wiadukty, mosty i przejścia dla zwierząt. Aktualnie trwa inwentaryzacja przyrodnicza, której wyniki posłużą do przygotowania wniosku o wydanie DŚU. W zakresie rozpoznania gruntu, przeprowadzono badania geofizyczne terenów, przez które przebiegają korytarze wybranych wariantów. W trakcie realizacji są też badania hydrogeologiczne w terenie. Rozpoczęto odwierty badawcze.
W 2023 roku zostanie wskazany wariant, dla którego zostanie złożony wniosek o wydanie DŚU. Wariant ten zostanie wybrany na podstawie wyników analizy wielokryterialnej uwzględniającej kryteria społeczne, środowiskowe, ekonomiczne i techniczne. Dopiero po jej uzyskaniu, w sposób ostateczny zostanie określony przebieg przyszłej obwodnicy Nowej Dęby.