Ostateczny wariant przebiegu S10 Bydgoszcz – Toruń przypieczętowany
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2020-02-25
Obecnie trasa S10 w województwie kujawsko-pomorskim to odcinek od węzła Bydgoszcz Błonie do Bydgoszcz Południe, gdzie kierowcy mają do dyspozycji ekspresowy odcinek dwujezdniowej obwodnicy miasta o długości ok. 11 km. Dalszą część trasy, do węzła Toruń Południe, o długości nieco ponad 50 km, przewidziano do realizacji w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.
Jednym z ważnych etapów inwestycji S10 między Bydgoszczą a Toruniem jest wydana decyzja środowiskowa (decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji) przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy. To przypieczętowanie wybranego przebiegu drogi i potwierdzenie jej przebiegu w zgodzie ze środowiskiem.
Droga ekspresowa S10 ma być drogą dwujezdniową. Trasa rozpocznie się na węźle Bydgoszcz Południe i początkowo zostanie poprowadzona po śladzie drogi krajowej nr 10. W okolicy Solca Kujawskiego (Wypaleniska, Makowiska) odejdzie na południe, by następnie dojść do istniejącej S10 Obwodnicy Torunia. Tu będzie dobudowana druga jezdnia z niezbędnymi korektami drogi istniejącej. Droga będzie się łączyła się na węźle Toruń Południe z autostradą A1. W ramach tego zadania przewiduje się także rozbudowę drogi krajowej nr 25 w rejonie miejscowości Brzoza (okolice węzła Bydgoszcz Południe).
Przyszły wykonawca S10 pomiędzy węzłem Bydgoszcz Południe a Toruń Południe zbuduje nowy odcinek trasy o długości ok. 40 km i dobuduje drugą jezdnię na odcinku pomiędzy węzłami Toruń Zachód i Toruń Południe wraz z rozbudową tego ostatniego węzła. Prywatny inwestor, po realizacji inwestycji, będzie otrzymywał wynagrodzenie za dostępność trasy dla użytkowników, a po okresie obowiązywania umowy droga stanie się własnością Skarbu Państwa.
Plany drogowców przewidują, że powstanie droga ekspresowa S10 Warszawa - Szczecin. Mapa: GDDKIA
- Dla dalszego przebiegu S10 na terenie województwa kujawsko-pomorskiego oraz mazowieckiego opracowaliśmy studium korytarzowe, czyli pierwsze plany badające możliwość poprowadzenia trasy w jednym z czterech badanych korytarzy o szerokości ok. 5 km. Studium stanowi część większego opracowania, w którym badamy również możliwe lokalizacje przyszłej Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej, ułatwiającej skomunikowanie z Centralnym Portem Komunikacyjnym w okolicy Baranowa przy A2 – informuje Jan Krynicki, rzecznik prasowy GDDKIA.
Docelowo trasa S10 połączy nie tylko Szczecin z Warszawą, ale również Piłę, Bydgoszcz, Toruń i Płock. Duży odcinek S10 stanie się również częścią nowego, północnego korytarza drogowego, od granicy z Niemcami do granicy z Litwą. S10 w Bydgoszczy połączy się z S5 do Nowych Marz i dalej do Ostródy, gdzie przetnie S7, następnie S51 do Olsztyna oraz dalej na wschód S16 do Ełku i skrzyżowania z S61, czyli Via Baltica.