1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Ostatni fragment via Baltica S61 wchodzi w etap budowy

Ostatni fragment via Baltica S61 wchodzi w etap budowy

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2021-12-09
Ostatni fragment via Baltica S61 wchodzi w etap budowy
Lada dzień ruszy budowa kolejnego odcinka drogi ekspresowej S61 tj. Podborze - Śniadowo. Zdjęcia: GDDKIA
Ostatni fragment międzynarodowego korytarza transportowego Via Baltica w ciągu drogi ekspresowej S61 może być budowany. Zgodę na realizację odcinka Podborze – Śniadowo wydał wojewoda mazowiecki. W najbliższych dniach nastąpi przekazanie placu budowy wykonawcy. Droga ma być oddana do ruchu pod koniec 2023 roku.

Wojewoda Mazowiecki wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla odcinka S61 Podborze – Śniadowo. Zadanie obejmuje budowę 19,46 km drogi ekspresowej S61 i przebudowę 3 km drogi ekspresowej S8 w rejonie Ostrowi Mazowieckiej. To właśnie tam powstanie strategiczny, nowy węzeł Podborze łączący dwie drogi ekspresowe - S8 i S61. Z drugiej strony odcinek połączy się z użytkowanym od połowy lipca bieżącego roku fragmentem Via Baltiki Śniadowo - Łomża Południe.

Via Baltica S61 coraz dłuższa. Ekspresowo pomiędzy Łomżą a Szczucinem

- Teraz, mając decyzję ZRID, w najbliższych dniach przekażemy wykonawcy plac budowy. Ta rozpocznie się od niezbędnych wycinek drzew oraz koniecznych rozbiórek zabudowań kolidujących z powstającą drogą. Kiedy tylko pogoda pozwoli, ruszą też pierwsze roboty ziemne. Zgodnie z harmonogramem za dwa lata droga ma być oddana do ruchu – zapewniają drogowcy.

Budowany fragment będzie miał nawierzchnię asfaltową i będzie przystosowany do najcięższego ruchu (kategoria KR7, nacisk na oś 11,5 t). Przypomnijmy, że zgodnie z zapisami kontraktowymi to wykonawca mógł wybrać rodzaj nawierzchni dla przyszłego odcinka S61. W ramach umowy powstaną dwie jezdnie, po dwa pasy ruchu każda, do tego pas awaryjny i 5-metrowy pas rozdziału.

Realizacja S61 Kolno – Stawiski oficjalnie zakończona

Droga ekspresowa S61, węzeł Podborze

Droga ekspresowa S61, obecny węzeł Podborze. Zdjecia: GDDKIA


Oprócz wspomnianego węzła Podborze, powstanie jeszcze węzeł Komorowo na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 677 (Ostrów Mazowiecka - Łomża). Przewidziano również dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) – Sulęcin Wschód i Zachód. Na całym odcinku wybudowanych zostanie 26 obiektów inżynierskich, w tym przejścia dla zwierząt. Część z nich będzie zintegrowana z mostami i wiaduktami.

Odcinek Podborze - Śniadowo to jeden z trzech odcinków S61 (kolejne to tzw. duża obwodnica Łomży oraz Budzisko - Suwałki), gdzie zaistniała konieczność wyłonienia nowych wykonawców, a terminy uległy przesunięciu.


Mapa drogi ekspresowej S61 - odcinki oddane i w realizacji

Mapa drogi ekspresowej S61 - odcinki oddane i w realizacji. Mapa: GDDKIA

Pierwsza umowa z poprzednim wykonawcą (Rubau) odcinka Podborze - Śniadowo została rozwiązana w maju 2019 roku. Firma nie uzyskała decyzji ZRID w przewidzianym kontraktowo terminie, więc GDDKiA odstąpiła od umowy. Po przeprowadzeniu nowego przetargu, 21 listopada 2019 roku poznaliśmy nowego wykonawcę – firma Polaqua. Umowa w systemie projektuj i buduj została podpisana 8 stycznia 2020 roku, a wartość tego kontraktu to 749,96 mln zł.

Nowy wykonawca przygotował dokumentację do wniosku o decyzję ZRID i złożył wniosek 15 września 2020 roku, na dwa miesiące przed umownym terminem. Niestety, najpierw ze względu na pandemię, a potem wątpliwości co do długości ekranów akustycznych, wydanie decyzji przeciągnęło się do grudnia bieżącego roku.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S61 Jak dojadę - Śniadowo