Otwarcie S3 Polkowice – Lubin w blokach startowych. W tym tygodniu pierwszy odcinek
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2021-10-26
W województwie dolnośląskim do połączenia trasy ekspresowej S3 z autostradą A4 brakuje odcinka od Polkowic do Lubina przez Zagłębie Miedziowe. To ostatni pozostający w budowie odcinek na jakie podzielono realizację trasy S3 Nowa Sól – Legnica. Jego budowa trwa od dobrych kilku lat. Po rozwiązaniu umowy z pierwszym wykonawcą, GDDKIA ogłosiła przetarg i wyłoniła nowego (konsorcjum firm: Mota-Engil Central Europe (lider), Masfalt oraz Drogomex (partnerzy)). Zadanie wreszcie zmierza do finału. Już pod koniec tego tygodnia pojedziemy pełną szerokością na wyczekiwanym odcinku drogi ekspresowej S3 łączącej Lubin z Polkowicami.
- Do końca tego tygodnia udostępnimy do ruchu obie jezdnie drogi S3 pomiędzy węzłami Lubin Północ a Polkowice Południe na odcinku ok. 6 km. Od wtorku (26 października) rozpoczną się przygotowania związane ze zmianą organizacji ruchu. To pierwszy etap oddawania do ruchu całości odcinka S3 od węzła Lubin Północ do węzła Polkowice Północ, o łącznej długości ok.14 km – poinformował wrocławski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Do tej pory kierowcy mieli do dyspozycji jedną jezdnię w obu kierunkach, a do końca tygodnia zostaną udostępnione obie. Każda z nich będzie miała po trzy pasy ruchu oraz pas awaryjny. Na odcinku międzywęzłowym będzie można poruszać się z prędkością do 100 km/h.
Węzeł Lubin Północ zostanie otwarty w całości, tj. przejezdne będą wszystkie relacje, zarówno zamknięta do tej pory relacja w kierunku Zielonej Góry, jak i zjazd do miejscowości Szklary i Biedrzychowa. Na węźle Polkowice Południe będą obsługiwane wszystkie relacje za wyjątkiem tej w kierunku Zielonej Góry, która będzie skierowana na „starą” drogę krajową nr 3 przez Polkowice.
W kolejnym etapie, do 15 listopada, zostanie oddany do ruchu pozostały odcinek drogi S3 od węzła Polkowice Południe do węzła Polkowice Północ o długości ok. 8 km.
Droga ekspresowa S3 - okolice węzła Polkowice Północ. Zdjecia: GDDKIA
Odcinek S3 węzeł Kaźmierzów (okolice Polkowic) – Lubin Północ to część większej inwestycji jaka była budowa drogi ekspresowej S3 z Nowej Soli w województwie lubuskim do połączenia z autostradą A4 koło Legnicy i dalej na południe do Bolkowa. Niemal na całym swoim przebiegu droga powstała jako dwujezdniowa po dwa pasy ruchu w każdą stronę z możliwością dobudowy kolejnych pasów. Trzypasmową ekspresówkę zaplanowano jedynie na odcinku Polkowice – Lubin, gdzie jest największe natężenie ruchu w związku z obsługą regionu KGHM. W ramach odcinka Polkowice – Lubin powstały trzy węzły drogowe: Kaźmierzów w km 34+056,79, Polkowice w km 41+190,00, Lubin Północ w km 47+142,56.
Odcinek drogi ekspresowej S3 Polkowice - Lubin to jedn z najdłużej budowanych w kraju. Zdjęcia: GDDKIA
Ostatni etap przed budową ekspresowej S3 do Świnoujścia
Droga ekspresowa S3 będzie miała docelowo około 520 km długości i połączy Świnoujście z granicą państwa z Czechami w Lubawce. Droga przebiega w układzie południkowym przez Szczecin, Gorzów Wielkopolski, Zieloną Górę, Lubin i Legnicę. W budowie są jej ostatnie odcinki, na terenie województwa dolnośląskiego i zachodniopomorskiego. Najdłużej, bo do 2023/2024 roku poczekamy na brakujące odcinki S3 z Bolkowa (woj. dolnośląskie) do Lubawki (granica z Czechami) i na fragment z Troszyna do Świnoujścia (woj. zachodniopomorskie).
Wyrasta najdłuższy most na S3 Bolków – Kamienna Góra
Zaawansowanie realizacji drogi ekspresowej S3. Mapa: GDDKIA
Nowa ekspresówka nad Bałtyk. Ponad 40 km drogi S3 otwarte
Droga ekspresowa S3 ma strategiczne znaczenie dla układu komunikacyjnego Polski zachodniej. Jest też ważną drogą europejską. Stanowi fragment trasy międzynarodowej E65. Za pośrednictwem linii promowych zapewni połączenie Skandynawii z Czechami, i dalej przez Austrię, z portami basenu Morza Śródziemnego. Dokończenie jej budowy powinno być priorytetem zarówno dla strony polskiej jak i czeskiej, bowiem kontynuacją S3-ki na południe od Lubawki ma być czeska droga R11.