Ostatni etap przed budową ekspresowej S3 do Świnoujścia
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2021-06-30
Wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla dwóch odcinków S3 Świnoujście – Troszyn już wpłynęły do Wojewody Zachodniopomorskiego.
- Decyzji ZRID spodziewamy się wiosną przyszłego roku, a zakończenia budowy odcinków Świnoujście - Dargobądz i Dargobądz - Troszyn, o łącznej długości 33 km, w połowie 2024 roku. Wtedy też będzie można przejechać całą S3 od Świnoujścia do granicy z Republiką Czeską w Lubawce – informują przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Po zakończeniu budowy dwujezdniowa droga ekspresowa S3 dotrze do od Świnoujścia i połączy się budowanym tunelem. Początkiem drogi ekspresowej będzie rondo na wyjeździe z tunelu w Świnoujściu, a po 33 km połączy się z funkcjonującą obecnie obwodnicą Troszyna.
Długi finisz S2 Południowej Obwodnicy Warszawy. Kiedy otwarcie?
Droga ekspresowa S3 Świnoujście - Troszyn powstaje w podziale na dwa zadania:
S3 Świnoujście - Dargobądz
Pierwszy odcinek, o długości 17 km, rozpoczyna się od połączenia z tunelem w Świnoujściu w pobliżu terminala promów morskich i kończy na zachód od węzła Dargobądz. Na trasie powstaną węzły drogowe: Świnoujście, Świnoujście LNG, Świnoujście Łunowo i Międzyzdroje. Wybudowanych zostanie również 10 wiaduktów i dwie estakady oraz kładka dla pieszych. Powstaną również przejścia i przepusty dla zwierząt, w tym dwa przejścia górne o szerokości 50 metrów.
Mapa drogi ekspresowej S3 Świnoujście - Dargobądz. Mapa: GDDKIA
S3 Dargobądz - Troszyn
Drugi odcinek ma 16 km długości i obejmie budowę węzła Dargobądz, a także Wolin Zachód i Wolin Wschód. Nowy odcinek połączy się z obwodnicą Troszyna. W ramach inwestycji przewidziano też budowę pary miejsc Obsługi Podróżnych kategorii II na wschód od miejscowości Dargobądz. Przy węźle Wolin Wschód powstanie Obwód Utrzymania Drogi. Wybudowanych zostanie również siedem wiaduktów, dwa mosty oraz estakada. Powstaną również przejścia i przepusty dla zwierząt, w tym dwa przejścia górne o szerokości 50 metrów.
Mapa przebiegu odcinka S3 Dargobądz - Troszyn. Mapa: GDDKIA
Od maja jeździmy 40 km odcinkiem S3 na północ od Szczecina
Przypominamy, że z końcem kwietnia zakończyły się wszystkie prace na dwóch odcinkach drogi ekspresowej S3 w woj. zachodniopomorskim. Powstał zupełnie nowy dwujezdniowy odcinek Brzozowo - Miękowo o długości 22,4 km. Z kolei fragment od Miękowa do Rzęśnicy został dostosowany do współczesnych parametrów drogi ekspresowej. Od dzisiaj kierowcy mogą korzystać z tych dwóch odcinków na zasadach docelowej organizacji ruchu, bez utrudnień spowodowanych robotami. Łączna całkowita wartość inwestycji dla tych dwóch odcinków S3 wyniosła 583,8 mln złotych.
Nowa ekspresówka nad Bałtyk. Ponad 40 km drogi S3 otwarte
Zaawansowanie w realizacji drogi ekspresowej S3 Świnoujście - Lubawka
Coraz bliżej ukończenia całej S3
Obecnie trwa jeszcze realizacja robót budowlanych na odcinkach od Bolkowa do Lubawki, gdzie są drążone dwa tunele.
Tunele drogowe TS-26 i TS-32 w ciągu drogi ekspresowej S3 Bolków – Kamienna Góra
Budowa tuneli w ciągu drogi ekspresowej S3 Bolków - Lubawka. Zdjęcia: GDDKIA
Pod koniec tego roku powinna zakończyć się opóźniona budowa odcinka Lubin - Polkowice (woj. dolnośląskie).
Co na budowie S3 Polkowice – Lubin, jakie zmiany w ruchu?
Droga ekspresowa S3 jest częścią korytarza transportowego łączącego Skandynawię z Adriatykiem. Codziennie tysiące ciężarówek przypływa lub odpływa promami łączącymi Świnoujście ze szwedzkim Ystad lub Trelleborgiem, aby rozpocząć podróż na południe Europy i w innych kierunkach właśnie drogą S3.
Jest to również główna magistrala drogowa wzdłuż zachodniej granicy Polski, łącząca ze sobą trzy autostrady - A6, A2 i A4. Obecnie z liczącej około 480 km drogi, gotowych jest już 402,3 km, czyli 83,6 proc. tej drogi.
Wystartowały przetargi na S10 Toruń – Bydgoszcz. Co z pozostałą częścią trasy?