1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Patatajka zmienia się w autostradę A18. Coraz bliżej finału prac

Patatajka zmienia się w autostradę A18. Coraz bliżej finału prac

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2022-12-14
Patatajka zmienia się w autostradę A18. Coraz bliżej finału prac
Układanie nawierzchni betonowej na odcinku przy granicy woj. lubuskiego z dolnośląskim. Zdjęcia: listopad 2022 r., GDDKIA
Przez ostatnie kilkadziesiąt lat podróż starą poniemiecką drogą DK18 na trasie Wrocław – Berlin była udręką dla kierowców. Stare betonowe płyty były w fatalnym stanie a droga zyskała niechlubne miano najdłuższych schodów Europy. Obecnie trwa budowa całej A18 na odcinku Olszyna – Golnice, a od września br. korzystamy już z pierwszych jej kilometrów. W przygotowaniu jest również ostatni odcinek trasy A18 pomiędzy Golnicami a Krzyżową.

Przebudowa autostrady A18 Olszyna - Golnice zakończy się w 2023 roku

Budowa autostrady A18 to inwestycja rozciągnięta w latach. Pierwszy etap dostosowywania drogi krajowej nr 18 do parametrów przyszłej autostrady rozpoczął się w listopadzie 2004 r. Do istniejącej drogi dobudowana została równoległa, jezdnia północna, którą oddano do użytku w roku 2006. Przebudowa południowej jezdni DK18 i dostosowanie do parametrów autostrady między Olszyną i Golnicami ruszyła dopiero w 2019 r. i została podzielona na pięć etapów. W efekcie nowa jezdnia powstanie na trasie o długości ponad 70 kilometrów.

Budowa autostrady A18 w podziale na odcinki:

  • A18 granica państwa w Olszynie - Żary. Długość odcinka to 11,6 km. Wykonawcą jest firma PORR, umowa projketuj i buduj podpisana w kwietniu 2020 r. 

    Galeria najnowszych zdjeć z budowy autostrady A18 w woj. lubuskim i dolnośląskim

    Prace na odcinku A18 Olszyna - Żary, listopad 2022 r.
    Prace na odcinku A18 Olszyna - Żary, listopad 2022 r. Zdjęcia: GDDKIA


  • A18 Żary - Iłowa. Długość odcinka to 21,9 km, zaczyna się dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia, a kończy około czterech kilometrów przed węzłem Iłowa. W połowie listopada 2019 r. zawarto umowę na realizację odcinka z konsorcjum firm KOBYLARNIA i MIRBUD. Odcinek w użytkowaniu od września 2022 r.

    Odcinek A18 Żary - iłowa w użytkowaiu
    Odcinek A18 Żary - Iłowa w użytkowaiu od września 2022 r. Zdjecia: GDDKIA


  • A18 Iłowa - granica województw. Długość odcinka to 16,2 km. Umowę z wykonawcą (Budimex) na realizację w systemie buduj zawarto w styczniu 2021 r. Zakończenie prac planowane jest w II połowie 2023 r. 


    Węzęł Iłowa w ciągu odc. A18 Iłowa - granica woj. lubuskiego i dolnoślaskiego
    Węzeł Iłowa w ciągu odc. A18 Iłowa - granica woj. lubuskiego i dolnoślaskiego. Zdjęcia: ;istopad 2022 r., GDDKIA


  • A18 granica województw - Golnice. Długość odcinka to 21,5 km. Umowa na realizację tego odcinka została podpisana z końcem stycznia 2021 r. z konsorcjum firm KOBYLARNIA, MIRBUD i BUDPOL. Planowane zakończenie prac przypada na II połowę 2023 r. 

    Budowa odc. autostrady A18 w woj. dolnośląskim
    Budowa odc. autostrady A18 w woj. dolnośląskim. Zdjęcia: GDDKIA


Nowa autostrada na mapie Polski. Pierwszy odcinek A18 Żary – Iłowa gotowy




Mapa autostrady A18 w podziale na budowane odcinki

Mapa autostrady A18 w podziale na budowane odcinki. W użytkowaniu jest już odcinek pomiędzy Żarami i Iłową. Mapa: GDDKIA

W przyszłym roku, po zakończeniu remontu stara patatajka (DK18) zmieni się w komfortową autostradę A18. Kierowcy dostaną wygodną trasę umożliwiającą szybkie podróżowanie pomiędzy Wrocławiem a Berlinem.

Pierwszy z odcinków, A18 Żary – Iłowa, jest już w użytkowaniu. Betonowy, blisko 22 km odcinek otwarto we wrześniu 2022 r. Był on realizowany od połowy listopada 2019 r. przez konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud. Koszt wykonanych prac to ponad 260 mln zł. 

Odcinek autostrady A18 Żary - Iłowa w użytkowaniu jest od września 2022 r
Odcinek autostrady A18 Żary - Iłowa w użytkowaniu jest od września 2022 r. Zdjęcia: GDDKIA


A18 Krzyżowa – Golnice w przygotowaniu

Umowa na prace projektowe dla odcinka Krzyżowa - Golnice została podpisana w październiku 2019 r. To ostatni, niespełna czterokilometrowy fragment A18, pomiędzy Olszyną i Krzyżową, który tak jak pozostałe zostanie dostosowany do obowiązujących obecnie parametrów technicznych. Po obu stronach autostrady zostaną wybudowane pasy awaryjne o szerokości 3 m. Wykonawca opracowuje projekt budowlany wraz z kompletem materiałów do wniosku o wydanie decyzji ZRID, a także projekt wykonawczy oraz dokumentację przetargową. Obecnie zadanie jest na etapie uzyskiwania decyzji środowiskowej.

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na autostradzie A18 Utrudnienia na drodze 18