Pierwszy krok do Zachodniej Obwodnicy Szczecina. Jest ZRID dla obwodnicy Warzymic i Przecławia
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2019-09-26
Wojewoda zachodniopomorski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla budowy obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu drogi krajowej nr 13. Obwodnica Przecławia i Warzymic o długości 6,5 km będzie dwujezdniową drogą klasy GP (główna ruchu przyśpieszonego). Droga rozpocznie się od ronda im. Hermana Hakena, na którym powstanie nowy wylot w kierunku południowym. Trasa będzie przebiegać na zachód od centrum handlowego w kierunku południowo-zachodnim około 1 km od istniejącego przebiegu DK13.
Na południe od Przecławia (pierwszy łuk za miejscowością) obwodnica wejdzie w obecny przebieg DK13, by następnie w rejonie Smętowic skręcić w kierunku południowym - do autostrady A6. Na tym końcowym fragmencie droga będzie miała parametry odpowiadające drodze ekspresowej, ponieważ w przyszłości będzie to fragment Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu S6.
W ramach inwestycji powstaną dwa węzły drogowe - węzeł Przecław na drodze Przecław - Ustowo i węzeł drogowy Szczecin Zachód na połączeniu z autostradą A6. Węzeł Szczecin Zachód będzie węzłem typu koniczyna z jezdniami zbiorczo-rozprowadzającymi w ciągu autostrady. Wraz z uruchomieniem nowego węzła zostanie zamknięty obecnie funkcjonujący węzeł, który powstał w latach 30 ubiegłego wieku i nie spełnia współczesnych parametrów.
Mapa przebiegu obwodnicy Warzymic i Przecławia w ciągu drogi DK13. Mapa: GDDKIA
Obwodnica Przecławia i Warzymic realizowana jest w formule „Projektuj i buduj”. Wartość umowy z Energopolem Szczecin wynosi 140 mln złotych. W najbliższych dniach zostanie przekazany plac budowy i wykonawca będzie zobowiązany do rozpoczęcia robót. - Decyzja ZRID posiada rygor natychmiastowej wykonalności, także ciągu tygodnia plac budowy zostanie przekazany wykonawcy - firmie Energopol Szczecin, która będzie mogła rozpocząć roboty budowlane. Równocześnie ruszą realizowane na zlecenie GDDKiA wykopaliska archeologiczne – zapowiadają drogowcy.
Obwodnica Warzymic i Przecławia w ciągu DK13 to część Zachodniej Obwodnicy Szczecina. Mapa: GDDKIA
Zakończenie realizacji obwodnicy powinno nastąpić w II kwartale 2021 roku. Czy jednak Energopol Szczecin udźwignie kolejną inwestycję? Na terenie województwa zachodniopomorskiego Energopol Szczecin realizuje w sumie cztery inwestycje drogowe. Niestety od kilku miesięcy głośno jest o problemach z budową dróg i płynnością firmy. Od wiosny tego roku na inwestycjach realizowanych przez tego wykonawcę nastąpiło znaczące zmniejszenie zakresu realizowanych robót. Jednocześnie Energopol przestał płacić rosnącej liczbie podwykonawców, co spowodowało wprowadzenie płatności bezpośrednich przez GDDKiA. Firma cały czas nie może dokończyć budowy obwodnicy Wałcza, która pierwotnie miała być gotowa w maju 2018, później w maju 2019. Złe informacje napływają również z przebudowy węzła Kijewo i budowy S3/A6 do węzła Rzęśnica.
Co będzie z obwodnicą Warzymic i Przecławia? - GDDKiA z niepokojem przyjmuje brak przygotowywania przez wykonawcę zaplecza budowy oraz braki w dokumentach potrzebnych do rozpoczęcia robót. Termin zakończenia inwestycji to czerwiec 2021 roku, jeżeli wykonawca przystąpi do robót i będzie je realizował zgodnie z kontraktem nie ma zagrożenia dla tej inwestycji – czytamy w komunikacie GDDKIA.