Plac budowy S19 Babica – Jawornik w rękach wykonawcy
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2023-09-11
Droga ekspresowa S19 w woj. podkarpackim będzie miała docelowo długość ok. 169 km. W użytkowaniu są już wszystkie jej odcinki na północ od Rzeszowa. W realizacji jest już zdecydowana większość trasy (73 km) prowadzącej do przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku. W ostatnich dniach oficjalnie przekazano plac budowy wykonawcy odcinka Babica – Jawornik. Wykonawcą jest Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor. Wartość umowy wynosi 1 253 370 000 zł.
Mapa stanu realizacji trasy S19 w woj. podkarpackim
Mapa: GDDKIA
- W pierwszej kolejności na placu budowy zostanie przeprowadzone rozpoznanie saperskie terenu, niezbędna inwentaryzacja i wytyczenie geodezyjne. Wybudowane zostaną drogi technologiczne i zaplecza wykonawcy oraz składy materiałów. Rozpocznie się wycinka terenów zadrzewionych i zakrzaczonych, usuwanie korzeni i karpin oraz prace archeologiczne. Ruszą też pierwsze roboty ziemne (odhumusowanie terenu) i roboty mostowe (fundamenty pod podpory mostów). Wykonawca będzie realizował również prace związane z wyburzeniami budynków oraz z usuwaniem kolizji z sieciami gazowymi, elektrycznymi, teletechnicznymi itp. – wyjaśniają przedstawiciele rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Wizualizacja drogi ekspresowej S19 Babica - Jawornik
Zdjęcia: GDDKIA
Via Carpatia. Odcinek S19 Kock – Lubartów w blokach startowych
W ramach inwestycji powstanie 11,6 km drogi ekspresowej, o przekroju dwujezdniowym z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach (plus pas awaryjny). Wybudowany zostanie również węzeł Żarnowa – Strzyżów, zlokalizowany w rejonie miejscowości Strzyżów, na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 1931R. Powstanie także Miejsce Obsługi Podróżnych Jawornik (w kierunku Rzeszowa) oraz wybudowane zostaną obiekty inżynierskie. Będzie to osiem estakad na wysokich podporach, w tym największa estakada o długości ok. 1,1 km i filarach o wysokości ok. 80 m.
Zaplanowano również budowę pięciu wiaduktów i czterech przejść dla zwierząt (dwa dla zwierząt średnich, po jednym dla zwierząt dużych i małych). Droga zostanie też wyposażona w urządzenia BRD oraz ochrony środowiska. Przebudowane i rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki i urządzenia melioracyjne.
W ramach zadania powstanie tymczasowy łącznik z drogą krajową nr 19 w miejscowości Jawornik. Jest on wynikiem etapowania budowy S19 między Babicą a Domaradzem i podziałem na dwa odcinki realizacyjne: Babica – Jawornik (z tymczasowym łącznikiem S19 z DK19) oraz Jawornik – Domaradz. Docelowo, po wybudowaniu tego drugiego odcinka, droga ekspresowa S19 nie będzie łączyła się z DK19 w Jaworniku. W śladzie tymczasowego łącznika będzie droga gminna, służąca (m.in. służbom ratowniczym) jako wjazd awaryjny na S19 przez MOP Jawornik.
Kierowcy skorzystają z nowej trasy we wrześniu 2026 r. - Zgodnie z podpisaną umową, roboty budowlane wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie, zostaną ukończone w ciągu 26 miesięcy, tj. we wrześniu 2026 r. Przy czym, do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych (od 1 grudnia do 31 marca) – przypominają drogowcy.
Według zapewnień GDDKIA, jeszcze w tym tygodniu powinna ruchyć budowa nowych kilometrów trasy S19 pomiędzy Lublinem a Białymstokiem.
W najbliższych tygodniach pierwsze prace na S19 koło Bielska Podlaskiego
Szlak Via Carpatia - częściowo już dostępny, a częściowo realizowany i projektowany - liczy kilka tysięcy kilometrów. Jest to kluczowy korytarz transportowy łączący Europę Północną i Południową. Via Carpatia na terenie Polski to trasa, której łączną długość szacuje się na około 700 km.
Na terenie Polski w skład szlaku drogowego Via Carpatia wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16, S19 pomiędzy miejscowościami Budzisko (granica państwa), Suwałki, Ełk, Białystok, Lublin, Rzeszów, Barwinek (granica państwa). Droga będzie docelowo przebiegać przez teren pięciu województw - podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.