Poczekamy na umowy na ostatnie dwa odcinki drogi S19 na Podkarpaciu
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2024-02-27
W 2024 roku GDDKIA planuje zakontraktowanie ostatnich dwóch odcinków drogi ekspresowej S19 na Podkarpaciu oraz kontynuowanie i rozpoczęcie robót budowlanych na kolejnych odcinkach trasy Via Carpatia. Na umowy czekają odcinki: Jawornik – Lutcza (długość 5,2 km) i Lutcza – Domaradz (długość 6,4 km). Tym samym w 2024 roku cały, prawie 85-kilometrowy odcinek trasy Via Varpatia w ciągu S19 Rzeszów - Barwinek (granica państwa) będzie w fazie realizacji.
S19 Jawornik – Lutcza
W przetargu na zaprojektowanie i budowę odcinka drogi ekspresowej S19 między Jawornikiem a Lutczą za najkorzystniejszą ofertę GDDKIA uznała złożoną przez firmę Kolin İnsaat Turizm Sanayi ve Ticaret. Na umowę jednak poczekamy, bo jeden z wykonawców złożył odwołanie od dokonanego wyboru najkorzystniejszej oferty. Zgodnie z wyrokiem Krajowej Izby Odwoławczej GDDKIA unieważniła wybór i obecnie ponownie bada i ocenia złożone dokumenty.
Turecka firma wskazana do budowy S19 Jawornik - Lutcza
Odcinek szlaku Via Carpatia o długości ok. 5,2 km poprowadzony będzie m.in. estakadą nad istniejącą drogą krajową nr 19. Rozpiętość tego obiektu to 780 m, a filary będą miały nawet do 36 m wysokości. Estakada przejdzie w dwunawowy tunel pod górą Kamieniec o długości niemal 3 km, który do czasu realizacji tunelu pod Odrą w ciągu drogi ekspresowej S6 w okolicy Szczecina będzie najdłuższym tego rodzaju obiektem w Polsce.
Zakres prac obejmuje budowę odcinka drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach, wraz z pasem awaryjnym. W ciągu trasy głównej wybudowane zostaną też obiekty inżynierskie, w tym wspomniana wcześniej estakada i tunel, a także most pełniący funkcję przejścia dla małych zwierząt. W ramach zadania powstanie też Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP) Jawornik w kierunku Barwinka.
Mapa drogi ekspresowej S19 Rzeszów - Barwinek - odcinki Jawornik -Lutcza - Domaradz w przetargu
Mapa: GDDKIA
S19 Lutcza – Domaradz
Oferta tej samej firmy (Kolin İnsaat Turizm Sanayi ve Ticaret) została uznana za najkorzystniejszą w przetrgu na sąsiedni odcinek Lutcza - Domardz. Wybrana oferta o Opiewa ona na prawie 1,42 mld zł.
Ponad 1.4 mld zł za budowę krótkiego odcinka S19 Lutcza – Domaradz
Trasa przebiegać będzie po zróżnicowanym wysokościowo terenie, charakteryzującym się skomplikowaną budową geologiczną (flisz karpacki). Inwestycję z perspektywy realizacyjnej należy traktować jako skomplikowaną i wymagającą, lecz w efekcie finalnym kierowcy zyskają jedną z ciekawszych tras widokowych w województwie podkarpackim.
Zakres inwestycji obejmuje budowę odcinka drogi ekspresowej o długości ok. 6,4 km o przekroju dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w obu kierunkach wraz z pasem awaryjnym. W ramach zadania wybudowany zostanie m.in. węzeł drogowy Domaradz zlokalizowany w miejscu skrzyżowania S19 z drogą wojewódzką nr 886. Powstanie również tymczasowy łącznik z drogą krajową nr 19 w miejscowości Lutcza. Jest on wynikiem etapowania budowy S19 między Jawornikiem a Domaradzem i podziałem na dwa odcinki realizacyjne: Jawornik – Lutcza i Lutcza – Domaradz (z tymczasowym łącznikiem S19 z DK19). Docelowo, po wybudowaniu odcinka Jawornik – Lutcza, droga ekspresowa S19 nie będzie łączyła się z DK19 w Lutczy.
W ramach zadania wybudowane zostaną również obiekty inżynierskie. Największym wyzwaniem będzie budowa dwunawowego tunelu pod górą Hyb o długości około 990 m. W ciągu trasy głównej powstaną także: estakada, trzy mosty, pięć wiaduktów drogowych, przejście górne dla średnich zwierząt, a także szereg obiektów w ciągu dodatkowych jezdni. Powstanie również Obwód Drogowy w Domaradzu. Jego częścią będzie Centrum Zarządzania Tunelami obsługujące tunele wybudowane w ciągu drogi ekspresowej S19 w województwie podkarpackim. Na potrzeby akcji ratunkowych wykonane zostaną także dwa całodobowe lądowiska dla śmigłowców LPR. Ponadto droga zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska.