1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Poczekamy na umowy na ostatnie dwa odcinki drogi S19 na Podkarpaciu

Poczekamy na umowy na ostatnie dwa odcinki drogi S19 na Podkarpaciu

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2024-02-27
Poczekamy na umowy na ostatnie dwa odcinki drogi S19 na Podkarpaciu
Poczekamy na umowy na odcinki S19 Jawornik - Lutcza - Domaradz. Zdjęcia: GDDKIA
Na swoich wykonawców czekają dwa ostatnie odcinki drogi ekspresowej S19 na Podkarpaciu. Łącznie to około 12 kilometrów S19 pomiędzy Jawornikiem i Domaradzem, która jest częścią budowanej trasy Via Carpatia pomiędzy Rzeszowem a Barwinkiem (południowa granica państwa).

W 2024 roku GDDKIA planuje zakontraktowanie ostatnich dwóch odcinków drogi ekspresowej S19 na Podkarpaciu oraz kontynuowanie i rozpoczęcie robót budowlanych na kolejnych odcinkach trasy Via Carpatia. Na umowy czekają odcinki: Jawornik – Lutcza (długość 5,2 km) i Lutcza – Domaradz (długość 6,4 km). Tym samym w 2024 roku cały, prawie 85-kilometrowy odcinek trasy Via Varpatia w ciągu S19 Rzeszów - Barwinek (granica państwa) będzie w fazie realizacji.

S19 Jawornik – Lutcza

W przetargu na zaprojektowanie i budowę odcinka drogi ekspresowej S19 między Jawornikiem a Lutczą za najkorzystniejszą ofertę GDDKIA uznała złożoną przez firmę Kolin İnsaat Turizm Sanayi ve Ticaret. Na umowę jednak poczekamy, bo jeden z wykonawców złożył odwołanie od dokonanego wyboru najkorzystniejszej oferty. Zgodnie z wyrokiem Krajowej Izby Odwoławczej GDDKIA unieważniła wybór i obecnie ponownie bada i ocenia złożone dokumenty.

Turecka firma wskazana do budowy S19 Jawornik - Lutcza

Odcinek szlaku Via Carpatia o długości ok. 5,2 km poprowadzony będzie m.in. estakadą nad istniejącą drogą krajową nr 19. Rozpiętość tego obiektu to 780 m, a filary będą miały nawet do 36 m wysokości. Estakada przejdzie w dwunawowy tunel pod górą Kamieniec o długości niemal 3 km, który do czasu realizacji tunelu pod Odrą w ciągu drogi ekspresowej S6 w okolicy Szczecina będzie najdłuższym tego rodzaju obiektem w Polsce.

Zakres prac obejmuje budowę odcinka drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach, wraz z pasem awaryjnym. W ciągu trasy głównej wybudowane zostaną też obiekty inżynierskie, w tym wspomniana wcześniej estakada i tunel, a także most pełniący funkcję przejścia dla małych zwierząt. W ramach zadania powstanie też Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP) Jawornik w kierunku Barwinka.

Mapa drogi ekspresowej S19 Rzeszów - Barwinek - odcinki Jawornik -Lutcza - Domaradz w przetargu

Mapa drogi ekspresowej S19 Rzeszów - Barwinek - odcinki Jawornik -Lutcza - Domaradz w przetargu Mapa: GDDKIA

S19 Lutcza – Domaradz

Oferta tej samej firmy (Kolin İnsaat Turizm Sanayi ve Ticaret) została uznana za najkorzystniejszą w przetrgu na sąsiedni odcinek Lutcza - Domardz. Wybrana oferta o Opiewa ona na prawie 1,42 mld zł.

Ponad 1.4 mld zł za budowę krótkiego odcinka S19 Lutcza – Domaradz

Trasa przebiegać będzie po zróżnicowanym wysokościowo terenie, charakteryzującym się skomplikowaną budową geologiczną (flisz karpacki). Inwestycję z perspektywy realizacyjnej należy traktować jako skomplikowaną i wymagającą, lecz w efekcie finalnym kierowcy zyskają jedną z ciekawszych tras widokowych w województwie podkarpackim.

Zakres inwestycji obejmuje budowę odcinka drogi ekspresowej o długości ok. 6,4 km o przekroju dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w obu kierunkach wraz z pasem awaryjnym. W ramach zadania wybudowany zostanie m.in. węzeł drogowy Domaradz zlokalizowany w miejscu skrzyżowania S19 z drogą wojewódzką nr 886. Powstanie również tymczasowy łącznik z drogą krajową nr 19 w miejscowości Lutcza. Jest on wynikiem etapowania budowy S19 między Jawornikiem a Domaradzem i podziałem na dwa odcinki realizacyjne: Jawornik – Lutcza i Lutcza – Domaradz (z tymczasowym łącznikiem S19 z DK19). Docelowo, po wybudowaniu odcinka Jawornik – Lutcza, droga ekspresowa S19 nie będzie łączyła się z DK19 w Lutczy.

W ramach zadania wybudowane zostaną również obiekty inżynierskie. Największym wyzwaniem będzie budowa dwunawowego tunelu pod górą Hyb o długości około 990 m. W ciągu trasy głównej powstaną także: estakada, trzy mosty, pięć wiaduktów drogowych, przejście górne dla średnich zwierząt, a także szereg obiektów w ciągu dodatkowych jezdni. Powstanie również Obwód Drogowy w Domaradzu. Jego częścią będzie Centrum Zarządzania Tunelami obsługujące tunele wybudowane w ciągu drogi ekspresowej S19 w województwie podkarpackim. Na potrzeby akcji ratunkowych wykonane zostaną także dwa całodobowe lądowiska dla śmigłowców LPR. Ponadto droga zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska. 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S19 Jak dojadę - Domaradz