1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Podlaska S19 przez Białystok – terminy, odcinki w realizacji, przetargu i na etapie DŚU

Podlaska S19 przez Białystok – terminy, odcinki w realizacji, przetargu i na etapie DŚU

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2021-01-28
Podlaska S19 przez Białystok – terminy, odcinki w realizacji, przetargu i na etapie DŚU
Cała droga ekspresowa S19, jako część międzynarodowego szlaku Via Carpatia, będzie miała ok. 580 km długości. Na Podlasiu trzeba zbudować ok. 175 km. Zdjęcia: GDDKIA
Droga S19 w woj. podlaskim będzie miała około 175 km długości i pobiegnie od granicy z Białorusią w Kuźnicy przez Sokółkę do Dobrzyniewa koło Białegostoku, łącznie z południową obwodnicą Białegostoku i dalej na południe w kierunku Bielska Podlaskiego, Siemiatycz do Chlebczyna - do granicy woj. mazowieckiego z lubelskim. S19 ma być projektowana jako droga dwujezdniowa, z dwoma pasami ruchu w każdą stronę plus pasami awaryjnym i rozdzielającym. Według harmonogramów S19 na Podlasiu ma być gotowa w 2025 roku. W 2020 r. ogłoszono przetargi na niemal wszystkie jej odcinki, oprócz S19 Sokółka – Dobrzyniewo. Oto jak wygląda obecnie zaawansowanie prac.

Przetargi na realizację nowych odcinków S19-ki w woj. podlaskim ruszyły w 2020 roku - ogłoszono ich aż dziesięć. W 2020 r. rozpoczęło się też podpisywanie pierwszych umów z wykonawcami - dotyczyły one odcinków obwodnicy Białegostoku (Białystok Zachód - Księżyno, Księżyno - Białystok Południe oraz Białystok Południe - Ploski). Inwestycja realizowana jest w podziale na odcinki:

S19 Kuźnica – Sokółka - w przetargu

Odcinek Kuźnica - Sokółka to „geograficznie” pierwszy odcinek S19, bo zgodnie z kilometrażem „eska” liczona jest właśnie od granicy Polski i Białorusi w Kuźnicy. Cała inwestycja (w sumie blisko 15,8 km) ma być zrealizowana w systemie Projektuj i buduj do 2025 roku.

Zadanie obejmuje odcinek DK19 (klasa GP) od samego przejścia granicznego do węzła Kuźnica (5,25 km) oraz odcinka drogi ekspresowej S19 - od węzła Kuźnica do węzła Sokółka Północ (10,55 km). Całość od północy omija miasto, dzięki czemu wyprowadzony zostanie z Kuźnicy ruch tranzytowy z i do przejścia granicznego.  

Rozstrzygnięcia dla podlaskich odcinków Via Carpatia. S19 Sokółka – Kuźnica za ponad pół miliarda złotych.

 

S19 Sokółka – Dobrzyniewo, północna obwodnica Białegostoku - na etapie wydania DŚU

Dla fragmentu S19 Sokółka - Czarna Białostocka - Sochonie - Dobrzyniewo prace są najmniej zaawansowane, bo konieczne było wyznaczenie nowego przebiegu trasy. Proponowany w do DŚU odcinek S19 od Sokółki do Dobrzyniewa Dużego jest najkrótszym wariantem S19-ki Kuźnica Białostocka – Białystok Zachód. Będzie on pełnił równiez rolę północnej obwodnicy Białegostoku.To tzw. wariant 5, prowadzący „eskę” - w przybliżeniu - po śladzie istniejącej DK19 na odcinku Sokółka - obwodnica Wasilkowa. Inwestycja zakłada realizację ok. 46 km trasy z podziałem na trzy pododcinki.

W marcu 2020 roku złożono wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Do przeanalizowania jest obszerny materiał dowodowy, konieczne jest zasięgnięcie opinii organów sanitarnych, uzyskanie uzgodnień wodno-prawnych i zapewnienie udziału społeczeństwa, wszytsko to sprawia, ze decyzja zostanie wydana dopiero w I kwartale 2021 r.

Podstawowym założeniem przy wytyczaniu tego przebiegu trasy S19 jako północnej obwodnicy Białegostoku było wykorzystanie na odcinku Sokółka - Wasilków - w. Białystok Północ (dawniej w. Sochonie) w możliwie największym stopniu korytarza istniejącej drogi krajowej nr 19. Trasa rozpocznie się na węźle Sokółka Zachód, dalej biegnie w pobliżu miejscowości Straż, przez Czarną Białostocką do użytkowanej obwodnicy Wasilkowa. Od węzła Wasilków do węzła Białystok Północ (wczesniej Sochonie) obecna jednojezdniowa obodnica Wasilkowa w ciągu DK19 zostanie rozbudowana do parametrów drogi ekspresowej S19.

 

S19 Krynice – Dobrzyniewo Duże – Białystok Zachód - w przetargu

17 lipca 2020 r. poznaliśmy oferty w przetargu na projekt i budowę odcinka S19 Krynice (na istniejącej DK 65) przez Dobrzyniewo Duże po węzeł Białystok Zachód o długości ponad 10 km. Wpłynęło 9 ofert, z których najtańszą złożyły konsorcja firm NDI i NDI SOPOT – 403,07 mln zł oraz - następną w kolejności - PORR i UNIBEP – 405, 6 mln zł. Czekamy na podpisanie umowy na realizacje w systemie „Projektuj i buduj”. Budowa zaplanowana jest na lata 2022-2024.

S19 Białystok Zachód – Księżyno, zachodnia obwodnica Białegostoku - w realizacji

Odcinek Białystok Zachód (bez węzła) - Księżyno (z węzłem) ma być drogą dwujezdniową o długości 16,65 km, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, przystosowaną do ruchu ciężkich pojazdów o nośności 11,5 t/oś. Wykonawca zdecyduje czy trasę główną zbuduje betonową czy bitumiczną. Przewidziane są dwa węzły. Pierwszy z nich to Białystok Starosielce, gdzie droga powiatowa nr 1535B będzie krzyżować się z drogą ekspresową S19, a wykonany tu węzeł zapewni relacje na wjeździe do jednej z głównych ulic Białegostoku - ul. Popiełuszki. Drugi to węzeł Księżyno, gdzie S19 krzyżować się będzie z drogą wojewódzką nr 678. Zadanie obejmować będzie także budowę jednego Miejsca Obsługi Podróżnych (Czaplino), Obwodu Drogowego oraz 24 obiektów inżynierskich. Wśród nich są dwa wiadukty kolejowe, w tym jeden nad linią kolejową nr 6 do Warszawy, tzw. Rail Baltica.

Odcinek wykona za 577 mln zł firma Budimex.

S19 Księżyno - Białystok Południe, południowa obwodnica Białegostoku - w realizacji

Odcinek S19 Księżyno - Białystok Południe o długości prawie 8 km stanowi fragment obwodnicy Białegostoku (omija od południowej strony). Zadanie składa się z dwóch odcinków - dwujezdniowego fragmentu drogi ekspresowej S19 o długości 7,95 km, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach, przystosowanego do ciężkiego ruchu (kategoria KR6) oraz odcinka drogi krajowej nr 65 do Grabówki - dwujezdniowego (po dwa pasy ruchu w każda stronę) o długości 1,1 km, do skrzyżowania z istniejącą drogą powiatową nr 1484B i dalej odcinka 12,6 km jednej jezdni po jednym pasie ruchu w każda stronę, aż do włączenia w istniejącą DK65 w pobliżu miejscowości Grabówka. Między skrzyżowaniami z istniejącą drogą powiatową nr 1484B a skrzyżowaniem z istniejącą DK19 będzie zachowana rezerwa terenu pod drugą jezdnię (około 5,9 km). Na całym kontrakcie wybudowane zostaną 24 obiekty inżynierskie, w tym 14 przejść dla zwierząt.

Rodzaj konstrukcji nawierzchni obu odcinków (beton cementowy czy asfalt) wybierze wykonawca. W ramach zadania powstanie jeden węzeł komunikacyjny - Białystok Południe, gdzie droga krajowa nr 65 będzie krzyżować się z drogą ekspresową. Węzeł zapewni relację na kierunku Lublin - Białystok - granica państwa w Bobrownikach.

W grudniu 2020 roku została podpisana umowa na jego realizację projektuj i buduj. Odcinek wykona za 456,14 mln zł konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska (lider) oraz Aldesa Construcciones (partner).

 

S19 Białystok Południe - Ploski - w realizacji

Odcinek drogi ekspresowej S19 Białystok Południe (bez węzła) - Ploski nad Narwią ma długość 12,73 km. Droga będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Rodzaj konstrukcji nawierzchni - beton czy asfalt - wybierze wykonawca. Zadanie obejmować będzie też budowę 16 obiektów inżynierskich, w tym 160-metrowego mostu nad doliną Narwi i osiem przejść dla zwierząt. Na tym fragmencie S19 zaplanowany został węzeł Zabłudów, zapewniający relację Białystok - Zabłudów - Juchnowiec Kościelny.

Umowę na realizację odcinka w formue projektuj i buduj podpisano w listopadzie 2020 r. Wykonawcą zadania o wartości 396,9 mln zł jest firma Mota Engil Central Europe. Harmonogram prac przewiduje złożenie wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) w III/IV kwartale 2021 r., a jej uzyskanie w II kwartale 2022 r. Roboty budowlane planowane są na lata 2022 - 2024.

Mapa odcinków realizacyjnych drogi ekspresowej S10 w woj. podlaskim

Mapa odcinków realizacyjnych drogi ekspresowej S10 w woj. podlaskim (czerwony - odcinki w realizacji, zielony - w przetragu, niebieski - planowane). Mapa: GDDKIA

S19 Ploski – Haćki - w realizacji

Fragment S19 Ploski - Haćki będzie miał ok. 8,9 kilometra długości, dwie jezdnie po dwa pasy ruchu każda, a rodzaj nawierzchni wybierze wykonawca. Odcinek zaprojektowany został równolegle do istniejącej drogi krajowej nr 19. Powstaną na nim dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (para) - Haćki Wschód i Haćki Zachód. Wybudowanych zostanie 13 obiektów inżynierskich, z czego dziewięć będzie pełniło funkcję przejść dla zwierząt. Taką też funkcję będzie pełnił prawie 215-metrowy most na rzeczką Orlanka i jej terenami zalewowymi. Uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej przewidziane jest na III kw. 2022 r. Budowa zaplanowana jest na lata 2022-2024.

W przetargu na projekt i budowę GDDKIA wybrała ofertę konsorcjum firm Unibep, Budrex i Value Engineering za ok. 305,4 mln zł i pod koniec stycznia 2021 r. podpisała umowę. Zakończenie realizacji tego odcinka przewidziane jest w 2024 roku. 

S19 Haćki – Bielsk Podlaski - w przetargu

Fragment S19 Haćki - Bielsk Podlaski Zachód będzie miał 9 kilometrów długości i ominie miasto od zachodu, wyprowadzając tym samy tranzyt na osi północ - południe poza Bielsk Podlaski. Wybudowane zostaną dwa węzły (Bielsk Podlaski Północ i Bielsk Podlaski Zachód) wraz z odcinkiem drogi krajowej nr 66 do podłączenia z istniejącą drogą krajową nr 19. Zaplanowano też Obwód Utrzymania Drogowego. Wybudowanych tu zostanie siedem wiaduktów, dwa przejścia dla zwierząt oraz siedem przepustów ekologicznych (dla małych zwierząt/płazów).

30 września 2020 r. poznaliśmy oferty w przetargu na 9-kilometrowy odcinek Haćki – Bielsk Podlaski.W przetargu wpłynęło sześć ofert, z których najtańszą złożyła firma GDDKiA Kolin Insaat Turizm Sanayi - 318,49 mln zł. Inwestycja zostanie zrealizowana w systemie „Projektuj i buduj”. Podpisanie umowy zaplanowano w pierwszym kwartale 2021 roku, a uzyskanie decyzji ZRID przewidziane jest na III kw. 2022 r. Budowa zaplanowana jest na lata 2022-2024.

 

S19 Bielsk Podlaski – Boćki - w przetargu

Odcinek Bielsk Podlaski - Boćki ma 12,19 km i został zaprojektowany jako dwujezdniowy fragment drogi ekspresowej S19, przystosowany do ciężkiego ruchu (nacisk 11,5t/oś). Wyboru rodzaju nawierzchni dokona wykonawca. Na odcinku zlokalizowano węzeł Boćki. Powstanie też pięć wiaduktów, sześć przejść dla zwierząt oraz sześć przepustów ekologicznych (dla małych zwierząt i płazów).

Najtańszą ofertę na projekt i budowę odcinka S19 Bielsk Podlaski Zachód - Boćki złożyła turecka firma Kolin Insaat Turizm Sanayi ve Ticaret A.S. (254,73 mln zł). Podpisanie umowy w systemie „Projektuj i buduj” zaplanowano w pierwszym kwartale 2021 roku, a uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) przewidziane jest na III kw. 2022 r. Budowa zaplanowana jest na lata 2022-2024.

S19 Boćki – Malewice - w przetargu

Droga ekspresowa S19 na odcinku Boćki - Malewice omija od wschodu miasteczka Boćki i Dziadkowice, wyprowadzając z nich ruch tranzytowy. Realizowana będzie w przekroju 2x2, czyli dwie jezdnie po dwa pasy ruchu i przystosowana do ciężkiego ruchu 11,5 tony na oś. Rodzaj konstrukcji nawierzchni, asfaltowa lub betonowa, zostanie wybrany przez wykonawcę na etapie projektu budowlanego. Na tym odcinku zaplanowano budowę 15 obiektów inżynierskich.

Podpisanie umowy na odcinek S19 Boćki - Malewice w systemie „Projektuj i buduj” - nastąpi w pierwszym półroczu 2021 roku, a uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) przewidziane jest na IV kw. 2022 r. Budowa ma być realizowana w latach 2022-2025.

W przetargu na projekt i budowę odcinka Boćki - Malewice wpłynęło siedem ofert. Najtańszą ofertę złożyła firma Strabag - 343,6 mln zł. 

S19 Malewice – Chlebczyn - w przetargu

Odcinek S19 Malewice - Chlebczyn to najbardziej na południe wysunięty fragment S19 na Podlasiu, przekraczający rzekę Bug i wchodzący na obszar województwa mazowieckiego w rejonie miejscowości Chlebczyn i Sarnaki. Będzie miał 25 kilometrów długości i ominie od zachodu Siemiatycze (obwodnica Siematycz), wyprowadzając ruch tranzytowy z miasta oraz przekroczy dolinę rzeki Bug estakadą o długości 658 metrów.

Zaplanowane są dwa węzły drogowe - Siemiatycze Północ, gdzie S19 będzie krzyżować się z drogą wojewódzką nr 690, oraz Siemiatycze Południe, gdzie S19 będzie krzyżować się z drogą krajową nr 62 w kierunku Drohiczyna i Sokołowa Podlaskiego.

Powstająca „eska” będzie drogą dwujezdniową, po dwa pasy ruchu oraz pasy awaryjne. Rodzaj konstrukcji nawierzchni - asfalt czy beton cementowy - wybierze wykonawca na etapie projektu budowlanego.

W przetargu na projekt i budowę wpłynęło osiem ofert. Najtańsza oferta złożona przez firmę Kolin Insaat jest warta 665,210 mln zł.

W tym roku ruszy realizacja S19 Lublin – Lubartów. Dalsze odcinki w projektowaniu

Przyszła droga ekspresowa S19, stanowiąca najważniejszą część międzynarodowego szlaku Via Carpatia, będzie miała ok. 570 km długości. Kierowcy korzystają obecnie z ok. 50 km tej trasy w województwach lubelskim (obwodnice Lublina, Kocka i Woli Skromowskiej) i podkarpackim (od Sokołowa Małopolskiego do węzła Rzeszów Południe). W budowie sa odcinki od Lublina do Sokołowa Małopolskiego i przedłużenie od węzła Rzeszów Południe do Babicy. 

Mimo zimy nie zwalniają prace na podkarpackich odcinkach S19 Rzeszów - Lublin

Budowa drogi ekspresowej S19 w woj. podkarpackim

Budowa drogi ekspresowej S19 w woj. podkarpackim. Zdjęcia: GDDKIA

S19 Rzeszów - Barwinek: jeden odcinek w realizacji, dwa w przetargu, cztery w przygotowaniu

Podpisywane są umowy i trwają przetargi na kolejne fragmenty w województwie podlaskim i lubelskim, a w przygotowaniu jest dokumentacja na pozostałą część trasy w woj. mazowieckim. W 2021 roku kierowcy wjadą na kolejne nowe odcinki, a niemal cała trasa będzie gotowa do końca 2026 roku.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S19 Jak dojadę - Białystok Jak dojadę - Bielsk Podlaski