Polaqua wybrana do budowy drogi S19 Dukla – Barwinek
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2022-08-15
Odcinek drogi ekspresowej S19 między Duklą a Barwinkiem graniczy bezpośrednio ze Słowacją. Jednocześnie jest to jeden z trudniejszych do realizacji odcinków trasy Via Carpatia S19 pod względem budowy geologicznej i uwarunkowań środowiskowych. - Odcinek drogi ekspresowej S19 Dukla - Barwinek przebiegać będzie przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej. Specyficzne ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem w sumie 19 obszarów osuwiskowych i predysponowanych osuwiskowo. W ramach rozpoznania geologicznej budowy podłoża wykonano badania geofizyczne, wiercenia i sondowania. Ponadto prowadzono monitoring osuwisk (wgłębny i powierzchniowy) – przypominają drogowcy. Mimo trudnego terenu, realizacją zadania zainteresowanych było ośmiu wykonawców.
- Najkorzystniejszą ofertę złożyła spółka Polaqua, która zaoferowała zrealizowanie tego odcinka Via Carpatia za kwotę 1 541 121 487,77 zł. Złożone oferty były oceniane przy zastosowaniu następujących kryteriów: cena (60 procent), przedłużenie okresu gwarancji jakości na ekrany akustyczne wraz z ich posadowieniem, instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze (30 proc.), a także termin realizacji kontraktu (10 procent) – informuje GDDKIA. Przy braku odwołań od dokonanego wyboru oraz po otrzymaniu pozytywnej opinii Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, możliwe będzie podpisanie umowy.
Zakres prac obejmuje budowę odcinka drogi ekspresowej S19 Dukla – Barwinek o długości 18,2 km o przekroju dwujezdniowym (dwa pasy ruchu w obu kierunkach z zatokami awaryjnymi). W ramach zadania wybudowany zostanie węzeł drogowy Barwinek zlokalizowany w miejscu połączenia S19 z istniejącą DK19.
Budowa S19. Nowe odcinki trasy Via Carpatia czekają na zielone światło od wojewody
Wizualizacja drogi ekspresowej S19 Dukla - Barwinek. Zdjęcia: GDDKIA
Wybudowane zostaną także obiekty inżynierskie. W ciągu trasy głównej będzie to 15 estakad. Najdłuższa będzie miała ok. 1,1 km i rozpięta będzie nad doliną na filarach o wysokości ok. 35 m od poziomu terenu. Powstanie również dziesięć mostów, sześć wiaduktów drogowych, sześć przejść dla zwierząt (cztery dla zwierząt małych, jedno dla zwierząt średnich, jedno dla zwierząt dużych), a także szereg obiektów w ciągu dodatkowych jezdni.
Ponadto droga zostanie wyposażona w urządzenia Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oraz ochrony środowiska. Przebudowane i rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki i urządzenia melioracyjne. Powstaną również cztery miejsca do kontroli i ważenia pojazdów.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych chce, aby prace projektowe i roboty budowlane wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie zostaną ukończone w ciągu maksymalnie 42 miesięcy od daty podpisania umowy, z wyłączeniem okresów zimowych (tj. od 1 grudnia do 31 marca, liczonych jako cztery miesiące), w czasie robót budowlanych.
Ponad 1 mld zł wyniesie budowa ekspresowej S19 do Krosna
Stan realizacji S19 w woj. podkarpackim:
W województwie podkarpackim trasa S19 będzie miała docelowo długość ok. 169 km.
- 81,8 km - oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie (granica z woj. lubelskim) - Rzeszów Południe),
- 42,2 km - w realizacji (w budowie: Rzeszów Południe - Babica oraz w systemie Projektuj i buduj: Babica - Jawornik, Krosno - Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe - Dukla),
- 42,3 km - w przygotowaniu (na etapie przetargu: Jawornik - Lutcza, Lutcza - Domaradz, Domaradz - Krosno, Dukla - Barwinek i dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Płn. - Jasionka).
Będzie 2 x 2 na drodze S19 Sokołów Małopolski – Jasionka
Mapa drogi ekspresowej S19 Rzeszów - Barwinek. Mapa: GDDKIA
Via Carpatia
Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie.