Polimex-Mostostal nie dokończy budowy autostrad A1 i A4
- A.K.
- conadrogach.pl
- 2014-01-14
Konsorcja z udziałem Polimexu- Mostostalu wypowiedziały kontrakty na budowę odcinków autostrad A1 oraz A4, wcześniej również odcinka drogi ekspresowej S69 w województwie śląskim.
14 stycznia br. konsorcja z udziałem Polimexu-Mostostalu odstąpiły od realizacji budów autostrady A1 na odcinku Stryków – Tuszyn, autostrady A4 na odcinku Rzeszów - Jarosław oraz drogi ekspresowej S69 na odcinku Bielsko-Biała – Żywiec.
- Odstąpienie od kontraktów i zakończenie robót budowlanych na tych odcinkach autostrad A1, A4 i drogi ekspresowej S69, spowodowane jest nieprzedstawieniem w wymaganym terminie zgodnego z prawem zabezpieczenia zapłaty za roboty budowlane w sumarycznej kwocie ponad 2 mld zł. Naruszenia istotnych postanowień kontraktów przez zamawiającego, w tym odrzucanie uzasadnionych roszczeń konsorcjów, jak również zaleganie z wypłatą wynagrodzenia za prace, były przedmiotem obszernej korespondencji między konsorcjami wykonawczymi a zamawiającym oraz licznych zgłoszeń.(...)Polimex-Mostostal jest w trakcie procesu głębokiej restrukturyzacji organizacyjnej i finansowej. Stoją przed nim zadania zrealizowania wielkich i kluczowych dla polskiej gospodarki kontraktów na budowę nowych bloków energetycznych w elektrowniach w Kozienicach oraz Opolu. W związku z tym Polimex-Mostostal nie może zaakceptować nadmiernie wydłużonych w czasie procedur rozliczeń finansowych z GDDKiA oraz faktu nieprzedstawienia przez GDDKiA zgodnego z prawem zabezpieczenia zapłaty za wykonane prace - informuja przedstawiciele Polimex-Mostostal.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podkreśla z kolei, że powodem zerwania umów są opóźnienia w budowie. Resort transportu zaznacza, że to właśnie Polimex Mostostal jako wykonawca odcinków autostrady A1 Stryków - Tuszyn oraz A4 Rzeszów - Jarosław, doprowadził do bardzo dużych opóźnień kontraktowych na obu odcinkach, co uniemożliwia zakończenie przez tę firmę obu budów. Dlatego Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podjęła decyzję o szybkim ogłoszeniu postępowań przetargowych na wybór nowych wykonawców w celu jak najszybszego oddania do użytku kierowców obu odcinków autostradowych.
Odcinek A4 Rzeszów-Jarosław jest ukończony w niemal 69 procentach. Szybkie przeprowadzenie postępowania przetargowego, wyłonienie wykonawcy i podpisanie umowy na dokończenie budowy daje możliwość zakończenia inwestycji w czasie gwarantującym pełne wykorzystanie przyznanych funduszy europejskich. Budowa A1 Stryków-Tuszyn nie jest realizowana przy wsparciu środków UE - uspokaja ministerstwo infrastruktury.
- Odstąpienie od kontraktów i zakończenie robót budowlanych na tych odcinkach autostrad A1, A4 i drogi ekspresowej S69, spowodowane jest nieprzedstawieniem w wymaganym terminie zgodnego z prawem zabezpieczenia zapłaty za roboty budowlane w sumarycznej kwocie ponad 2 mld zł. Naruszenia istotnych postanowień kontraktów przez zamawiającego, w tym odrzucanie uzasadnionych roszczeń konsorcjów, jak również zaleganie z wypłatą wynagrodzenia za prace, były przedmiotem obszernej korespondencji między konsorcjami wykonawczymi a zamawiającym oraz licznych zgłoszeń.(...)Polimex-Mostostal jest w trakcie procesu głębokiej restrukturyzacji organizacyjnej i finansowej. Stoją przed nim zadania zrealizowania wielkich i kluczowych dla polskiej gospodarki kontraktów na budowę nowych bloków energetycznych w elektrowniach w Kozienicach oraz Opolu. W związku z tym Polimex-Mostostal nie może zaakceptować nadmiernie wydłużonych w czasie procedur rozliczeń finansowych z GDDKiA oraz faktu nieprzedstawienia przez GDDKiA zgodnego z prawem zabezpieczenia zapłaty za wykonane prace - informuja przedstawiciele Polimex-Mostostal.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podkreśla z kolei, że powodem zerwania umów są opóźnienia w budowie. Resort transportu zaznacza, że to właśnie Polimex Mostostal jako wykonawca odcinków autostrady A1 Stryków - Tuszyn oraz A4 Rzeszów - Jarosław, doprowadził do bardzo dużych opóźnień kontraktowych na obu odcinkach, co uniemożliwia zakończenie przez tę firmę obu budów. Dlatego Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podjęła decyzję o szybkim ogłoszeniu postępowań przetargowych na wybór nowych wykonawców w celu jak najszybszego oddania do użytku kierowców obu odcinków autostradowych.
Odcinek A4 Rzeszów-Jarosław jest ukończony w niemal 69 procentach. Szybkie przeprowadzenie postępowania przetargowego, wyłonienie wykonawcy i podpisanie umowy na dokończenie budowy daje możliwość zakończenia inwestycji w czasie gwarantującym pełne wykorzystanie przyznanych funduszy europejskich. Budowa A1 Stryków-Tuszyn nie jest realizowana przy wsparciu środków UE - uspokaja ministerstwo infrastruktury.