1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Półmetek drążenia tunelu na S3 do Lubawki

Półmetek drążenia tunelu na S3 do Lubawki

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2021-08-25
Półmetek drążenia tunelu na S3 do Lubawki
Półmetek drążenia tunelu na S3 na Dolnym Śląsku. Zdjęcia: GDDKIA
Najważniejszym elementem budowy drogi ekspresowej S3 na odcinku Bolków - Kamienna Góra Północ (jeden z dwóch odcinków budowanej drogi S3 do Lubawki) jest realizacja dwóch tuneli drogowych - TS-26 o długości ok. 2 300 m i TS-32 o długości ok. 320 m. Z budowy płyną dobre informacje – wykonawca przekroczył półmetek drążenia dłuższego tunelu.

Wykonawca, konsorcjum spółek PORR, przekroczył 50 proc. zaawansowania drążenia tunelu drogowego TS-26 w Starych Bogaczowicach w ciągu drogi ekspresowej S3, który znajduje się pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą.

Na konstrukcję tunelu TS-26 składają się: dwie nawy główne dla ruchu pojazdów - lewa (wschodnia) o długości 2 301,88 m oraz prawa (zachodnia) o długości 2 272,20 m, osiem przejść ewakuacyjnych poprzecznych i jeden przejazd awaryjny w środku tunelu. 

Zaawansowanie na nitce wschodniej wynosi obecnie 52,7 proc., a na nitce zachodniej - 50,09 proc. Tempo drążenia tunelu wynosi średnio ok. 252 mb miesięcznie (dla obu naw łącznie). Przy zachowaniu dotychczasowego tempa prac przewiduje się, że termin przebicia tunelu przypadnie w pierwszej połowie 2022 r. Obecnie na obiekcie TS-26 pracuje dziennie średnio ok. 81 maszyn i ok. 90 pracowników.

Wykonawca przystąpił już do realizacji dwóch z ośmiu przejść poprzecznych, łączących obie nawy tunelu. W 100 proc. zakończono przejście poprzeczne nr 7, a na ukończeniu jest kolejne przejście poprzeczne (nr 8).

W rządowych planach budowa S8 i S5 z Wrocławia oraz rozbudowa A4 do Tarnowa

Droga ekspresowa S3 Bolków - Lubawka - tunel TS-26

Droga ekspresowa S3 Bolków - Lubawka, tunel TS-26. Zdjecia: GDDKIA


Tunel TS-26 drążony jest nową austriacką metodą NATM, która została wybrana m.in. ze względu na budowę geologiczną górotworu, duży przekrój poprzeczny tunelu oraz jego długość. Podstawową zasadą metody NATM jest dążenie do wykorzystania możliwie w jak największym stopniu efektu samonośności górotworu, będącego podstawowym elementem obudowy wstępnej. Najważniejszymi czynnościami przy tej metodzie drążenia tunelu jest prawidłowe wykonanie wyłomu, wykorzystanie naturalnego rozkładu naprężeń oraz bezzwłoczne wykonanie obudowy wstępnej.

Lubin – Polkowice - kiedy spóźniona droga ekspresowa S3?

Tunel TS-32

Na krótszym tunelu drogowym (TS-32) w ciągu S3 zakończono prace związane z wykonaniem wykopu oraz zabezpieczeniem skarp. Wykonawca przystąpił do realizacji betonowych segmentów tunelu, których będzie w sumie 27 szt.

Tunel drogowy TS-32 realizowany jest metodą górniczą w technologii Cut&Cover, czyli w tzw. otwartym wykopie.

Budowa drogi ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Góra

Budowa drogi ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Góra. Zdjęcia: GDDKIA

Za dwa lata kierowcy pojadą nową autostradą na zachodzie kraju

Umowny termin zakończenia prac i oddania drogi ekspresowej S3 Bolków – Kamienna Góra do użytkowania to II połowa 2023 r. Rok wcześniej powinna zakończyć się budowa odcinka prowadzącego do Lubawki. Pisaliśmy o tym więcej tutaj:

S3 Bolków - Kamienna Góra: 16 km trasy i dwa tunele w górach. Kiedy S3 do Lubawki?

Umowna wartość całej budowanej drogi ekspresowej S3 od Bolkowa do Lubawki szacuje się na prawie 2,5 mld zł. Inwestycja współfinansowana jest ze środków Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S3 Jak dojadę - Bolków Jak dojadę - Kamienna Góra