Południowa Obwodnica Warszawy. Ostatnie procedury przed otwarciem tunelu na S2
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2021-12-14
Odcinek z tunelem na Ursynowie to część realizowanej drogi ekspresowej S2 pomiędzy węzłami Puławska i Lubelska i ostatni etap Południowej Obwodnicy Warszawy. Zgodnie z kontraktem miał być gotowy w sierpniu 2020. O tym, że jego budowa dobiegła końca GDDKIA informowała jeszcze pod koniec wakacji. Od tego czasu trwają testy i odbiory techniczne tunelu, a problemów było sporo. Najpierw wadliwa okazała się nawierzchnia betonowa drogi w okolicy tunelu. Wykonawca musiał rozebrać starą nawierzchnię i położyć nową. Kolejnym problemem okazała się wadliwie działająca wentylacja i system przeciwpożarowy. Odbiór dwukrotnie wstrzymali strażacy i dopiero za trzecim wydali pozytywną opinię (na początku grudnia br.).
GDDKIA coraz bliżej otwarcia tunelu S2 Południowej Obwodnicy Warszawy
Tunel na Ursynowie to 2,3 km część odcinka drogi ekspresowej S2 Puławska - Warszawa Wilanów. Zdjecia: GDDKIA
Pozytywna decyzja Państwowej Straży Pożarnej zakończyła proces zbierania dokumentacji i pozwoleń niezbędnych do wydania decyzji przez Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego i Wojewodę Mazowieckiego. GDDKiA poinformowała, że 6 grudnia złożyła wniosek do Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Warszawie (WINB) o wydanie decyzji o pozwolenie na użytkowanie. WINB wezwał inwestora do uzupełnienia dokumentacji. W poniedziałek (13 grudnia) dowiedzieliśmy się, że zostało ono dostarczone. Pracownicy WINB muszą sprawdzić obszerną dokumentację powykonawczą, następnie przeprowadzić kontrolę w terenie i wydać decyzję o pozwoleniu na użytkowanie.
Po tym etapie konieczne jest jeszcze uzyskanie zgody od wojewody. Po sprawdzeniu dokumentacji w zakresie bezpieczeństwa oraz otrzymaniu opinii urzędnika bezpieczeństwa wyda on zgodę na otwarcie tunelu. Dopiero ta decyzja pozwoli na otwarcie ostatniego odcinka trasy S2 w Warszawie. - Cała procedura powinna zakończyć się w grudniu i wtedy zostanie wydane pozwolenie – informuje biuro prasowe wojewody mazowieckiego.
Warszawski oddział GDDKIA utrzymuje, że tunelowy odcinek drogi S2 pomiędzy węzłami Puławska i Warszawa Wilanów zostanie oddany do ruchu do 22 grudnia, czyli jeszcze jesienią tego roku.
Tunel na Ursynowie w ciągu drogi S2 jest najdłuższym tego typu obiektem w Polsce. Zdjecia: GDDKIA
W ramach 4,6-kilometrowego odcinka powstał ponad 2,3-kilometrowy tunel wraz z wyposażeniem. To pierwszy tak długi tunel drogowy w Polsce i jak się okazało pierwsze tego rodzaju wyzwanie zarówno dla GDDKiA, jak i dla podmiotów, które brały i biorą udział w procesie odbioru robót budowlanych i dopuszczeniu do użytkowania. Zadanie wykonuje Astaldi S.p.A. za kwotę umowną ok. 1 222 mln zł.
Obiekt zbudowany jest z trzech naw: wschodniej, prowadzącej w kierunku Skarpy Wilanowskiej, trasy Mostu Południowego oraz dzielnicy Wawer, zachodniej, prowadzącej w stronę dzielnicy Włochy i Bemowo oraz środkowej, wentylacyjnej, znajdującej się pomiędzy tymi dwiema nawami. Każda z dwóch jezdni w tunelu, o nawierzchni betonowej, ma szerokość ok. 14,5 metra, po trzy pasy ruchu i pas awaryjny o szerokości ok. 3,75 metra. Po obu stronach jezdni zlokalizowane są drogi ewakuacyjne o szerokości 1 metra od krawędzi jezdni. Tunel pod powierzchnię wchodzi między ul. Indiry Gandhi a ul. Pileckiego, wychodzi na skarpie za ul. Nowoursynowską w Warszawie.
W tunelu na Ursynowie dopuszczalną prędkością będzie 80 km/h. Zdjecia: GDDKIA
Drogowcy przypominają, że po otwarciu, w tunelu pod Ursynowem będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 80 km/h w celu ograniczenia wypadków i korków. Na odcinkach obwodnicy przechodzącej przez Wawer i Wilanów dopuszczalne będzie 100 km/h. Na dalszym fragmencie od węzła Puławska do autostrady A2 można rozwinąć prędkość 120 km/h.
Budowę trasy S2 Puławska - Lubelska w formule projektuj i buduj podzielono na 3 odcinki realizacyjne. Umowy z wykonawcami podpisano pod koniec 2015 roku. Prace budowlane ruszyły w 2017 roku. Według pierwotnych planów poszczególne odcinki południowej obwodnicy Warszawy miały być udostepniane w III kwartale 2020 roku. W trakcie prac drogowcy uznali roszczenia wykonawców i budowa dwóch odcinków B i C zakończyła się w grudniu 2020 roku.
Łączny koszt budowy trzech odcinków S2, stanowiących fragment POW, to ok. 4,6 mld zł, z czego blisko 1,7 mld zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach programu operacyjnego infrastruktura i środowisko.
Droga ekspresowa S2 - Południowa Obwodnica Warszawy. Zdjecia: GDDKIA
Droga ekspresowa S2 jest kontynuacją autostrady A2 na terenie miasta Warszawa i pełni funkcję południowej obwodnicy stolicy. Zaczyna się po zachodniej stronie Warszawy, na połączeniu z autostradą A2 na węźle Konotopa, kończy na węźle Lubelska, gdzie ponownie wpada w autostradę A2 oraz krzyżuje się z drogą ekspresową S17 (trasa do Lublina i wschodnią obwodnicą Warszawy).
Mapa obwodnicy Warszawy. Droga S2 przed oddaniem odcinka na Ursynowie. Mapa: GDDKIA
Południowa Obwodnica Warszawy w ciągu drogi ekspresowej S2 jest jedną z najważniejszych dróg w stolicy. Razem z drogami ekspresowymi S8 od zachodu i północy oraz S17 od wschodu stworzy warszawski ring rozprowadzający ruch tranzytowy i lokalny systemem dróg szybkiego ruchu. Od ringu, na zachód, w kierunku Poznania i granicy z Niemcami i na wschód w kierunku granicy z Białorusią odbija autostrada A2. Na południe wiodą ekspresowe S8 w kierunku Wrocławia i S7 w kierunku Krakowa. Trasa S8 wspólnie z S61 prowadzi również na północny wschód w kierunku Białegostoku, a S7 na północ w stronę Trójmiasta. Wreszcie na południowy wschód prowadzi droga ekspresowa S17 w kierunku Lublina.