Południowa Obwodnica Warszawy: Zima nie zatrzymała prac przy budowie S2 z tunelem
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2021-01-14
Od 22 grudnia 2020 r. kierowcy mogą korzystać z ponad 15 kilometrów Południowej Obwodnicy Warszawy w ciągu drogi ekspresowej S2 pomiędzy węzłami Warszawa Wilanów a Lubelska, z nowym mostem na Wiśle. Udostępnione zostały również kolejne relacje ruchu na węźle Lubelska stanowiącym połączenie autostrady A2 oraz dróg ekspresowych S2 i S17. Do pełni szczęścia zabrakło ważnego odcinka, z tunelem na Ursynowie.
Południowa Obwodnica Warszawy - droga ekspresowa S2. Zdjęcia: GDDKIA
Zgodnie z podpisanym aneksem do umowy wydłużono czas na ukończenie robót na odcinku POW pomiędzy węzłami Puławska a Warszawa Wilanów do końca marca 2021 r.
- Powodem wydłużenia czasu na ukończenie była m.in. długotrwała procedura uzyskiwania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) oraz proces zawierania umów z gestorami sieci. Kierowcy pojadą tunelem w II kwartale 2021 r., po zakończeniu odbiorów i uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie.
Do docelowej sieci autostrad brakuje 400 km. Mapa stanu budowy autostrad
Raport z prac na budowie tunelu POW
Na Ursynowie znikają ślady po wielkim wykopie, jaki pojawił się wraz z rozpoczęciem budowy Południowej Obwodnicy Warszawy w ciągu drogi ekspresowej S2. Humusowane są ostatnie fragmenty terenu nad stropem, a większość prac prowadzona jest kilka metrów poniżej, w tunelu.
W nawie północnej tunelu położono już około 1 km podbudowy betonowej, przedostatniej warstwy konstrukcji nawierzchni drogi ekspresowej. To na niej będzie układana nawierzchnia z betonu cementowego, taka jak na oddanych do ruchu dwóch odcinkach S2 POW, pomiędzy węzłami Warszawa Wilanów i Lubelska. Podbudowa betonowa leży w zachodniej części tunelu, a w tym tygodniu układano ją również w południowej nawie. Na jej wschodnim końcu układano warstwę mrozoochronną oraz kruszywo, na które później trafi podbudowa betonowa. Te same warstwy konstrukcji zostaną ułożone również na obu sekcjach tunelu, gdzie wcześniej wykonano płytę denną.
Zakończono już wypełnianie ścian żelbetowych, budowę przejść awaryjnych oraz wnęk pod urządzenia przeciwpożarowe. Kontynuowane są prace związane z budową chodników oraz elementów betonowych odwodnienia liniowego. Ściany tunelu pokrywane są powłoką antykorozyjną, a pod sufitem montowane są wentylatory strumieniowe.
Południowa Obwodnica Warszawy POW w budowie. Prace w tunelu na odc. drogi S2 przez Ursynów. Zdjecia: GDDKIA
Na powierzchni, oprócz porządkowania terenu po olbrzymim wykopie prowadzone są również prace przy odbudowie ulic rozebranych na czas budowy tunelu. Na ul. Płaskowickiej, w kierunku ul. Branickiego, na lewej jezdni wykonana została warstwa ścieralna nawierzchni, natomiast pomiędzy ulicami Rosoła i Cynamonową ułożono podbudowę z kruszywa. Po zachodniej stronie al. KEN prowadzone są roboty brukarskie, podobnie jak na zachodniej jezdni ul. Rosoła, gdzie kierowcy mają do dyspozycji wschodnią część ulicy.
Na dwóch łącznicach w węźle Puławska, gdzie istniejąca trasa łączy się z nowo budowaną, ułożono warstwę ścieralną. Dobiega końca budowa obiektu, w którym będzie się mieściło Centrum Zarządzania Tunelem, a docelowo także Krajowe Centrum Zarządzania Ruchem. W jego pomieszczeniach w styczniu pojawią się pierwsze elementy wyposażenia. Finiszują prace związane z budową stacji wentylatorowych i transformatorowych przy obu portalach tunelu.
Po wschodniej stronie tunelu, pomiędzy obiektami biegnącymi nad ul. Ledóchowskiej i projektowaną przez m.st. Warszawa ul. Rzeczypospolitej, w 100 proc. została ułożona nawierzchnia betonowa i kończone jest układanie nawierzchni bitumicznej.
Zaawansowanie prac na ursynowskim odcinku S2 POW to ok. 89 proc. Zgodnie z podpisanym aneksem do umowy wydłużono czas na ukończenie robót do końca marca 2021 r. Kierowcy pojadą tunelem w II kwartale 2021 r., po zakończeniu odbiorów i uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie.
W budowie 220 km dróg ekspresowych na Mazowszu. Ponad 700 km w przygotowaniu
Taki będzie tunel na Ursynowie
Tunel na Ursynowie, poprowadzony m.in. pod pierwszą linią metra (M1), będzie miał ponad 2,3 km długości i będzie najdłuższym tunelem w terenie miejskim w Polsce. Każda z dwóch jezdni w tunelu, o nawierzchni betonowej, będzie mieć szerokość ok. 14,5 metra, po trzy pasy ruchu i pas awaryjny o szerokości ok. 3,75 metra. Po obu stronach jezdni zlokalizowane będą drogi ewakuacyjne o szerokości 1 metra od krawędzi jezdni. Tunel pod powierzchnię będzie wchodzić między ul. Indiry Gandhi a ul. Pileckiego, wychodzić na skarpie za ul. Nowoursynowską w Warszawie.
Mapa obwodnicy Warszawy - ring dróg ekspresowych, nowe odcinki drogi S2 Warszawa Wilanów - Lubelska w użytkowaniu. Mapa: GDDKIA
Południowa Obwodnica Warszawy w ciągu drogi ekspresowej S2 jest jedną z najważniejszych dróg w stolicy. Razem z drogami ekspresowymi S8 od zachodu i północy oraz S17 od wschodu stworzy warszawski ring rozprowadzający ruch tranzytowy i lokalny systemem dróg szybkiego ruchu. Od ringu, na zachód, w kierunku Poznania i granicy z Niemcami i na wschód w kierunku granicy z Białorusią odbije autostrada A2. Na południe wiodą ekspresowe S8 w kierunku Wrocławia i S7 w kierunku Krakowa. Trasa S8 wspólnie z S61 poprowadzi również na północny wschód w kierunku Białegostoku, a S7 na północ w stronę Trójmiasta. Na południowy wschód rowadzi droga ekspresowa S17.
Łączny koszt budowy trzech, ostatnich odcinków drogi ekspresowej S2 pomiędzy węzłami Puławska i Lubelska o długości ok 18,5 km to 4,6 mld zł, z czego blisko 1,7 mld zł to wysokość dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.