Ponad 10 milionów aut przejechało tunelem na Zakopiance
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2024-03-11
- W sobotę po 6 rano w tunelu pod Luboniem Małym odnotowaliśmy 10-milionowy przejazd. Oddany w listopadzie 2022 roku nowy odcinek Zakopianki skrócił czas podróży między węzłami Lubień i Skomielna Biała o ok. 20 minut – poinformował krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Tunel na S7 służy kierowcom już od 16 miesięcy. Obiekt kosztował prawie miliard zł i był budowany 6 lat. Samo drążenie tunelu rozpoczęto 6 marca 2017 r. od portalu północnego w Naprawie na jezdni w kierunku Rabki-Zdroju. Ze względów technologicznych i bezpieczeństwa prace były prowadzone w tzw. ruchu ciągłym, tj. 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu.
Ekipy budowlane drążące tunel jednocześnie z obu stron, od północy i południa, spotkały się wewnątrz masywu Lubonia Małego 23 października 2019 r. Po 2 latach i 5 miesiącach pracy przebto pierwszą nawę tunelu w kierunku Rabki-Zdroju. Pół roku później, 27 kwietnia 2020 r., używając materiałów wybuchowych metodą tzw. mikrostrzałów przebito nawę tunelu w kierunku Krakowa.
Każda z dwóch nitek tunelu ma dwa pasy ruchu w każdym kierunku i dodatkowo pas awaryjny, który w przyszłości może stać się dodatkowym pasem ruchu.
Coraz bliżej końca na budowie Zakopianki DK47 Rdzawka – Nowy Targ
Tunel na Zakopiance pod Luboniem Małym
Zdjęcia: GDDKIA
Przejazd tunelem na Zakopiance z prędkością 100 km/h zajmuje ponad minutę, dokładnie 75 sekund. Przypominamy, że w tunelu działa odcinkowy pomiar prędkości i monitoring.
- Ponad 99 proc. kierowców jeździ więc w tunelu zgodnie z przepisami. Wśród tych, którzy przekraczają dozwoloną prędkości (a jest to mniej niż 0,5 proc kierowców), zdecydowana większość jedzie o maksymalnie 20 km/h więcej, niż dopuszczają przepisy. Niestety, zdarzają się znacznie wyższe przekroczenia, o ponad 80 km/h. W takich sytuacjach kierowcy otrzymywali mandaty w wysokości 2,5 tysiąca zł, a na ich konto dopisywano 15 punktów karnych – przypominają drogowcy.