PORR z umową na budowę S16 Borki Wielkie – Mrągowo
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2020-05-28
Olsztyński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w drugim podejściu wybrał wykonawcę projektu i budowy drogi ekspresowej S16 na odcinku z Borek Wielkich do Mrągowa (pierwszy przetarg unieważniono z powodu zbyt wysokich cen, w drugim przetargu zrezygnowano z budowy Miejsc Obsługi Podróżnych). Umowa podpisana 28 maja br. z firmą PORR S.A. opiewa na 625,8 mln zł. Wykonawca będzie miał 36 miesięcy na zaprojektowanie, budowę i uzyskanie wszystkich pozwoleń. Do czasu realizacji robót budowlanych nie wlicza się okresów zimowych - od 15 grudnia do 15 marca.
Planowana inwestycja będzie kolejnym etapem rozbudowy drogi ekspresowej S16. Nowy odcinek drogi będzie miał długość około 16 km, w tym 13 km w ciągu ekspresowej S16, a pozostałe kilometry to obwodnica Mrągowa w ciągu drogi krajowej nr 59. Trasa ma mieć po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, a dostęp do drogi ekspresowej będzie możliwy jedynie poprzez węzły drogowe:
- Węzeł Sorkwity (gmina Sorkwity).
- Węzeł Bagienice (gmina Mrągowo).
- Węzeł Mrągowo (gmina Mrągowo)
Odcinek przebiegać będzie w okolicach miejscowości Borki Wielkie, Sorkwity, Nowe Bagienice, Bagienice, Marcinkowo, a następnie ominie Mrągowo od strony południowo-zachodniej.
Mapa przebiegu drogi ekspresowej S16 Borki Wielkie – Mrągowo
Nowa ekspresowa S16-ka skróci czas przejazdu między Olsztynem i Ełkiem oraz zwiększy bezpieczeństwo na drodze. Dzięki budowie obwodnicy, z Mrągowa zostanie wyprowadzony ruch tranzytowy.
Droga ekspresowa S16 Borki Wielkie - Mrągowo z obwodnicą Mrągowa
S16 - długość 13,1 km
- Klasa techniczna – S
- Przekrój poprzeczny - 2x2
- Prędkość projektowa - Vp=100km/h
- Prędkość miarodajna Vm= 110km/h
- Szerokość jezdni – 2 x 7,00m
- Szerokość pasa ruchu –3,50 m
- Opaski bitumiczne- 2x0,5m
- Szerokość pobocza gruntowego – min. 1,5m
- Obciążenie docelowe konstrukcji jezdni – 115 kN/oś
DK59
- Klasa techniczna - GP
- Przekrój poprzeczny – 1x2
- Prędkość projektowa - Vp=70km/h
- Szerokość jezdni – 7,00m
- Szerokość pasa ruchu –3,50 m
- Opaski bitumiczne zewnętrzne- 2x0,5m
- Szerokość pobocza gruntowego – min. 1,5m
- Obciążenie docelowe konstrukcji jezdni – 115 kN/oś
Droga ekspresowa S16 to główna arteria Mazur biegnąca z zachodu na wschód, od Iławy, przez Ostródę, Olsztyn Mrągowo do Ełku. Plany drogowców przewidują budowę jej kolejnych odcinków na wschód od Mrągowa. Realizacja dwujezdniowej ekspresówki od Mrągowa do Ełku budzi sprzeciw ekologów i lokalnych samorządowców. Trasa ma przebiegać przez cenne przyrodniczo obszary Mazur. Pisaliśmy o tym więcej tutaj:
S16 to nie jest droga dla Mazur, to droga przez Mazury - apel o wstrzymanie prac
Docelowo droga ekspresowa S16 połączy drogę ekspresową S19 w Białymstoku z S61 w Ełku i dalej drogą S51 w Olsztynie. Trasa zepnie dwa ważne korytarze transportowe via Baltica i via Carpatia. Przebiegać będzie przez województwo warmińsko-mazurskie i podlaskie.