Postęp prac na budowie drogi ekspresowej S19 Świlcza - Rzeszów
- conadrogach.pl
- GDDKiA
- 2015-11-06
Zróżnicowany, zarówno pod względem rzeźby jak i rodzajów gruntów teren, przez który przebiegać będzie droga S19 wymaga zastosowania różnych metod technologicznych – wzmocnienia kolumnami betonowymi, żwirowymi czy drenami VD. Wykonawca stosuje nowatorską metodę wzmacniania podłoża – trenchmix. Polega ona na wgłębnym wymieszaniu na miejscu gruntu z zaczynem cementowym. Trenchmix wykorzystywany jest w specyficznym, podmokłym lub osuwiskowym terenie.
W ramach budowy odcinka S19 powstanie też m.in. ponad 470-metrowa estakada nad ul. Dębicką w Rzeszowie. Wykonawca wykona w sumie 12 obiektów inżynierskich, w tym węzeł Rzeszów Południe (Kielanówka) łączący S19 z planowanym odcinkiem drogi wojewódzkiej 878.
Obecnie zaawansowanie prac na tym odcinku wynosi prawie 14,5 proc. Odcinek ten jest realizowany w systemie optymalizuj- projektuj - buduj. System ten oznacza, że wykonawca otrzymał gotową część dokumentacji i mógł wprowadzać do niej pewne zmiany, np. proponować nowe technologie czy rozwiązania. Warunkiem było jednak zachowanie parametrów technicznych i jakościowych drogi.
Odcinek drogi ekspresowej S19 w. Świlcza – w. Rzeszów Południe (Kielanówka) będzie stanowił kolejną część tzw. autostradowej obwodnicy Rzeszowa. Pozwoli ona m.in. na odsunięcie ruchu tirów od obszarów zabudowanych i centrum miasta, dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo na lokalnych drogach. Fragment ten będzie miał długość 6,3 km i będzie kontynuacją wykonanego już odcinka drogi S19 Rzeszów Zachód - węzeł Świlcza.