Powstaną warianty przebiegu przyszłej S5 Grudziądz (A1) – Ostróda (S7)
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2021-10-05
Wykonawca projektów dla nowej S5 wybrany
Drogowcy wybrali wykonawcę w przetargu na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) z materiałami do decyzji środowiskowej dla około 90 km drogi ekspresowej S5 między Ostródą a Grudziądzem. Najkorzystniejszą ofertę, z ceną ponad 17,5 mln zł, zaproponowało konsorcjum w składzie: TRAKT Sp. z o.o. Sp.k. (lider) oraz TRAKT Sp. z o.o. (partner). Na realizację zadania będzie miał 30 miesięcy po podpisaniu umowy.
- Pozostali wykonawcy startujący w przetargu mają czas do 14 października br. na wniesienie ewentualnych odwołań. Jeśli w tym czasie nie wpłyną odwołania, będziemy mogli przystąpić do podpisania umowy z wybranym wykonawcą. W postępowaniu przyjęliśmy następujące kryteria oceny ofert: cena (60 proc.), zespół projektowy (40 proc.) – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
W ramach inwestycji planowana jest budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej S5, dróg serwisowych, węzłów drogowych oraz obiektów inżynierskich. Powstaną także urządzenia ochrony środowiska, odwodnienie i oświetlenie drogi, elementy obsługi ruchu pieszego i rowerowego oraz urządzenia BRD i zarządzania ruchem. Prace przewidują również zagospodarowanie zieleni, przebudowę dróg innych kategorii i przebudowę infrastruktury kolidującej z inwestycją. W ramach zadania zbudowane zostaną także Obwody Utrzymania Drogi i Miejsca Obsługi Podróżnych, których liczba i lokalizacja zostanie ustalona po opracowaniu STEŚ.
Kiedy S5 połączy Wrocław z Bydgoszczą i autostradą A1? Sprawdzamy postęp prac na S5 w kujawsko-pomorskim
Mapa z lokalizacją nowej drogi ekspresowej S5 Grudziądz - Ostróda. Mapa: GDDKIA
Półmetek na budowie S5 pod Ostródą. Prace wyprzedzają harmonogram
Jak pobiegnie S5 Grudziądz - Ostróda?
Przypomnijmy, w ubiegłym roku zakończyły się prace nad studium korytarzowym, które jest materiałem wyjściowym do wykonania kolejnego, bardziej szczegółowego opracowania, czyli STEŚ. Z czterech proponowanych korytarzy, po przedstawieniu ich m.in. przedstawicielom samorządu terytorialnego, do dalszych prac wskazano dwa, o szerokości kilku kilometrów każdy.
Na terenie woj. warmińsko-mazurskiego początkiem przyszłej trasy będzie budowany obecnie odcinek S5 Ornowo - Wirwajdy. Jeden z korytarzy biegnie w pobliżu Iławy, drugi w okolicy Lubawy.
W woj. kujawsko-pomorskim na większości przebiegu korytarze pokrywają się, a planowana S5 może połączyć się z autostradą A1 na istniejącym węźle Grudziądz lub na południe od tego miasta.
Projektanci pracując nad dokumentacją STEŚ, zaproponują kilka możliwych wariantów przebiegu przyszłej S5. - Wybór docelowego rozwiązania potwierdzony zostanie poprzez wydanie decyzji środowiskowych. Poprzedzi je szereg spotkań informacyjnych, podczas których pozyskamy informacje od obywateli i przedstawicieli samorządów. Ponadto regionalni dyrektorzy ochrony środowiska przeprowadzą wymagane przepisami konsultacje społeczne – dodają drogowcy.
Wstępne harmonogramy zakładają, że prace przygotowawcze, wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowych, zakończą się w 2028 r. Orientacyjny koszt tych prac wyniesie około 33 mln zł. Koszt projektu i budowy drogi ekspresowej S5 pomiędzy Ostródą i Grudziądzem szacowany jest na ponad 5 mld zł. W optymistycznym scenariuszu zakończenie budowy nastąpi w 2032 roku.
Jak pobiegnie nowa S16 Białystok - Suwałki? Konsultacje nowego wariantu S16 przez Sztabin
Mapa przebiegu proponowanych korytarzy drogi ekspresowej S5 Grudziądz - Ostróda. Mapa: GDDKIA
Nowy odcinek S5 połączy drogę ekspresową S7 (Ostróda) z autostradą A1 (Grudziądz). Dzięki temu powstanie korytarz transportowy wschód-zachód i tym samym strategiczne połączenie głównych ośrodków gospodarczych regionu. Prognozowane średniodobowe natężenie ruchu na planowanej drodze ekspresowej S5 w roku 2048 wyniesie blisko 23 tys. pojazdów.