Powstanie plan przebudowy Zakopianki w ciągu DK47. Budowa dopiero po 2028 r.
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2023-01-18
DK47 Szaflary – Zakopane w ręce projektantów
Rusza projektowanie zmian na Zakopiance. Obecnie droga krajowa nr 47 na odcinku Szaflary - Zakopane o długości ok. 11,8 km jest jednojezdniowa o dwóch pasach ruchu, po jednym w każdym kierunku. Na blisko 10-kilometrowym odcinku przebiega w obszarze zabudowanym, gdzie zlokalizowane jest 186 zjazdów do posesji. Średnie natężenie ruchu w ramach Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/2021 na odcinku od Szaflar do Poronina wynosiło 19,2 tys. pojazdów/dobę i wzrosło w ciągu ostatnich 5 lat o 41 proc.
Dzisiaj 18.01.2023 r. GDDKIA podpisała umowę na dokumentację dla odcinka DK47 Szaflary – Zakopane. Opracowaniem koncepcji programowej przebudowy i poprawy przepustowości DK47 między Szaflarami a Zakopanem zajmie się firma Sweco Polska. Prace projektowe wyniosą ponad 3,5 mln zł.
Jak wyjaśniają drogowcy, koncepcja programowa wstępnie określi zakres rzeczowy i finansowy przedsięwzięcia. Wykonawca ustali efektywność planowanej inwestycji, przebieg tras poszczególnych wariantów oraz typy i podstawowe parametry techniczne obiektów budowlanych. W celu uzyskania niezbędnych danych wykonawca opracuje analizy i prognozy ruchu oraz warianty przebudowy i ewentualnej rozbudowy drogi. Przeprowadzi także badania geologiczne, hydrologiczne oraz inwentaryzację przyrodniczą.
Wykonana analiza wielokryterialna, która umożliwi wybór najkorzystniejszych wariantów technicznych dla trasy. Całość procesu zakończy się opracowaniem wytycznych dla projektu budowlanego i uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
W planach przebudowa Zakopianki Nowy Targ – Szaflary
W 2024 roku planowane jest oddanie do ruchu dwupasmowej DK47 z Rdzawki do Nowego Targu. Po zakończeniu tej inwestycji cały odcinek między Krakowem a Nowym Targiem będzie drogą dwujezdniową, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Dlatego też konieczne jest rozpoczęcie prac pozwalających na zwiększenie przepustowości DK47 między Nowym Targiem a Zakopanem. Dlatego kolejnym krokiem do poprawy podróżowania na trasie do Zakopanego ma być przebudowa jej kolejnego odcinka pomiędzy Nowym Targiem a Szaflarami.
Z początkiem stycznia br. resort infrastruktury zatwierdził Program Inwestycji na optymalizację przepustowości wspomnianym odcinku DK47. Decyzja ta zapewnia finansowanie na opracowanie dokumentacji i przebudowę tej drogi. Daje to zielone światło na ogłoszenie przetargu.
- Planujemy ogłoszenie przetargu na przygotowanie projektu optymalizacji przepustowości DK47 od Nowego Targu do Szaflar w II kwartale 2023 roku. Wykonawca będzie odpowiedzialny za opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) – informuje krakowski oddział GDDKIA.
Droga Nowy Targ - Szaflary ma ok. 6,7 km długości. Biegnie częściowo przez teren zabudowany, a połączenie z posesjami zapewnia 117 zjazdów.
- Ta droga to główny korytarz komunikacyjny do Zakopanego i stale rośnie na niej natężenie ruchu. Między 2015 a 2021 rokiem zwiększyło się o 45 proc., do 22 329 pojazdów na dobę. W jeszcze większym stopniu zwiększył się ruch samochodów ciężarowych, bo o 73 proc. - do 2335 pojazdów na dobę. Ponadto dodatkowe trudności i korki tworzą się w sezonie turystycznym – zaznaczają drogowcy.
Budowa Zakopianki: będzie ciąg dalszy dla DK47 ale na mniejszą skalę
Wąska Zakopianka na odcinku Szaflary - Zakopane. Zdjęcia: GDDKIA
Jeszcze długo postoimy w korkach do Zakopanego...
Niestety zmiany nie przyjdą szybko… Jak pisaliśmy wcześniej dopiero w 2024 roku planowane jest oddanie do ruchu budowanej obecnie, dwupasmowej DK47 z Rdzawki do Nowego Targu. W optymistycznym scenariuszu, prace budowlane dla poprawy przepustowości na DK47 między Nowym Targiem a Zakopanem ruszą najwcześniej po 2028 roku. Do tego czasu potrwają prace projektowe i uzgodnienia.
Nowa Zakopianka. DK47 Rdzawka - Nowy Targ
Estakady w ciągu nowej Zakopianki Rdzawka - Nowy Targ
Sens przebudowy obecnej Zakopianki i odległe terminy jej realizacji budzą wiele kontrowersji i niepochlebnych komentarzy. Dużo lepszym rozwiązaniem byłaby budowa trasy po nowym śladzie. Jednak ustalenie przebiegu nowej Zakopianki pomiędzy góralskimi działkami byłoby dla drogowców i projektantów nie lada wyzwaniem. Taka sytuacja dotyczy planów budowy nowej drogi ekspresowej S7 pomiędzy Krakowem a Myślenicami, gdzie do tej pory nie udało się znaleźć kompromisowego rozwiązania na etapie wyznaczenia korytarza dla planowanej drogi.
Nowa Zakopianka. GDDKIA daje czas samorządom na wariant społeczny S7 Kraków – Myślenice
Nowa Zakopianka, S7 Kraków - Myślenice - wybór korytarza dla trasy budzi dużo kontrowersji. Mapa: GDDKIA