1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Premier: Do 2030 r. kompletna sieć autostrad i dróg ekspresowych w Polsce

Premier: Do 2030 r. kompletna sieć autostrad i dróg ekspresowych w Polsce

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2021-08-10
Premier: Do 2030 r. kompletna sieć autostrad i dróg ekspresowych w Polsce
Budowa dróg ekspresowych i autostrad w Polsce ma być kontynuowana. Na nowy program z datą do 2030 r. rząd chce przeznaczyć 290 mld zł. Zdjęcia: GDDKIA
Nowy program budowy dróg krajowych za ponad 290 mld zł zapowiedział premier Mateusz Morawiecki. Inwestycje drogowe realizowane do 2030 roku mają pozwolić na dokończenie całej sieci autostrad i dróg ekspresowych. Szansę realizacji mają m.in. trasy S11 i S10 w centrum Polski. Jakie drogi mają powstać do 2030 roku?

Szef rządu zapowiedział realizację Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych 2030, którego celem ma być dokończenie całej sieci autostrad i dróg ekspresowych w Polsce. Łącznie wszystkie planowane inwestycje drogowe mają dać około 8 tys. km nowoczesnych dróg w całym kraju.

Głównym celem rządu jest dokończenie brakujących odcinków dróg S10, S11, S12, S16, S74, przygranicznego odcinka autostrady A2, czy budowa Beskidzkiej Drogi Integracyjnej S52.

Stan realizacji autostrady A2 od Warszawy (węzeł Lubelska) do granicy państwa

– Ten program to blisko 300 mld zł – to program, który w głównej mierze opiera się o środki krajowe. Jesteśmy wdzięczni za środki europejskie, ale ponad 80 proc. to środki zapewnione przez system finansów publicznych państwa polskiego – podkreślił premier Morawiecki.




Mapa docelowej sieci dróg ekspresowych i autostrad

Mapa docelowej sieci dróg ekspresowych i autostrad, bez uwzględnienia autostrady A50 (obwodnicy Aglomeracjii Warszawskiej i dróg ekspresowych S8 Wrocław - Kłodzko, S5 Sobótka (k. Wrocławia) - Bolków. Mapa: GDDKIA

Ten rok przyniesie nowe kilometry autostrady A1

Kierowcy liczą również zna realizacje przygotowywanych inwestycji drogowych w południowo-zachodniej częsci kraju. Chodzi o budowę/rozbudowę autostrady A4 Krzyżowa - Legnica - Wrocław wraz z S5 Sobótka - Bolków oraz S8 Wrocław - Kłodzko. Inwestycje są obecnie w fazie prac projektowych i planistycznych. Ich budowa bedzie możliwa po zapewnieniu finasowania. 

Ponad cztery lata potrwa projektowanie autostrady A4 Wrocław – Legnica

Budowa A4 Wrocław - Krzyżowa i drogi ekspresowej S5 Wrocław - Bolków
Budowa A4 Wrocław - Krzyżowa i drogi ekspresowej S5 Wrocław - Bolków oraz S8 Wrocław - Kłodzko. Mapa: GDDKIA

S8 Kłodzko – Wrocław: Ruszają konsultacje społeczne nad wariantem przebiegu trasy


Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023

W ciągu ostatnich 5 lat mapa drogowa w naszym kraju zwiększyła się o ponad 40 proc. Na ten wynik złożyły się realizowane latami inwestycje drogowe. Co ważne, trwające budowy dróg objętych programem pozwolą do końca 2023 r. na osiągniecie 90 proc. łącznej planowanej długości autostrad (wraz z A50) oraz 55 proc. dróg ekspresowych.

Jak na razie kierowcy mogą poruszać się w sposób nieprzerwany lub prawie nieprzerwany takimi drogami, jak:

  • S51,
  • S3 od Szczecina przez Zieloną Górę do Legnicy,
  • S5 od Wrocławia przez Poznań do Bydgoszczy,
  • S6 od Szczecina do Koszalina,
  • S8 od Wrocławia przez Warszawę do Białegostoku,
  • S17 od Warszawy do Lublina.


Obecnie podejmowane działania doprowadzą do ukończenia budowy:

  • całej autostrady A1,
  • autostrady A2 do Białej Podlaskiej,
  • przebudowy autostrady A18 Olszyna - Golnice,
  • drogi ekspresowej S1,
  • drogi ekspresowej S2 – Południowej Obwodnicy Warszawy,
  • drogi ekspresowej S3 od Świnoujścia do granicy państwa,
  • drogi ekspresowej S5 od Wrocławia do Nowych Marz,
  • drogi ekspresowej S6 od Szczecina do Trójmiasta,
  • drogi ekspresowej S7 od Trójmiasta do Rabki (bez północnego wylotu z Warszawy do Czosnowa),
  • drogi ekspresowej S11 Koszalin – Bobolice, Zachodniej Obwodnicy Łodzi w ciągu S14,
  • drogi ekspresowej S12 Piaski – Dorohusk,
  • całej drogi ekspresowej S17, S19 oraz S61.

Za dwa lata kierowcy pojadą nową autostradą na zachodzie kraju

Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 zakłada również budowę 43 obwodnic w ciągach dróg krajowych. Zakończona została budowa 20 z tych obwodnic – to m.in. budowa:

  • obwodnicy Wałcza S10,
  • obwodnicy Szczecinka S11,
  • obwodnicy Jarocina S11,
  • obwodnicy Ostrowa Wielkopolskiego S11,
  • obwodnicy Inowrocławia DK nr 15/25,
  • obwodnicy Olsztyna DK nr 16,
  • obwodnicy Sanoka DK nr 28,
  • obwodnicy Góry Kalwarii DK nr 50,
  • obwodnicy Stalowej Woli i Niska DK nr 77.

W tym roku do tej listy dołączą jeszcze obwodnice: Kępna S11, Tomaszowa Lubelskiego S17, Łańcuta DK nr 94 czy Niemodlina DK nr 46.

Przypominamy, że Polska zobowiązała się do realizacji sieci bazowej TEN-T do 2030 r., natomiast sieci kompleksowej do roku 2050. W obliczu dynamicznego wzrostu transportu drogowego, zarówno w kontekście przewozów towarowych jak i pasażerskich, oraz mając na uwadze wciąż niedostatecznie rozwiniętą sieć drogową, Polska nadal stoi przed olbrzymim wyzwaniem dokończenia budowy spójnej sieci autostrad i dróg ekspresowych.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S10 Utrudnienia na drodze S11