Problemy Energopolu na budowie obwodnic Wałcza i Szczecina - A6 węzeł Kijewo
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2019-06-14
Zgodnie z zawartymi aneksami do umowy na budowę obwodnicy Wałcza w ciągu drogi ekspresowej S10 termin zakończenia budowy upłynął 31 maja 2019 r. (red. pierwotnie obwodnica miała być gotowa w ubiegłym roku, uznano jednak roszczenia wykonawcy i wydłużono czas prac). Obwodnica powinna być już oddana ale wykonawca, firma Energopol Szczecin S.A., osiągnął zaawansowanie robót na poziomie około 85%. Jak zaznaczają drogowcy do oddania obwodnicy Wałcza zostało już niewiele i pod względem technologicznym, przy odpowiednim tempie robót i zaangażowaniu wykonawcy, możliwe jest uzyskanie przejezdności drogi pod koniec III kwartału tego roku.
W ubiegłym tygodniu GDDKIA wezwała Energopol Szczecin do wypełnienia zobowiązań umowy takich jak terminowa realizacja prac. GDDKiA zależy na jak najszybszym zakończeniu kontraktu, jednak w największym stopniu zależy to od wykonawcy inwestycji, który boryka się z problemami finansowymi.
- Podejmujemy wszelkie możliwe działania w granicach określonych zapisami kontraktu oraz powszechnie obowiązującymi przepisami prawa. Wspieramy wykonawcę w realizacji wspólnego zadania podejmując niezwłoczne działania uwzględniając przepływy finansowe jak i płynność realizacji kontraktów - mówi Mateusz Grzeszczuk, rzecznik prasowy szczecińskiego oddziału GDDKIA. Jednocześnie w związku z upływem terminu umownego dla obwodnicy Wałcza naliczane są kary umowne.
Mapa obwodnicy Wałcza w ciągu drogi ekspresowej S10. Mapa: GDDKIA
Energopol w odpowiedzi zapewnił, że ukończy odcinek S10 - obwodnicę Wałcza we wrześniu br. a przedłużenie prac wynika z okoliczności nieleżących po stronie wykonawcy. Energopol liczy na współdziałanie i dobrą wolę GDDKIA, w szczególności w zakresie płatności dla wykonawcy, jak i podwykonawców i dostawców.
Co gorsza, czarne chmury zbierają się też nad inną inwestycją prowadzoną przez Energopol Szczecin. Chodzi o przebudowę węzła Kijewo na autostradzie A6 obwodnicy Szczecina. Obecne zaawansowanie prac i ich tempo stanowi zagrożenie dla terminowej realizacji kontraktu „Rozbudowa węzła Szczecin Kijewo łączącego autostradę A6 z DK10 i przebudowę autostrady A6 na odcinku Szczecin Dąbie – Rzęśnica”, którego zakończenie planowane jest w III kwartale 2020 roku.
- Nie są kontynuowane roboty przy budowie wiaduktu nad autostradą A6, nie jest wykonywana górna warstwa nasypu na łącznicach i dalsze roboty, które mogą i powinny być realizowane. Opóźnienia w stosunku do zatwierdzonego programu robót sięgają ponad 70 dni - wylicza Grzeszczuk.
I w tym przypadku wykonawca został wezwany do wykonania określonych robót w ustalonych terminach. Wykonywanie zapisów tego wezwania ma być na bieżąco kontrolowane przez GDDKIA.
Rozbudowa węzła Szczecin Kijewo w ciągu autostrady A6. Mapa: GDDKIA