1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Przed końcem 2023 r. kierowcy pojadą wygodną autostradą A18. Ostatni odcinek w realizacji

Przed końcem 2023 r. kierowcy pojadą wygodną autostradą A18. Ostatni odcinek w realizacji

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2021-01-28
Przed końcem 2023 r. kierowcy pojadą wygodną autostradą A18. Ostatni odcinek w realizacji
W 2023 r. stara droga krajowa nr 18 zyska miano pełnoprawnej autostrady A18. Zdjęcia: GDDKIA
Startuje budowa ostatniego odcinka autostrady A18. Drogowcy zawarli umowę na realizację dolnośląskiego od granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego do węzła Golnice. Oznacza to, ze kierowcy pojadą całą 70-kilometrową trasą przed końcem 2023 r.

- Do realizacji kierujemy dziś ostatni odcinek trasy, która już w 2023 r. zyska miano pełnoprawnej autostrady A18. Obecnie kierowcy korzystający z północnej nitki tej drogi jadą komfortowo, zaś ci poruszający się po nitce południowej muszą znosić niedogodności związane z jej fatalnym stanem. Modernizacja tej trasy była konieczna, teraz wykonawcy mogą już przystępować do prac w terenie - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Najkorzystniejszą ofertę w postępowaniu przetargowym na przebudowę oraz dostosowanie ostatniego odcinka drogi krajowej nr 18 do parametrów autostrady A18 złożyło konsorcjum firm Kobylarnia (lider), Mirbud i Budpol (partnerzy). Umowa o wartości 258,7 mln zł obejmuje odcinek o długości 21 km, od granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego do węzła Golnice. Zadanie jest realizowane w formule buduj.

Głównym zadaniem wykonawcy jest dostosowanie, w pełnym zakresie, istniejącego układu drogowego do parametrów autostrady. Prace będą polegać głównie na wymianie zdegradowanej nawierzchni jezdni południowej i dostosowaniu nośności drogi do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Stara nawierzchnia zostanie rozebrana i położona będzie nowa nawierzchnia betonowa, a jezdnia zostanie poszerzona do 11 m. W obrębie węzła Luboszów powstanie nowe skrzyżowanie z drogą powiatową, a węzeł Golnice zostanie przebudowany i dostosowany do infrastruktury autostrady. Zbudowane zostaną pasy włączania i wyłączania do MOP Świętoszów Południe. Ponadto przewiduje się wyposażenie autostrady A18 we wszystkie niezbędne elementy związane z bezpieczeństwem ruchu na drodze, m.in. bariery ochronne, oznakowanie pionowe i poziome oraz elementy związane z ochroną środowiska (przejścia dla zwierząt). Zakończenie robót planowane jest w 2023 r.

Mapa realizowanych odcinków autostrady A18 Olszyna - Golnice

Mapa realizowanych odcinków autostrady A18 Olszyna - Golnice. Mapa: GDDKIA

Oznacza to, że wszystkie odcinki autostrady A18 są na etapie realizacji. W ubiegłym tygodniu zawarto umowę na odcinek, który zaczyna się przed węzłem Iłowa i biegnie do granicy dwóch województw. Pisaliśmy o tym więcej tutaj:

Jest umowa na przebudowę autostrady w stronę Berlina

Cztery odcinki realizacyjne A18 Olszyna – Golnice:

  • od granicy państwa do ok. dwóch kilometrów za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia - w realizacji, a zakończenie robót planowane jest w II połowie 2023 r.

  • ok. dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia do blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa - w realizacji, a zakończenie robót planowane jest w II połowie 2022 r.

  • blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa do granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego - podpisano umowę z wykonawcą, planowane zakończenie prac w II połowie 2023 r.

  • granica woj. lubuskiego i dolnośląskiego do węzła Golnice - podpisano umowę z wykonawcą, planowane zakończenie prac w II połowie 2023 r.

Przypomnijmy, decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla południowej jezdni A18 została wydana już w 2011 roku. Jednak dopiero decyzja Ministra Infrastruktury z sierpnia 2018 roku zapewniła finansowanie i umożliwiła rozpoczęcie i procedur przetargowych dla autostrady A18. Obecnie wszystkie cztery odcinki przyszłej autostrady A18, rozpoczynające się od granicy państwa w Olszynie do węzła Golnice (woj. dolnośląskie), znajdują się na etapie realizacji. - Planujemy, że kierowcy w 2023 r. będą mieli do dyspozycji całą trasę, o łącznej długości ponad 70 km – zapewniają drogowcy.

Do docelowej sieci autostrad brakuje 400 km. Mapa stanu budowy autostrad

Ze względu na lokalizację, droga krajowa nr 18 zaliczana jest do głównych dróg w Polsce o znaczeniu przemysłowym i turystycznym. Stanowi fragment połączenia międzynarodowego E36/40 biegnącego przez terytorium Polski. DK18 wiedzie przez III transeuropejski, drogowy korytarz transportowy łączący Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. Na przejściu granicznym w Olszynie łączy się z niemiecką autostradą A15, a po stronie polskiej łączy się z autostrada A4 na węźle Krzyżowa. Jezdnia północna A18 została wybudowana na parametrach autostradowych w latach 2004-2007. Starą drogę krajową nr 18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin - Wrocław. Właśnie ta jezdnia będzie teraz modernizowana.

 

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na autostradzie A18