Przetarg na dokończenie prac dla S69 Bielsko-Biała – Żywiec
- Anna Kluba
- conadrogach.pl, GDDKiA
- 2014-01-02
2 stycznia br. GDDKiA ogłosiła przetarg na: „Kontynuację budowy drogi ekspresowej S69 Bielsko-Biała Żywiec- Zwardoń, odcinek węzeł „Mikuszowice” („Żywiecka/Bystrzańska”) – Żywiec". Wykonawca wyłoniony w postępowaniu przetargowym będzie miał za zadanie wykonanie wszystkich niedokończonych robót. Najważniejsze z nich to: roboty drogowe, przygotowawcze, ziemne, podbudowy, nawierzchnie, odwodnienie, wykończeniowe.
Drogowcy szacują, że ukończenie robót wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie, dla odcinka drogi S69 od węzła Mikuszowice (bez węzła) do węzła Buczkowice (z węzłem) nastąpi w terminie 4 miesięcy od daty rozpoczęcia robót oraz dla pozostałego zakresu zamówienia do 9 miesięcy od daty rozpoczęcia robót (bez okresów zimowych).
Przypomnijmy, pierwsze prace rozpoczęto w połowie sierpnia 2010 roku. Inwestycja polega na budowie drogi ekspresowej S69 Bielsko-Biała—Żywiec, na odcinku od węzła „Mikuszowice” (dawniej „Żywiecka/Bystrzańska”) w Bielsku-Białej do węzła „Żywiec” w Żywcu. Długość projektowanej drogi wynosi 15,56 km, z czego 15,3 km stanowić będzie droga o przekroju dwujezdniowym, a 0,26 km stanowić będzie odcinek przejściowy, na którym następuje stopniowa zmiana przekroju z dwujezdniowego na jednojezdniowy na włączeniu do istniejącej jezdni wybudowanej w ramach odcinka węzeł „Żywiec”—węzeł „Browar.
Odcinek drogi S69 przebiegać będzie w całości przez teren województwa śląskiego. Początek projektowanego odcinka drogi ekspresowej S69 zlokalizowany jest na terenie miasta Bielsko-Biała w rejonie dzielnicy Mikuszowice (za węzłem „Mikuszowice”). Następnie projektowana droga przebiega w kierunku południowym przez tereny czterech gmin: Wilkowice, Buczkowice, Łodygowice oraz Lipowa. Koniec planowanego odcinka drogi S69 zlokalizowany jest po zachodniej stronie miasta Żywiec, w rejonie dzielnicy Podlesie (węzeł „Żywiec”).
Na realizowanym odcinku zlokalizowano, zaprojektowano i budowane są 4 węzły drogowe:
węzeł „Wilkowice” na przecięciu S69 z ul. Wyzwolenia (drogą powiatową 1404S klasy „Z”) w Wilkowicach.
węzeł „Buczkowice” na przecięciu S69 z istniejącą DK69 w Rybarzowicach, gmina Buczkowice.
węzeł „Łodygowice” na przecięciu S69 z ul. Kasztanową (drogą powiatową 1400S klasy „Z”) w Łodygowicach
węzeł „Żywiec” na połączeniu z DK69 oraz drogami wojewódzkimi nr 945 i 946 poprzez istniejące skrzyżowanie typu rondo.
W ramach inwestycji budowanych jest ponad 20 obiektów inżynierskich (bez przepustów) o·łącznej długości około 3 km, w tym przede wszystkim:
wiadukty w ciągu drogi ekspresowej,
mosty w ciągu drogi ekspresowej,
wiadukty nad drogą ekspresową,
kładki dla pieszych,
estakady w ciągu drogi ekspresowej, w tym na przekroczeniu wsi Rybarzowice i rzeki Żylicy.
Zgodnie z przyjętym projektem wykonywane są też przepusty, w tym dostosowane do migracji zwierząt. Ważnym elementem realizowanego kontraktu są nowoczesne – i odpowiadające europejskim standardom – urządzenia ochrony środowiska.
Jezdnia na obiektach mostowych w ciągu drogi ekspresowej zaprojektowana została i jest realizowana o przekroju docelowym 3 pasów ruchu + pas awaryjny.
Droga ekspresowa S69 stanowi element transeuropejskich sieci transportowych i jest zlokalizowana w VI Paneuropejskim Korytarzu Transportowym, tworząc połączenie południowej granicy państwa ze Słowacją w Zwardoniu z drogą ekspresową S1 w Bielsku-Białej. Jest także elementem projektu priorytetowego TEN-T nr 25 („Budowa autostrady Gdańsk—Brno/Bratysława—Wiedeń”). Przedłużeniem S69 na południe jest słowacka autostrada D-3 Żylina—Skalite w trakcie budowy.
Projekt współfinansowany jest ze środków Funduszu Spójności i w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz ze środków krajowych będących w dyspozycji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.