Przyśpiesza budowa kluczowej trasy Podlasia. Jest umowa na S61 Suwałki - Budzisko
- A.K.
- conadrogach.pl, GDDKiA
- 2017-06-07
Podpisanie umowy (6 czerwca 2017 r.) na projekt i budowę odcinka S61 Suwałki – Budzisko oznacza, że cały niemal 37-kilometrowy odcinek przygraniczny od istniejącej obwodnicy Augustowa do Budziska jest już w fazie realizacji.
Od lutego br. trwają prace budowlane dla obwodnicy Suwałk, a dla odcinka S61 do Budziska rusza przygotowanie materiałów do zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. W realizacji – także w systemie „Projektuj i buduj” - jest również druga jezdnia obwodnicy Szczuczyna (umowa podpisana 26 maja br.). Pozostała część Via Baltici – od Ostrowi Mazowieckiej aż po obwodnicę Augustowa trafiła do postępowania przetargowego. Zgoda na II etap przetargu dla odcinka Szczuczyn - Raczki (realizuje oddział GDDKiA w Olsztynie) oznacza, że wykonawcy startujący w przetargu będą teraz składać oferty cenowe. Z kolej na podlaskich odcinkach S61 od Ostrowi do Szczuczyna stopniowo wyłaniani są już wykonawcy, którzy złożyli najkorzystniejsze oferty.
Mapa realizowanych odcinków drogi ekspresowej S61 Suwałki - Budzisko, Szczuczyn - Raczki i obwodnica Suwałk. Mapa: GDDKIA
S61 Suwałki – Budzisko w budowie
Odcinek S61 Suwałki – Budzisko o długości 24,2 km będzie wykonany w technologii betonowej, w standardzie nośności 115 kN/oś. Powstaną dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, oraz pasy awaryjne i pas rozdziału. Zaplanowano budowę dwóch węzłów Suwałki Północ i Szypliszki, oraz czterech Miejsc Obsługi Podróżnych. Wartość kontraktu to 605,5 mln zł. Zgodnie z umową wykonawca, firma Impresa Pizzarotti, będzie miał 31 miesięcy na realizację zadania, z czego prace projektowe i uzyskiwanie pozwoleń powinny się zakończyć w ciągu 15 miesięcy. Budowa powinna ruszyć jesienią 2018 r., a zakończyć się latem 2020 r. Zadanie to będzie kontynuacją obwodnicy Suwałk, która jest w budowie od lutego 2017 r.
S61 Szczuczyn – Raczki w II etapie przetargu
Odcinek S61 Szczuczyn – Raczki – skierowany do II etapu przetargu – długość około 63 km. Przebieg drogi: Szczuczyn - Nowa Wieś Ełcka – Kalinowo – Raczki. Dwie jezdnie po dwa pasy ruchu oraz pasy awaryjne i pas rozdziału, nawierzchnia – beton cementowy; obciążenie – 115 kN/oś. Cztery węzły: Guty (gmina Szczuczyn), Ełk- Południe (gmina Ełk)- w pobliżu miejscowości Nowa Wieś Ełcka, Ełk- Wschód (gmina Ełk), Wysokie (gmina Kalinowo).
- Systematycznie realizujemy kolejne odcinki międzynarodowej trasy Via Baltica, która ma olbrzymie znaczenie nie tylko dla północno-wschodniej Polski, ale jest kluczowym korytarzem drogowym dla państw bałtyckich i wschodniej części Unii Europejskiej. Jestem pewien, że w ciągu kilku najbliższych lat uda nam się w całości zrealizować ten projekt, który przyniesie liczne korzyści jego uczestnikom i pozwoli lepiej zintegrować kraje naszej części Europy – powiedział wiceminister Jerzy Szmit.