Resort infrastruktury: Będzie nowy przetarg na S14 obwodnicę Łodzi
- conadrogach.pl
- MIB
- 2017-04-24
- Zachodnia Obwodnica Łodzi to ważne wyzwanie i istotna dla mieszkańców regionu inwestycja. Dlatego podjęliśmy działania na rzecz jak najszybszego skierowania jej do realizacji. Decyzja o unieważnieniu dotychczasowego przetargu, w którym oferty znacząco przekroczyły wartość kosztorysową tego zadania była niełatwa, ale konieczna. Skupiamy się na tym, aby nowy przetarg został wkrótce ogłoszony – powiedział wiceminister Jerzy Szmit.
Przypomnijmy, oferty złożone w unieważnionym postępowaniu przetargowym na budowę S14 przekroczyły całkowitą wartość zadania o 264 mln zł. Średni koszt kilometra Zachodniej Obwodnicy Łodzi określony w szacunkach GDDKiA wyniósł ok. 62 mln zł, a po zwiększeniu wartości byłoby to już ponad 72 mln zł za kilometr.
S14: Zachodnia obwodnica Łodzi droższa niż zakładała GDDKiA
- W ramach obecnego Programu Budowy Dróg Krajowych, który przyjęto 8 września 2015 r., na inwestycje o wartości prawie 200 mld zarezerwowanych zostało zaledwie 107 mld złotych. Już teraz deficyt wynosi więc ponad 90 mld zł. Znaczące wzrosty wartości poszczególnych zadań tylko pogłębiłyby ten problem – informuje resort infrastruktury. - Za kwotę, którą należałoby dołożyć do realizacji Zachodniej Obwodnicy Łodzi można byłoby zbudować dużą obwodnicę (np. Kołbieli czy Niemodlina) bądź kilka mniejszych (np. Zatora, Nowego Sącza, Chełmca, Myśliny i Łochowa) – dodają przedstawiciele MIB.
Dlatego przetarg na realizację Zachodniej Obwodnicy Łodzi został unieważniony. Natychmiast po uprawomocnieniu się tej decyzji, na realizację S14 zostanie ogłoszony nowy przetarg w systemie „optymalizuj i buduj”. Podpisanie umowy na realizację będzie możliwe na początku 2018 r. Oddanie trasy do użytku jest planowane na 2021 r.
Mapy przebiegu drogi ekspresowej S14 - zachodniej obwodnicy Łodzi
Na podstawie analizy oraz wymaganych standardów projektowania Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa uznało, że zadanie, do realizacji którego zostali zaproszeni oferenci w ramach przetargu, jest przewymiarowane. Konieczne będzie wprowadzenie szeregu zmian:
- skorygowanie niwelety drogi, co będzie skutkowało zoptymalizowaniem rozdziału mas ziemnych,
- zmiana konstrukcji nawierzchni (przy zachowaniu okresu trwałości), wzmocnień i posadowienia fundamentów obiektów inżynierskich,
- zmiana sposobu wzmocnienia podłoża,
- ujednolicenie konstrukcji obiektów inżynierskich,
- analiza zasadności realizacji wszystkich zakładanych wcześniej węzłów.