1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Ruch po jednej jezdni autostrady A1 Tuszyn – Częstochowa jeszcze w 2020 r.

Ruch po jednej jezdni autostrady A1 Tuszyn – Częstochowa jeszcze w 2020 r.

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2020-04-09
Ruch po jednej jezdni autostrady A1 Tuszyn – Częstochowa jeszcze w 2020 r.
Plan GDDKIA to ruch po jednej jezdni autostrady A1 Tuszyn - Częstochowa jeszcze w 2020 r. Zdjęcia: GDDKIA
Do końca grudnia 2020 roku autostrada A1 połączy województwa łódzkie i śląskie. Kierowcom udostępniona zostanie jedna jezdnia nowej trasy – zapewnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Jak wygląda obecnie zaawansowanie prac na A1 Tuszyn - Częstochowa? Kiedy zakończy się budowa obwodnicy Częstochowy i całej autostrady A1?

Autostrada A1, zwana też Autostradą Bursztynową, przebiega z północy na południe Polski. Po zakończeniu budowy wszystkich odcinków będzie miała ponad 570 km długości. W 2019 roku udostępniono kierowcom odcinek Pyrzowice - Częstochowa (sierpień) i zapewniono przejezdność na obwodnicy Częstochowy (grudzień). W budowie pozostaje pięć ostatnich odcinków A1 o długości blisko 81 km pomiędzy węzłem Tuszyn i węzłem Częstochowa Północ na początku obwodnicy Częstochowy.

Termin realizacji pięciu odcinków autostrady A1 pomiędzy Tuszynem a Częstochową to 2022 rok. Zakończenie inwestycji będzie jednocześnie końcem budowy całego ciągu autostrady A1 od Gdańska po południową granicę w Gorzyczkach.

Drogowcy chcą, aby kierowcy mogli pojechać jedną jezdnią nowej trasy A1 jeszcze w tym roku - dwa pasy w każdą stronę. W sumie to ponad 80 km nowej jezdni na wszystkich pięciu odcinkach (cztery w woj. łódzkim i jeden w śląskim). - Wykorzystamy trzy pasy ruchu oraz pas awaryjny i udostępnimy kierowcom po dwa pasy ruchu w obu kierunkach – zapowiadają.

Kluczowe inwestycje drogowe – budowa autostrad i dróg ekspresowych w Polsce

Oto jak przedstawia się zaawansowanie prac przy budowie autostrady A1 Tuszyn – Częstochowa:

Województwo śląskie

A1 od granicy województwa śląskiego do Częstochowa Północ (bez węzła)

Od czasu rozpoczęcia robót budowalnych na tym prawie 17-kilometrowym odcinku autostrady A1 minęło 14 miesięcy. Wykonawca, z uwagi na korzystne warunki pogodowe, kontynuował zimą wykonywanie robót we wszystkich branżach, dostosowując zakres i tempo prac do panujących warunków pogodowych.

W zakresie robót drogowych kontynuowane jest wykonanie nasypów i wykopów oraz wykonywanie tymczasowej nawierzchni dróg technologicznych z destruktu powstałego z frezowania nawierzchni DK1. Wykonywane są również warstwy ulepszonego podłoża z gruntów niewysadzinowych oraz elementy odwodnienia na drogach poprzecznych do budowanej autostrady A1.

W zakresie robót mostowych prowadzone są prace na 18 obiektach inżynierskich. Kontynuowane są roboty ziemne (wykopy i zasypki fundamentów), roboty rozbiórkowe oraz roboty żelbetowe, tj. zbrojenie i betonowanie poszczególnych elementów żelbetowych – fundamentów, podpór i ustrojów nośnych. Sukcesywnie jest wzmacniane podłoże w postaci wierconych pali wielkośrednicowych.

Trwają także roboty branżowe, roboty rozbiórkowe istniejącej kanalizacji deszczowej oraz kontynuowana jest przebudowa sieci wodociągowej i gazowej. Trwa usuwanie kolizji linii elektroenergetycznych.

Mapa autostrady A1 Tuszyn - Częstochowa w podziale na odcinki realizacyjne

Mapa autostrady A1 Tuszyn - Częstochowa w podziale na odcinki realizacyjne. Mapa: GDDKIA

Województwo łódzkie

A1 Tuszyn - Piotrków Trybunalski Południe

Mimo kontraktowej przerwy zimowej, prace prowadzone były cały czas, co spowodowało wyprzedzenie harmonogramu. Aktualnie, zgodnie z deklaracją wykonawcy, prace projektowe zaawansowane są w 99 proc., zaś zaawansowanie rzeczowe wynosi 36 proc. Prace w zależności od potrzeb wykonywane są również nocą - na przykład przy budowie nowych wiaduktów.

Będą nowe wiadukty na autostradzie A1. Od poniedziałku duże utrudnienia

Do tej pory wykonano w całości inwentaryzację geodezyjną, usunięto drzewa oraz rozebrano jezdnię w kierunku Katowic, bariery ochronne, przepusty i pobocza. Roboty ziemne wykonano w 47 proc., podbudowę w ok. 50 proc. Również w połowie wykonano przepusty pod budowaną jezdnią. Rozpoczęto także prace związane z odwodnieniem, siecią kanalizacyjną, wodociągową i budowę zbiorników retencyjnych. Trwają przebudowy sieci: gazowych, wodociągowych i telekomunikacyjnych.

A1 Piotrków Trybunalski Południe - Kamieńsk

Podobnie, jak w przypadku odcinka „A”, prace, mimo przerwy zimowej, były kontynuowane. Obecnie projekt wykonany jest w ponad 97 proc. i ruszyły prace budowlane.

- Biorąc pod uwagę fakt, że umowa podpisana była przed niecałym rokiem, a zgodnie z kontraktem na projektowanie przewidziano 15 miesięcy, takie zaawansowanie prac należy uznać jako dobre, porównując do analogicznego okresu w przypadku odcinka „A” – ocenia GDDKIA.

Prace geodezyjne wykonano w 100 proc., podobnie, jak w przypadku usuwania drzew i krzewów. Trwa frezowanie, odhumusowywanie, roboty ziemne, zbrojarskie i ciesielskie oraz przygotowawcze na obiektach inżynierskich, montowane są przepusty. Tutaj zaawansowanie szacowane jest na poziomie 20-30 proc.

A1 Kamieńsk - Radomsko

Podobnie, jak w przypadku odcinków „A” i „B”, prace, mimo przerwy zimowej, były kontynuowane. Projekt wykonano w blisko 94 proc., zaś zaawansowanie rzeczowe sięgnęło 31 proc. Udało się zakończyć prace związane z rozbiórką obiektów inżynierskich. Dla przykładu: odhumusowanie skarp i terenów płaskich osiągnęło jest na poziomie 88 proc., nasypy wykonano w 71 proc., drogi technologiczne wykonano w 100 proc., podobnie, jak rozbiórkę obiektów inżynierskich.

A1 Radomsko - granica województwa łódzkiego i śląskiego

Prace kontynuowane były w okresie zimowym. Projektowanie zaawansowane jest już w 99 proc., zaś wykonanie sięgnęło 36 proc. Zakończono już niemal roboty przygotowawcze (usuwanie drzewa, wytyczenia itp.). Roboty ziemne wykonano w 76 proc., w przypadku podbudowy zaawansowanie osiągnęło 60 proc., zaś przepusty w 10 proc. Średnie zaawansowanie prac w przypadku obiektów inżynierskich to ok. 35 proc.

Budowa autostrady A1 w województwie łódzkim

Budowa autostrady A1 w województwie łódzkim. Zdjęcia: GDDKIA

Finisz prac na budowie obwodnicy Częstochowy

7 lutego 2020 r. zawarto umowę na montaż ekranów akustycznych i przeciwolśnieniowych na autostradowej obwodnicy Częstochowy. Zabezpieczenia zostaną wykonane na odcinku od węzła Częstochowa Północ do węzła Częstochowa Blachownia z włączeniem autostrady A1 do drogi krajowej nr 1 na węźle Częstochowa Północ. Zamontowane zostaną panele pochłaniające o powierzchni ponad 52,7 tysięcy m2, panele odbijające o powierzchni ponad 1,7 tysiąca m2, oraz przeciwolśnieniowe o powierzchni prawie 1,2 tysiąca m2.

W ostatnich dniach przybyła umowa na realizację oświetlenia na węzłach: Częstochowa Północ, Częstochowa Jasna Góra, Częstochowa Blachownia oraz w rejonie Miejsc Obsługi Podróżnych Wierzchowisko oraz Gorzelanka.

Do zrealizowania pozostaną prace wykończeniowe na węzłach Częstochowa Blachownia, Częstochowa Jasna Góra oraz Częstochowa Północ. Pozostanie również wykonanie robót melioracyjnych, prac wykończeniowych w asortymentach robót drogowych, mostowych, branżowych oraz zieleni. Ostatnim elementem będzie wykonanie Miejsc Obsługi Podróżnych oraz Obwodu Utrzymania Autostrady wraz z wprowadzeniem docelowej organizacji ruchu.

Węzeł Częstochowa Blachownia na A1 przed wakacjami

- Podejmujemy działania, aby do wakacji kierowcy mogli korzystać z węzła Częstochowa Blachownia. Lada moment rozpoczniemy roboty bitumiczne na rondzie umożliwiającym podłączenie węzła do DK46 – podkreślają drogowcy.

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na autostradzie A1 Jak dojadę - Częstochowa