S5 Grudziądz – Ostróda: w lipcu poznamy efekty studium korytarzowego
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2020-05-07
13 października 2015 roku połączenie autostrady A1 z drogą ekspresową S7 wpisano w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych. Przed rozpoczęciem realizacji odcinka S5 pomiędzy drogami A1 i S7 (o długości około 85 km) należy przeprowadzić prace przygotowawcze m.in. opracować studium korytarzowe. Prace już trwają, a efekty poznamy w lipcu tego roku. Obszar objęty studium korytarzowym obejmuje teren trzech województw, 14 powiatów i 53 gmin o powierzchni przeszło 8 tys. km².
- Wykonane do tej pory wstępne analizy potwierdzają potrzebę przedłużenia ekspresowej „piątki” - zaznaczają przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Studium korytarzowe dla trasy S5 od autostrady A1 koło Grudziądza do połączenia z S7 w okolicach Ostródy, wzbogacone w początkowym etapie o studium sieci drogowej, umożliwi nie tylko określenie korytarzy dla potencjalnych przebiegów trasy i powiązań z siecią dróg publicznych, ale pozwoli przeprowadzić ich analizę i porównania. Taka analiza, ze szczególnym uwzględnieniem relacji z obszarami o różnych funkcjach przestrzennych, w tym objętych ochroną (środowisko przyrodnicze, zabytki, struktura osiedleńcza, budowa geologiczna itp.), ma pozwolić na wybór najlepszych korytarzy drogowych, tj. najmniej konfliktowych i realnych pod względem ekonomicznym.
Możliwe korytarze przyszłej drogi ekspresowej S5 od autostrady A1 koło Grudziądza do s7 koło Ostródy. Mapa: GDDKIA
Startuje S5 Ornowo - Wirwajdy czyli południowa obwodnica Ostródy
Dalszym etapem, po zapewnieniu finansowania na prace przygotowawcze, będzie ogłoszenie przetargu na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ). Projektanci w jednym ze wskazanych korytarzy zaproponują kilka możliwych wariantów przebiegu przyszłej S5. Rozwiązania te zostaną przedstawione samorządom, a także lokalnej społeczności podczas spotkań informacyjnych. Zebrane podczas spotkań uwagi zostaną rozpatrzone przez projektantów przed złożeniem do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, która zatwierdzi przebieg przyszłej S5.