S5 zachodnia obwodnica Bydgoszczy - ostatnie nowe kilometry w 2020 roku
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2020-12-27
Częścią powstającej drogi ekspresowej S5 w woj. kujawsko-pomorskim będzie północno-zachodnia obwodnica Bydgoszczy, która pozwoli wyprowadzić z miasta ruch tranzytowy. W grudniu 2019 r. oddana została do ruchu północna obwodnica Bydgoszczy pomiędzy węzłami Bydgoszcz Północ i Bydgoszcz Opławiec. Do końca tego roku drogowcy zapowiadają otwarcie zachodniej obwodnicy pomiędzy węzłami Bydgoszcz Błonie i Bydgoszcz Opławiec. Jednocześnie rozbudowana ulica Grunwaldzka stanie się główną arterią łączącą Bydgoszcz z drogą ekspresową S5.
Zachodnia obwodnica Bydgoszczy – otwarcie na koniec 2020 r
W grudniu trwały intensywne prace zmierzające do zakończenia budowy zachodniej części obwodnicy Bydgoszczy pomiędzy węzłami Bydgoszcz Błonie i Bydgoszcz Opławiec. Kierowcy mają pojechać nową trasą do końca tego roku. Oznacza to, droga zostanie otwarta po świętach. Prace wykończeniowe potrwają jeszcze do wiosny 2021 r.
Około 13,5 km odcinek drogi ekspresowej S5 Bydgoszcz Błonie - Bydgoszcz Opławiec ma realizowany jest przez konsorcjum firm Polaqua i Dragados. W ciągu fragmentu omijającego Bydgoszcz od zachodu i północnego-zachodu powstają dwa węzły: Bydgoszcz Zachód (w Pawłówku) oraz Bydgoszcz Miedzyń (w Lisim Ogonie). Nowa droga ekspresowa S5 będzie miała po dwie betonowe jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Każdy pas będzie miał 3,5 metra szerokości. Po zewnętrznej stronie każdej jezdni powstanie również pas awaryjny o szerokości 2,5 metra. Obie jezdnie będzie dzielił pas zieleni o szerokości 12 metrów, który w przyszłości będzie można wykorzystać do rozbudowy drogi o dodatkowy pas ruchu w każda stronę.
Ostatnie prace przed otwarciem trasy skupiały się na fragmencie pomiędzy węzłami Bydgoszcz Zachód a Bydgoszcz Miedzyń. Przed świętami realizowana była jeszcze budowa ronda pod węzłem Bydgoszcz Miedzyń, układana nawierzchnia betonowa i bitumiczna. W piątek, 18 grudnia, zmieniono organizację ruchu, dzięki której kierowcy poruszają się kolejnym, ok. 800 m fragmentem jezdni prawej pomiędzy węzłem Bydgoszcz Zachód a Kanałem Bydgoskim.
- Celem podejmowanych działań i prowadzonych prac jest uzyskanie przejezdności obwodnicy do końca roku. Po udostępnieniu nowej trasy kierowca jadący np. z Poznania do Gdańska będzie mógł ominąć Bydgoszcz bez wjeżdżania do miasta – obiecuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Ostatnie prace przy budowie obwodnicy Bydgoszczy drogi ekspresowej S5. Zdjęcia: GDDKIA
Północna obwodnica Bydgoszczy od grudnia 2019 r. w użytkowaniu
Północny odcinek obwodnicy Bydgoszczy liczy 14,7 km. Jest częścią drogi ekspresowej S5. W ciągu odcinka powstały 3 węzły drogowe (Bydgoszcz Północ, Maksymilianowo, Bydgoszcz Opławiec) oraz 15 obiektów inżynierskich, w tym ponad 160-metrowy most nad Brdą oraz 227-metrowy wiadukt nad linią PKP w Maksymilianowie. Wykonane zostały też urządzenia ochrony środowiska w tym ogrodzenia, przejścia dla zwierząt, ekrany akustyczne. Koszt inwestycji to 369 mln zł. Budowa trasy ekspresowej jest współfinansowana ze środków unijnych.
Północna obwodnica Bydgoszczy w ciągu drogi ekspresowej S5. Zdjecia: GDDKIA
Rozbudowana ul. Grunwaldzka – wygodny łącznik centrum z obwodnicą
Sprawny dojazd do obwodnicy i wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum zapewni mieszkańcom Bydgoszczy rozbudowana ul. Grunwaldzka. Inwestycję realizowało miasto Bydgoszcz.
Rozbudowa ul. Grunwaldzkiej rozpoczęła się pod koniec 2017 r. Roboty były prowadzone na prawie 5 km odcinku od granicy miasta do Węzła Zachodniego. Realizowano je w trzech etapach: od granicy miasta do ul. Kolbego, od ul. Kolbego do Filtrowej i od ul. Filtrowej do Węzła Zachodniego. Koszt inwestycji to ok. 90 mln, z czego większą część stanowi unijne dofinansowanie.
Dzięki rozbudowie ul. Grunwaldzkiej wygodniej można dojechać do budowanej drogi ekspresowej S5 a z Osowej Góry do centrum miasta. W godzinach szczytu nie będą tworzyć się korki, autobusy jadą buspasem, a rowerzyści już korzystają z bezpiecznych dróg rowerowych.
Rozbudowana ul. Grunwaldzka w Bydgoszczy - droga dojazdowa do obwodnicy w ciagu S5. Zdjecia: ZDMiKP Bydgoszcz
130 km nowej trasy S5 w woj. kujawsko-pomorskim
Droga ekspresowa S5 w województwie kujawsko-pomorskim to fragment łączący autostradę A1 w Nowych Marzach z woj. wielkopolskim (Mieleszyn). Trasa liczy ok.130 km a jej realizację podzielono na siedem odcinków. Przetarg na wybór wykonawców ogłoszono w 2014 roku, a umowy na realizację zadań w trybie „zaprojektuj i wybuduj” zawarto jesienią 2015 roku. W 2017 roku ruszyły pierwsze prace budowlane. Zakończenie całej inwestycji o wartości ok. 2,5 mld zł planowane było w 2019 roku. Inwestycja ma niestety kilkuletnie opóźnienie, wzrosły też koszty jej realizacji. Po problemach z wykonawcami i zerwaniem kontraktów, podpisano nowe umowy, a prace na odcinkach prowadzących do autostrady A1 zakończą się dopiero w 2022 roku.
Mapa drogi ekspresowej S5 w woj. kujawsko-pomorskim. Mapa: GDDKIA
Do tej pory czasu oddało się oddać jedynie niektóre odcinki trasy. W grudniu 2019 roku do ruchu oddano odcinek S5 od węzła Żnin Północ do granicy województwa kujawsko-pomorskiego i wielkopolskiego. Od grudnia przejezdny jest również wspomniany odcinek północnej obwodnicy Bydgoszczy - od węzła Bydgoszcz Północ do węzła Bydgoszcz Opławiec. Od jesieni 2020 r. kierowcy korzystają również z ponad 19-kilometrowego odcinka Żnin Północ – Szubin Północ. Przed świętami wykonawca udostępnił do ruchu obie jezdnie drogi S5 od styku odcinków 5 i 6 do węzła Szubin Północ wraz z węzłem. Na węźle Szubin Północ udostępnione zostały wszystkie relacje dzięki czemu ułatwiony jest wyjazd z Szubina w kierunku Żnin/Poznań. Ruch w ciągu trasy głównej na całym budowanym odcinku nr 6 (ok.19,3km) odbywać się będzie dwoma jezdniami przy obowiązującym ograniczeniu prędkości do 70km/h. Ograniczenie związane jest z trwającymi na całym odcinku pracami wykończeniowymi.
Po oddaniu odcinka domykającego północno-zachodnią obwodnicę Bydgoszczy w budowie pozostaną nadal odcinki:
- S5 Szubin – Bydgoszcz Błonie
Odcinek Bydgoszcz Błonie - Szubin Północ jest jednym z trzech odcinków, który wymagał ponownego wyboru wykonawcy. Przewidywane zakończenie tego prawie 10-kilometrowego odcinka to IV kwartał 2021. - S5 Bydgoszcz – Świecie, Świecie – Nowe Marzy (autostrada A1)
Z powodu nierzetelnego wykonawcy w ubiegłym roku ruszyły nowe przetargi na dokończenie dwóch odcinków trasy S5 na północ od Bydgoszczy. Przewidywany koniec prac na ponad 23 km odcinku Nowe Marzy – Świecie Południe i na ponad 22 km fragmencie Świecie Południe - Bydgoszcz Północ to dopiero III kwartał 2022 r.
Jakie nowe drogi w 2021 roku? Przybędzie ponad 300 km dróg ekspresowych?
W 2020 roku jedynie 135 km nowych tras
Obecnie kierowcy mają do dyspozycji prawie 4 250 km dróg szybkiego ruchu, w tym ponad 1700 km autostrad i około 2 550 km dróg ekspresowych. W 2020 r. na mapie drogowej Polski przybyły następujące nowe odcinki dróg krajowych:
- DK28 obwodnica Sanoka (6,7 km)
- S61 obwodnica Szczuczyna - II jezdnia (6,6 km)
- S3/A6 Szczecin Dąbie - Rzęśnica (3,5 km)
- DK20 obwodnica Węgorzyna (1 km)
- S17 w. Lubelska – początek obwodnicy Kołbieli (15,2 km)
- S17 obwodnica Kołbieli (8,7 km)
- S10 obwodnica Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniowa - II jezdnia (6,4 km)
- A2 w. Lubelska - w. Halinów (5,6 km)
- A2 w. Halinów - początek obwodnicy Mińska Mazowieckiego (9,2 km)
- DK73 obwodnica Dąbrowy Tarnowskiej (6,9 km)
- S5 Szubin Północ - Żnin Północ (19,3 km)
- S10 obwodnica Wałcza dł. 17,8 km
Obwodnica Wałcza - 18 km drogi ekspresowej S10 otwarte. W planach obwodnica na DK22 - S2 Południowa Obwodnica Warszawy (Warszawa Wilanów - Lubelska) o długości 15 km
POW droga ekspresowa S2 w Warszawie - zabrakło odcinka tunelowego na Ursynowie - S5 obwodnica Bydgoszczy (Bydgoszcz Opławiec - Bydgoszcz Błonie) o długości 13,5 km