S51: Ekspresowa obwodnica Olsztyna
- conadrogach.pl
- 2014-01-27
Droga ekspresowa S51, fot. GDDKiA
Obwodnica Olsztyna może być drogą ekspresową - S51, a miasto nie będzie musiało dopłacać do jej budowy. Aby doprowadzić do tej zmiany, prezydent Olsztyna musi złożyć wniosek o modyfikację przebiegu drogi nr 51 w północnej części miasta.
Po rozmowie z p.o. Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad Lechem Witeckim i wiceministrem MIiR Zbigniewem Rynasiewiczem jest porozumienie w sprawie wprowadzenia rozwiązania pozwalającego na zmianę przebiegu drogi ekspresowej nr 51. Efektem zmiany będzie przede wszystkim brak konieczności udziału finansowego Olsztyna w budowie obwodnicy.
Zmiany są efektem propozycji marszałka województwa Jacka Protasa w sprawie przebiegu drogi ekspresowej nr 51. W szlak tej drogi ekspresowej zostanie włączony fragment planowanej obwodnicy Olsztyna Tomaszkowo - Wójtowo (odcinek Kudypy - Tomaszkowo pozostałby drogą krajową).
Fragment łączący południowy i wschodni węzeł obwodnicy obecnie jest w całości włączony w ciąg drogi krajowej nr 16 i częściowo przebiega w granicach administracyjnych Olsztyna, dlatego miasto było zobowiązane do partycypowania w kosztach jego budowy i utrzymania.
Poza faktem, że obwodnica może być w pełni finansowana ze środków rządowych, to rozwiązanie niesie za sobą jeszcze kilka innych istotnych zmian. Nowo powstała droga – jako ekspresowa – może być na całym odcinku zarządzana przez GDDKiA. Jest to niezwykle istotne z punktu widzenia jej bieżącego utrzymania (np. zimą), remontów itp. - argumentują samorządowcy.
Zmiany są efektem propozycji marszałka województwa Jacka Protasa w sprawie przebiegu drogi ekspresowej nr 51. W szlak tej drogi ekspresowej zostanie włączony fragment planowanej obwodnicy Olsztyna Tomaszkowo - Wójtowo (odcinek Kudypy - Tomaszkowo pozostałby drogą krajową).
Fragment łączący południowy i wschodni węzeł obwodnicy obecnie jest w całości włączony w ciąg drogi krajowej nr 16 i częściowo przebiega w granicach administracyjnych Olsztyna, dlatego miasto było zobowiązane do partycypowania w kosztach jego budowy i utrzymania.
Poza faktem, że obwodnica może być w pełni finansowana ze środków rządowych, to rozwiązanie niesie za sobą jeszcze kilka innych istotnych zmian. Nowo powstała droga – jako ekspresowa – może być na całym odcinku zarządzana przez GDDKiA. Jest to niezwykle istotne z punktu widzenia jej bieżącego utrzymania (np. zimą), remontów itp. - argumentują samorządowcy.