S6 Zachodnia Obwodnica Szczecina: Tunel pod Odrą będzie dłuższy
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2020-03-23
Od jesieni ubiegłego roku prowadzone są prace projektowe nad dokumentacją koncepcyjną oraz badania geologiczne dla drogi ekspresowej S6 Zachodniej Obwodnicy Szczecina. Kontrakt o wartości 14,637 mln złotych realizuje firma Transprojekt Gdański Sp. z o.o.
Zgodnie z decyzją środowiskową długość tunelu pod Odrą w ciągu Zachodniej Obwodnicy Szczecina określono na minimum 3,5 km. W toku prowadzonych prac nad Koncepcją Programową wraz z badaniami podłoża została przeanalizowana kwestia kolizji z infrastrukturą przemysłową, drogami i liniami kolejowymi w rejonie Polic. Po rozważeniu wielu wariantów i możliwości technicznych zadecydowano o wydłużeniu tunelu drążonego, po to aby przejść obwodnicą pod poziomem terenu, nie ingerując tym samym w istniejące zagospodarowanie.
Zgodnie z wybranym rozwiązaniem tunel będzie się rozpoczynał zaraz za węzłem Police, który zlokalizowany będzie w rejonie przecięcia ulic Piotra i Pawła oraz Kuźnickiej przy Zakładach Chemicznych w Policach. Tunel będzie przechodził pod infrastrukturą przemysłową, linią kolejową, drogą wojewódzką nr 114 i rzeką Odrą, wychodząc po drugiej stronie rzeki w rejonie miejscowości Święta.
Tunel pod Odrą w ciągu Zachodniej Obwodnicy Szczecina - mapa przebiegu. Mapa: GDDKIA
Na rozszerzone prace projektowe potrzebne są dodatkowe pieniądze. W tym celu Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk uzgodnił aneks do Programu Inwestycji dla Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi S6. Dokument ten zwiększa przyznane w 2018 roku finansowanie na prace przygotowawcze z 14,6 mln do 24,5 mln złotych. Dodatkowe 10 mln złotych ma pozwolić dokończyć prace projektowe i badania podłoża zgodnie z optymalnymi rozwiązaniami technicznymi, które zakładają wydłużenie tunelu pod Odrą z 3,5 km do 5 km. Przyznane finansowanie pozwoli na zawarcie aneksu do umowy z wykonawcą dokumentacji i badań podłoża.
Zachodnia Obwodnica Szczecina o łącznej długości ok. 52 km będzie stanowić przedłużenie drogi ekspresowej S6 od węzła Goleniów w kierunku zachodnim do Kołbaskowa przy autostradzie A6. Swoim zakresem obejmuje m.in. budowę dwujezdniowej drogi o parametrach drogi ekspresowej, budowę tunelu o długości ok. 5 km oraz budowę siedmiu węzłów drogowych. Nowa droga S6 stworzy ring komunikacyjny wokół Szczecina, znacznie poprawiając skomunikowanie całej aglomeracji.
Zachodnia obwodnica Szczecina jest przewidywana do realizacji na lata 2021 - 2028 w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego PPP.