S61 - obwodnica Łomży zacznie powstawać
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2020-02-20
Wojewoda Podlaski wydał 19 lutego br. decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) z rygorem natychmiastowej wykonalności dla pierwszego odcinka obwodnicy Łomży, tj. od węzła Łomża Południe do węzła Łomża Zachód. Umożliwi to przekazanie placu budowy wykonawcy i rozpoczęcie robót (planowane na marzec br.).
Odcinek Łomża Południe - Łomża Zachód przebiega nowym śladem i będzie to ok. 7,2 km dwujezdniowej drogi ekspresowej S61 z nawierzchnią betonową i z dwoma pasami ruchu. Wybudowany zostanie węzeł Łomża Południe, a także prawie 9 km jednojezdniowej drogi krajowej nr 63, o nawierzchni bitumicznej, w standardzie GP biegnącej nowym śladem do węzła Łomża Południe. W ramach inwestycji powstanie 14 wiaduktów, most oraz przejście dla zwierząt. Odcinek ten, wraz z kolejnym, 13-kilometrowym fragmentem od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno, stanowić będzie obwodnicę Łomży wyprowadzającą ruch tranzytowy z miasta. Wartość kontraktu budowlanego wynosi 218 mln zł (brutto). Realizacja prowadzona jest w systemie „Projektuj i buduj”, wykonawcą jest firma Mota Engil Central Europe.
Odcinek od węzła Łomża Południe do węzła Łomża Zachód to kolejna część drogi ekspresowej S61 wchodząca w fazę robót budowlanych. Realizacja całej S61 podzielona jest na jedenaście odcinków (licząc z drugą jezdnią obwodnicy Szczuczyna). W budowie znajduje się siedem z nich: Śniadowo - Łomża Południe, Łomża Południe - Łomża Zach, węzeł Kolno - Stawiski, Stawiski - Szczuczyn, II jezdnia obwodnicy Szczuczyna, Suwałki – Budzisko (wszystkie w woj. podlaskim) oraz Wysokie - Raczki (woj. warmińsko-mazurskie). Trzy kolejne są w trakcie uzyskiwania decyzji ZRID: Łomża Zachód - węzeł Kolno (woj. podlaskie) oraz Szczuczyn - Ełk Południe i Ełk Południe - Wysokie (oba w woj. warmińsko-mazurskim). Natomiast odcinek Podborze - Śniadowo (woj. podlaskie) ma wyłonionego wykonawcę, który przygotowuje wniosek o ZRID.
S61 międzynarodowa trasa Via Baltica
Realizacja drogi ekspresowej S61 jest inwestycją istotną nie tylko dla sieci dróg w Polsce, ale ma też znaczenie europejskie - łącząc się z drogą ekspresową S8 Wrocław - Warszawa - Białystok, tworzy międzynarodowy korytarz transportowy Via Baltica. Docelowo przejmie on ruch tranzytowy pomiędzy krajami bałtyckimi i Europą Zachodnią.