S7 ekspresowa wylotówka z Warszawy otwarta! Przejezdna S7 Lesznowola – Tarczyn
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2023-04-28
Tym razem drogowcy dotrzymali słowa i przed majowym weekendem udostępnili do ruchu środkowy odcinek S7 południowej wylotówki z Warszawy. To nowe kilometry na trasie pomiędzy Warszawą i Krakowem.
Nowe drogi ekspresowe i autostrady w 2023 r. Pierwsze otwarcia już w kwietniu
Kierowcy mają dwie jezdnie w pełnym przekroju dwóch pasów na odcinku ponad 17-kilometrów trasy pomiędzy węzłami Lesznowola i Tarczyn Południe. Udostępniono również węzeł Złotokłos, a na sąsiednich odcinkach pełną funkcjonalność zyskały węzły Lesznowola oraz Tarczyn Południe. To pierwszy etap udostępniania trasy do ruchu i za sprawą trwających prac przy dwóch kolejnych węzłach (Antoninów i Tarczyn Północ), drogach serwisowych i lokalnych, a także w najbliższym sąsiedztwie trasy głównej obowiązuje ograniczenie prędkości do 80 km/h.
Przed majówką drogowcy puścili ruch na S7 Lesznowola - Tarczyn ale z ograniczeniami prędkości. Zdjęcia: GDDKIA
Oddany fragment połączył się z gotowymi już odcinkami S7 od strony Warszawy i Grójca dzięki czemu dwujezdniową drogą S7 dojedziemy już do granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego. W tym roku może liczyć jeszcze na otwarcie odcinka S7 Moczydło - Miechów na trasie Warszawa - Kraków. Ok. 19 kilometrowym odcinkiem przy granicy województw pojedziemy pod koniec roku.
Puszczenie ruchu po S7 z Warszawy pozwoliło na zmianę układu komunikacyjnego na południe od Warszawy. Został rozdzielony wspólny przebieg dwóch dróg ekspresowych, S7 i S8, który dotychczas kumulował się na odcinku pomiędzy węzłem Opacz na S2, Południowej Obwodnicy Warszawy oraz Jankami. Od dziś trasa wylotowa w kierunku Krakowa rozpoczyna się na węźle Warszawa Lotnisko.
Nie będzie obwodnicy Warszawy. Budowa S17 odpływa w czasie
- Wraz z udostępnieniem kierowcom całego odcinka S7 Warszawa - Grójec wprowadziliśmy zmiany w oznakowaniu i organizacji ruchu także na Południowej Obwodnicy Warszawy. Do tej pory kierowcy chcący jechać w kierunku Radomia, Kielc, Krakowa i dalej na południe odbijali od obwodnicy na węźle Opacz lub wyjeżdżając ze stolicy przedłużeniem Al. Jerozolimskich jechali na wprost od węzła Salomea. Teraz S7 na południe prowadzi od węzła Warszawa Lotnisko i jest przedłużeniem krótkiego odcinka S79 od węzła na ul. Marynarskiej – informuje warszawski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
GDDKIA próbuje poprawić węzeł Opacz. Zmiany są potrzebne po otwarciu S7 Lesznowola - Tarczyn
Jak pisaliśmy puszczenie ruchu po S7 Lesznowola – Tarczyn to dopiero początek otwierania trasy. W drugim etapie oddane zostaną pozostałe do ukończenia elementy drogi poza jej ciągiem głównym tj. drogi serwisowe, lokalne, a także węzły Antoninów oraz Tarczyn Północ.
S7 Lesznowola - Tarczyn, oddany węzeł Złotokłos. Kolejne prace zakończą się na początku 2024 r. Zdjęcia: GDDKIA
Zgodnie z umową wykonawca ma zrealizować te prace do I kwartału 2024 r. i wtedy też będzie to pełnoprawna droga ekspresowa. W następnym etapie wykonawca przystąpi do remontu dotychczasowego przebiegu DK7, 17 km od Sękocina Starego do Rembertowa. Zakończenie tych prac, a tym samym całego kontraktu zgodnie z podpisaną umową przewidziano na koniec III kwartału 2024 r.
Droga ekspresowa S7 Lesznowola - Tarczyn - prace na jezdniach dobiegły końca w kwietniu 2023 r. Pozostałe zadania, w tym remont DK7, potrwają do 2024 r. Zdjęcia: GDDKIA
Wykonawcą odcinka S7 Lesznowola – Tarczyn jest firma Intercor, która od czerwca kontynuuje prace po poprzednim, niesolidnym wykonawcy. Wartość nowej umowy to ponad 510 mln zł.
Budowa ponad 29 km drogi ekspresowej S7 Warszawa - Grójec, czyli południowej wylotówki z Warszawy, została podzielona na trzy odcinki pomiędzy węzłami:
- Warszawa Lotnisko – Lesznowola, o długości 6,6 km, oddana do ruchu 30 sierpnia 2022 r.
- Lesznowola - Tarczyn Północ, o długości 14,8 km, udostępniona do ruchu 28 kwietnia 2023 r.
- Tarczyn Północ - początek obwodnicy Grójca, o długości 7,9 km, oddana do ruchu w grudniu 2020 r.
Mapa S7: GDDKIA
Trasa główna to dwie jezdnie po trzy pasy ruchu do węzła Lesznowola, a dalej do obwodnicy Grójca po dwa pasy ruchu z rezerwą pod budowę trzeciego. Wjazd na nową drogę umożliwiają już węzły: Zamienie, Lesznowola, Złotokłos i Tarczyn Południe. Dwa kolejne, Antoninów i Tarczyn Północ, są jeszcze w trakcie realizacji.
Droga ekspresowa S7 na odcinku Warszawa - Grójec powstała przy współfinansowaniu przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wysokość dofinansowania ze środków UE dla trzech odcinków o łącznej długości 29,3 km wynosi ok. 542 mln zł, a łączny koszt realizacji ponad 2,1 mld zł.