S7: Międzynarodowe firmy chcą budować tunel na Zakopiance
Budowa tunelu na Zakopiance to część inwestycji jaką jest budowa S7 Lubień - Rabka. Mat. GDDKiA

Aż 20 chętnych firm i konsorcjów chce budować ponad 2 km tunel pod Małym Luboniem, w ciągu drogi ekspresowej S7 Lubień – Rabka Zdrój (popularnie zwanej Zakopianką). Wśród oferentów są też firmy polskie w konsorcjach z firmami np. z Hiszpanii czy Ukrainy. Poza jedną, z Korei Południowej pozostałe pochodzą z krajów europejskich.

Do 5 marca 2015 r. można było składać oferty na budowę drogi ekspresowej S7 Kraków - Rabka Zdrój na odcinku Naprawa – Skomielna Biała, wraz z budową ponad 2 km tunelu pod Małym Luboniem. Zainteresowanie jest ogromne. Oferty spłynęły od wykonawców z niemal całej Europy a nawet i z Azji.

- Okazało się, że jest duże zainteresowanie firm budową tunelu w ciągu S7 pomiędzy Naprawą i Skomielną Białą. Z wnioskami wystąpiło 20 chętnych, głównie konsorcja dwóch i więcej firm. Najwięcej firm jest z Włoch i Hiszpanii, ale także po raz pierwszy są Szwajcarzy czy firma z Korei Południowej. Są dwie firmy z Turcji i również dwie z Ukrainy. Tylko połowa z nich będzie zaproszona do składania ofert do II etapu przetargu ograniczonego, po weryfikacji dostarczonych dokumentów - wyliczają drogowcy.

W ramach inwestycji wybudować trzeba odcinek tunelowy drogi klasy S długości ok.3,0 km z dwukomorowym tunelem o długości ok. 2,06 km, z awaryjnymi przejściami między komorami, dwoma portalami oraz pełną infrastrukturą i wyposażeniem technicznym. Ponadto do wykonania są m.in. : wzmocnienia podłoża gruntowego dla uzyskania właściwych warunków posadowienia dróg, obiektów inżynierskich oraz zapewnienie stateczności nasypów i skarp, zabezpieczenia skarp głębokich wykopów oraz przebudowa i budowa dróg dojazdowych do obsługi terenu przyległego.

Najkrótszy możliwy termin realizacji uwzględniony do oceny ofert to 54 miesiące od daty zawarcia umowy, a najdłuższy 60 miesięcy od daty zawarcia umowy, przy czym do czasu realizacji robót wlicza się okresy zimowe (tj. od 15 grudnia do 15 marca).

Budowa drogi ekspresowej S7 Lubień - Rabka, odcinek Naprawa - Skomielna Biała wraz z tunelem drogowym. Mat GDDKiA

Przypomnijmy, GDDKiA ogłosiła trzy przetargi na budowę drogi ekspresowej S7 Lubień - Rabka Zdrój (Lubień – Naprawa, Naprawa – Skomielna Biała wraz z budową tunelu i Skomielna Biała – Chabówka). Dla dwóch pozostałych odcinków zakończyła się procedura składania ofert w I etapie postępowania przetargowego.  W przetargu na budowę S7 Lubień – Naprawa oraz Skomielna Biała – Chabówka wpłynęło ponad 20 ofert od zainteresowanych wykonawców.

Kolejka chętnych do budowy S7 Lubień - Rabka

Nowa droga ekspresowa S7 będzie bardzo różnorodna i malownicza. Wyjątkowość trasy S7 na odcinku Lubień – Rabka podyktowana została przez przyrodę. Inżynierowie, by dostosować się do warunków terenowych aż połowę trasy głównej czyli 8 km zaprojektowali po wiaduktach, estakadach i mostach oraz w tunelu. Dwukomorowy tunel o długości 2,058 km pod Małym Luboniem, z awaryjnymi przejściami między komorami, dwoma portalami oraz pełną infrastrukturą z wyposażeniem drążony będzie w niejednorodnych skałach fliszu karpackiego, poprzecinanych uskokami. W najwyższym punkcie od dna tunelu do wierzchołka góry będzie 107 m.

Pozostałe odcinki drogi ekspresowej S7 w budowie:

Ekspresowa droga S7 Gdańsk – Elbląg rusza z miejsca

S7 Kraków – Moczydło w zgodzie ze środowiskiem

Strabag wybuduje odcinek S7 Nidzica – Napierki

Wykonawcy drogi S7 Ostróda – Olsztynek wybrani

W 2018 roku powstanie ekspresowa obwodnica Radomia

Coraz bliżej budowy S7 z Warszawy do Grójca

 

 

 

 

 

ZOBACZ PODOBNE

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
Twój komentarz: