1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Szykują się duże inwestycje na autostradzie A6 – obwodnicy Szczecina

Szykują się duże inwestycje na autostradzie A6 – obwodnicy Szczecina

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2024-09-26
Szykują się duże inwestycje na autostradzie A6 – obwodnicy Szczecina
Mapa inwestycji na autostradzie A6 i DK13 w okolicy Szczecina. Mapa: GDDKIA
Drogowcy rozpoczynają kolejne inwestycje na obwodnicy Szczecina w ciągu autostrady A6. To budowa nowego węzła Szczecin Zachód na autostradzie A6, który pozwoli kierowcom dostać się na przyszłą Zachodnią Obwodnicę Szczecina oraz wiaduktu i placu do kontroli na granicznym odcinku A6. W sąsiedztwie powstaną również obwodnice Kołbaskowa oraz Warzymic i Przecławia w ciągu DK13.

W najbliższym czasie ruszy realizacja trzech nowych inwestycji w ciągu i okolicy autostrady A6, obwodnicy Szczecina. Mowa o budowie nowej infrastruktury drogowej na przygranicznym odcinku A6, która usprawni zawracanie, realizacji nowego węzła drogowego w ramach II etapu budowy obwodnicy Przecławia i Warzymic oraz budowy obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13.

Trzy nowe inwestycje drogowe w rejonie Szczecina i autostrady A6:

  • II etap obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13 z nowym węzłem Szczecin Zachód na autostradzie A6,
  • obwodnica Kołbaskowa w ciągu DK13
  • nowa infrastruktura drogowa na granicznym odcinku A6 - wiadukt i plac do kontroli

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych ogłosiła postępowanie przetargowe na realizację wymienionych zadań.

- Do publikacji w Dzienniku Urzędowym UE wysłaliśmy ogłoszenie o przetargu realizację II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13 (nowy węzeł Szczecin Zachód na autostradzie A6), obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13 oraz budowę infrastruktury drogowej na granicznym odcinku A6. Przetarg obejmuje łącznie te trzy zadania, które będzie realizował jeden wykonawca – poinformował szczeciński oddział GDDKIA.

Nowe inwestycje drogowe w okolicy Szczecina - węzeł Szcecin Zachód, zmiany na A6 przy granicy, obwodnice Kołbaskowa i Przecławia i Warzymic

Nowe inwestycje drogowe w okolicy Szczecina - węzeł Szcecin Zachód, zmiany przy granicy, obwodnice Kołbaskowa i Przecławia i Warzymic

Mapa: GDDKIA

Obwodnica Warzymic i Przecławia - nowy węzeł na autostradzie A6

Zadanie obejmujące budowę węzła - drogi o długości blisko 3 km będzie się zaczynało się w miejscu, w którym kończy się oddany w ubiegłym roku I etap obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13. W tym rejonie – na południe od m. Przecław – powstanie węzeł Siadło Górne. Będzie łączył biegnącą od Szczecina DK13 z przyszłą Zachodnią Obwodnicą Szczecina. Następnie trasa o parametrach drogi ekspresowej – przyszły wspólny przebieg S6 i DK13 – pobiegnie w kierunku autostrady A6, omijając od wschodu centrum logistyczne. Połączenie z autostradą A6 zapewni węzeł Szczecin Zachód. Od strony południowej do nowego węzła będzie również podłączona DK13 – obwodnica Kołbaskowa.

W ramach inwestycji powstanie aż 10 wiaduktów. Najdłuższy obiekt, którym będzie biegła łącznica relacji z S6/DK13 na A6 w kierunku węzła Klucz, będzie miał długość 130 metrów. Oprócz budowy nowego odcinka DK13 prace będą również obejmowały autostradę A6 na odcinku o długości 2,4 km w obrębie nowego węzła Szczecin Zachód.

 

Węzeł szczecin Zachód połaczy autostradę A6, drogę ekspresową S6 i DK13

Węzeł Szczecin Zachód połączy autostradę A6, drogę ekspresową S6 i DK13. Zdjęcia: GDDKIA

Obecnie połączenie DK13 z autostradą A6 stanowi węzeł drogowy, który został wybudowany wraz z autostradą w latach 30. ubiegłego wieku. Łącznice po południowej stronie węzła mają jeszcze nawierzchnię brukowaną. Węzeł nie zapewnia odpowiednich warunków ruchu, dlatego w ramach budowy II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13 zostanie zamknięty i zastąpiony położonym około 700 metrów na wschód nowym, autostradowym węzłem Szczecin Zachód. Jak pisaliśmy wcześniej, docelowo będzie on łączył z A6 nie tylko DK13, ale również planowaną Zachodnią Obwodnicę Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6.

Bedzie możliwośc zawracania przed granicą - nowy wiadukt i plac do kontroli na granicznym odcinku A6

Obecnie na odcinku autostrady A6 bezpośrednio przy granicy polsko-niemieckiej nie ma możliwości zawracania przed granicą (kolejny węzeł po stronie niemieckiej jest 9,5 km dalej). Nie ma również odpowiednich miejsc do kontroli – służby muszą korzystać z dróg przy stacjach paliw. Dlatego powstanie wiadukt nad autostradą A6 oraz łącznice i jezdnie manewrowe. Po południowej stronie autostrady A6 powstanie plac do kontroli wraz z oznakowaniem aktywnym.

Dzięki temu rozwiązaniu nie będzie już potrzeby wprowadzania zawężenia do jednego pasa ruchu na wjeździe do Polski, co obecnie jest związane z prowadzonymi przez służby kontrolami na terenie przy stacjach paliw. 

Obwodnica w ciągu DK13 ominie Kołbaskowo od wschodu

Nowa obwodnica wyprowadzi z Kołbaskowa ruch tranzytowy i poprawi przepustowość sieci drogowej w obszarze przygranicznym. Droga o długości 5,6 km rozpocznie się od nowego węzła Szczecin Zachód (dlatego realizacja obwodnicy bez budowy II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic nie byłaby możliwa). Jednojezdniowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) będzie od wschodu omijała Kołbaskowo. Na połączeniu z drogą powiatową Kołbaskowo - Moczyły powstanie rondo. Dalej trasa będzie biegła w kierunku obecnej DK13 w Rosówku. Na południe od Rosówka powstanie rondo łączące obwodnicę z obecnym przebiegiem DK13. Ostatnie rondo na obwodnicy zostanie wybudowane około 300 metrów przed granicą polsko-niemiecką i będzie łączyło nową DK13 z drogą powiatową z m. Kamieniec oraz obiektami znajdującymi się przy granicy.

Obecnie DK13 w kierunku granicy polsko-niemieckiej w Rosówku przebiega przez Kołbaskowo. Występują tu liczne skrzyżowania i przejścia dla pieszych.

Mapa przebiegu obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13

Mapa przebiegu obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13

Mapa: GDDKIA

Drogowcy chcą aby wszystkie te inwestycje były realizowane w formule Buduj przez jednego wykonawcę. Pierwsze roboty będa mogły ruszyć w ciągu 30 dni od podpisania umowy. Na wykonanie prac związanych z budową infrastruktury drogowej na granicznym odcinku autostrady A6 wykonawca będzie miał 16 miesięcy.

Z kolei na budowę II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic oraz obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13 - 27 miesięcy. Z czasu realizacji robót budowlanych wyłączane są okresy zimowe od 16 grudnia do 15 marca.

- Biorąc pod uwagę powyższe terminy, zakończenia realizacji wszystkich przewidzianych w projekcie inwestycji można spodziewać się w 2028 roku - szacują przedstawiciele szczecińskiego oddziału GDDKIA.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na autostradzie A6 Utrudnienia na drodze 13 Jak dojadę - Kołbaskowo