Trzeci pas autostrady A4 w przetargu projektuj i buduj
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2020-11-12
W przetargu na projekt i budowę trzeciego pasa prawej jezdni autostrady A4 (kierunek od Katowic do Rzeszowa), od węzła Kraków Południe do wiaduktu w ciągu ul. Kąpielowej, wpłynęły cztery oferty. Najniższą cenę, prawie 14,5 mln zaoferowało Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe z Dębicy. Najwięcej za wykonanie zadania zaproponowała firma SARIVO Infrastruktura z Krakowa – ponad 16,4 mln zł. Komisja przetargowa po ocenie ofert wskaże najkorzystniejszą. Przy braku odwołań możliwe będzie sprawne podpisanie umowy z wykonawcą.
Oferty w przetargu na dobudowę trzeciego pasa autostrady A4 na obwodnicy Krakowa:
- Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe, cena: 14 480 790,00 zł,
- SARIVO Infrastruktura, cena: 16 435 326,17 zł,
- COLAS Polska, cena: 14 873 533,49 zł,
- Eurovia Polska, cena: 16 270 099,92 zł.
Zadaniem wykonawcy, który zostanie wyłoniony w przetargu, będzie zaprojektowanie i wykonanie dodatkowego pasa ruchu na jezdni autostrady A4 na długości 900 m, od węzła Kraków Południe stronę węzła Kraków Łagiewniki, do punktu, w którym już istnieje trzeci pas. Przebudować trzeba też łącznicę z węzła Kraków Południe od strony Zakopanego w kierunku Rzeszowa, wybudować ekrany akustyczne i drogę serwisową, która docelowo będzie drogą gminną (ul. Dzikiej Róży).
Autostrada A4 - Południowa Obwodnica Krakowa obciążona jest bardzo dużym ruchem. Zdjęcia: GDDKIA
Odcinek A4-ki, na którym zostanie dobudowany trzeci pas ruchu, stanowi fragment Południowej Autostradowej Obwodnicy Krakowa z bardzo dużym natężeniem ruchu. Według pomiarów wykonywanych w ramach Generalnego Pomiaru Ruchu, w roku 2015 przejeżdżało tym odcinkiem średnio ponad 53 tys. pojazdów na dobę. W godzinach szczytów komunikacyjnych, wyjazdów i powrotów weekendowych oraz wakacyjnych liczba pojazdów znacząco wzrasta i tworzą się kilkukilometrowe zatory. Poszerzenie jezdni o dodatkowy pas ruchu w kierunku wschodnim korzystnie wpłynie na płynność ruchu, usprawniając przejazd i poprawiając bezpieczeństwo podróży.
To niejedyna inwestycja służąca poprawie podrózowania na krakowskiej autostradzie A4. W planach jest też robudowa węzła Kraków Południe na połaczeniu z Zakopianką. Pisaliśmy o tym więcej tutaj:
Będzie rozbudowa węzła Kraków Południe na połączeniu autostrady A4 z Zakopianką
Prace przygotowawcze rozbudowy węzła A4 Kraków Południe zaplanowane są na lata 2020 – 2024, a realizacja robót na lata 2025 – 2026.
Jak zakładają drogowcy inwestycja poprawi płynność ruchu zarówno na węźle, jak i na Zakopiance. Zwiększy wyraźnie przepustowość na łącznicach autostrady z kierunku Katowic i Rzeszowa w stronę Podhala.