Będzie rozbudowa węzła Kraków Południe na połączeniu autostrady A4 z Zakopianką
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2020-10-13
W 2015 r. generalny pomiar ruchu wskazał, że na odcinku Zakopianki pomiędzy Krakowem i Głogoczowem przejeżdża średnio ponad 40 tys. pojazdów na dobę. Jest to poziom zakładany często dla tras szybkiego ruchu, a nie dróg klasy GP. Wysokie natężenie ruchu w godzinach szczytów w okolicach węzła Kraków Południe przekłada się na blokowanie lub mocne spowolnienie pasów autostrady A4 w kierunku Krakowa i krajowej siódemki. Ta ostatnia rozprowadza ruch na południe od Krakowa oraz do Bialska-Białej. Potoki ruchu łączą się i blokują także miejskie arterie.
Wystartowała budowa S52 – Północnej Obwodnicy Krakowa
Sytuację ma poprawić rozbudowa węzła A4 Kraków Południe. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podpisał 5 października 2020 r. program inwestycyjny rozbudowy węzła. Umożliwi to rozpoczęcie przygotowań dokumentacji i później realizacji inwestycji. W ramach zadania węzeł zostanie uzupełniony o brakujące łącznice na trasie między Rzeszowem a Krakowem. Obecnie kierowcy jadąc tą relacją zawracają na ul. Zakopiańskiej, co obniża poziom płynności i bezpieczeństwa ruchu. Konieczne jest także zlikwidowanie sygnalizacji świetlnej na łącznicy oraz przebudowa skrzyżowania z sygnalizacją świetlną na ulicah Taklińskiego i Poronińskiej.
W ramach rozbudowy węzła uwzględnione są: budowa estakady, ronda na skrzyżowaniu ulic Poronińskiej i Taklińskiego z ul. Zakopiańską, podziemnego przejścia dla pieszych, murów oporowych, ekranów akustycznych, dróg serwisowych oraz przebudowa łącznic.
Prace przygotowawcze rozbudowy węzła A4 Kraków Południe zaplanowane są na lata 2020 – 2024, a realizacja robót na lata 2025 – 2026.
Jak zakładają drogowcy inwestycja poprawi płynność ruchu zarówno na węźle, jak i na Zakopiance. Zwiększy wyraźnie przepustowość na łącznicach autostrady z kierunku Katowic i Rzeszowa w stronę Podhala.
A4 na obwodnicy Krakowa będzie poszerzona
Przypominamy, że od granicy Krakowa na południe realizowane jest już opracowanie studium techniczno – ekonomiczno – środowiskowego dla rozbudowy DK7 w Libertowie. Do etapu prac nad dokumentacją należy także uzyskanie decyzji środowiskowej i przygotowanie koncepcji programowej. Powstanie dwupoziomowy węzeł i bezkolizyjne przejście dla pieszych. Ogłoszenie przetargu w systemie projektuj i buduj planowane jest pod koniec 2021 r., a zakończenie budowy w 2025 r.
Przebudowa węzła autostradowego w połączeniu z realizacją nowego układu komunikacyjnego z węzłem w Libertowie ma rozładować kumulujący się ruch aglomeracyjny oraz wylot z Krakowa na Podhale i dalej na Słowację – oceniają drogowcy.
Małopolskie: DK94 przez Modlnicę po rozbudowie będzie dwujezdniowa