Trzy nowe odcinki S19 - trasy Via Carpatia na Podkarpaciu
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2021-12-06
Droga ekspresowa S19 wydłuży się o nowe odcinki na trasie Lublin – Rzeszów. Będą to trzy odcinki o łącznej długości ok. 28 kilometrów: Rudnik nad Sanem – Nisko, Nisko – Jeżowe (Podgórze) i Jeżowe – Łowisko (Kamień).
S19 Rudnik nad Sanem – Nisko
Wykonawcą (projekt i budowa) około 6 kilometrowego odcinka S19 Rudnik nad Sanem – Nisko jest konsorcjum Strabag Sp. z o.o. i Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. Wartość umowy to ponad 196,3 mln zł.
Przedmiotowy odcinek drogi ekspresowej S19 rozpoczyna się w węźle „Rudnik nad Sanem” na przecięciu z drogą krajową nr 77 oraz obwodnicą Stalowej Woli i Niska. Następnie trasa zbliża się ponownie do szerokotorowej linii kolejowej LK65, biegnąc równolegle do niej, a następnie w węźle „Nisko Południe” krzyżuje się z istniejącą drogą krajową nr 19 oraz kilometr dalej z linią kolejową LK65.
W ramach inwestycji powstała dwujezdniowa droga ekspresowa z pasami awaryjnymi i rezerwą miejsca na zewnątrz pod trzeci pas ruchu, z drogami poprzecznymi i drogami dojazdowymi umożliwiającymi połączenie z istniejącą siecią dróg. W ciągu odcinka powstały dwa węzły:
- Rudnik nad Sanem, typ węzła WB – „Karo” z dwoma rondami
- Nisko Południe, typ węzła WB - węzeł typu pół-koniczyna
Obiekty inżynierskie: 6 wiaduktów (w tym przejścia dla zwierząt dużych i średnich górą i dołem), 6 przepustów (w tym zespolone z przejściami dla zwierząt).
Intercor najbliżej budowy S19 Babica – Jawornik. Ponad 11 km odcinek pobiegnie przez 7 estakad
Droga ekspresowa S19 na odc. Rudnik nad Sanem - Nisko. Zdjecia: GDDKIA
Droga ekspresowa S7 dłuższa o nowy odcinek na Zakopiance
S19 Nisko – Podgórze
Wykonawcą prac jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa S.A. i Acciona Construccion S.A. Umowę o wartości prawie 272,5 mln zł podpisano w listopadzie 2018 roku. Po okresie projektowania, w lutym 2020 r. ruszyły prace budowlane. Umowny termin zakończenia inwestycji przypada na koniec kwietnia 2022 roku.
Odcinek S19 od węzła Nisko Południe do węzła Podgórze (docelowo nazwa: Jeżowe) zlokalizowany jest w powiecie: niżańskim na terenie gmin Nisko i Jeżowe. W ramach inwestycji powstała dwujezdniowa droga ekspresowa z pasami awaryjnymi i rezerwą miejsca na zewnątrz pod trzeci pas ruchu, z drogami poprzecznymi i drogami dojazdowymi umożliwiającymi połączenie z istniejącą siecią dróg. W ciągu trasy powstały obiekty inżynierskie: 3 wiadukty drogowe, 2 wiadukty: jeden jako przejście dla zwierząt średnich górą i drugi jako przejście dla zwierząt dużych górą, 3 przejścia dla zwierząt średnich dołem, 9 przepustów o funkcji ekologicznej (przejścia dla zwierząt małych) i urządzenia ochrony środowiska. PO całkowitym zakończeniu wszystkich prac kierowcy będą mogli odpocząć w Miejscach Obsługi Podróżnych: Jeżowe II kat., Podgórze III kat.
Droga ekspresowa S19 Nisko - Podgórze. Zdjecia: GDDKIA
Nowy odcinek drogi S19 połączył Lubelszczyznę z Podkarpaciem
S19 Podgórze - Kamień
Wykonawca: Budimex S.A., wartość kontaktu to ponad 336 mln zł. Inwestycja realizowana jest w systemie projektuj-buduj co oznacza, że obejmuje swoim zakresem zaprojektowanie, uzyskanie wymaganych prawem decyzji i zezwoleń na budowę, wybudowanie, uzyskanie decyzji o pozwolenie na użytkowanie oraz oddanie do użytkowania.
Odcinek drogi ekspresowej S19 o długości 10,35 km zlokalizowany jest w powiatach: niżańskim, leżajskim i rzeszowskim, na terenie gmin Jeżowe, Nowa Sarzyna i Kamień.
Zakres robót obejmuje wykonanie dwujezdniowej drogi ekspresowej z pasami awaryjnymi i rezerwą miejsca na zewnątrz pod trzeci pas ruchu, z drogami poprzecznymi i drogami dojazdowymi umożliwiającymi połączenie z istniejącą siecią dróg oraz realizację infrastruktury towarzyszącej. W ciągu odcinka Podgórze – Kamień powstały dwa węzły drogowe:
- Podgórze (docelowa nazwa: Jeżowe) – typu karo z jednym centralnym rondem
- Nowy Kamień (docelowa nazwa: Nowa Sarzyna) – typu karo z dwoma rondami
Obiekty inżynierskie: 8 wiaduktów, 5 mostów (w tym pełniące również funkcję przejścia dla zwierząt dużych i średnich dołem), 1 przejście dla zwierząt górą, 5 przepustów o funkcji ekologicznej i urządzenia bezpieczeństwa ruchu.
Droga ekspresowa S19 Podgórze - Kamień. Zdjecia: GDDKIA
- Po udostępnieniu wszystkich odcinków realizowanych pomiędzy Lublinem i Sokołowem Małopolskim podróż z Rzeszowa do Lublina zajmie niecałe 1,5 godziny, a do Warszawy ok. 3 godz. - podkreśla Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. - Z każdym oddanym odcinkiem, podpisaną umową i ogłoszonym przetargiem zbliżamy się też do zrealizowania szlaku Via Carpatia biegnącego wzdłuż wschodniej granicy Polski.
Na Podkarpaciu droga ekspresowa S19 będzie miała docelowo długość ok. 169 km. Po udostępnieniu trzech nowych odcinków w użytkowaniu będzie prawie 68 kilometrów ekspresówki. W realizacji na różnym etapie prac (buduj i projektuj i buduj) pozostanie ok. 47 kilometrów. W przygotowaniu jest jeszcze ponad 54 km podkarpackiej S19-ki (jeden odcinek na etapie przetargu, trzy odcinki na etapie realizacji koncepcji programowej).
Przypominamy, że od października br. kierowcy mogą korzystać z odcinka drogi S19 od Lasów Janowskich do Zdziar o długości ok. 9,5 km. Jednocześnie na sąsiednim odcinku od strony Janowa Lubelskiego możliwa jest jazda z prędkością do 120 km/h.
Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie.