Tunel na Zakopiance dopiero na koniec 2022 roku?
- Michał Kluba
- conadrogach.pl, zdjęcia: GDDKiA
- 2022-08-28
Budowa Zakopianki, w ciągu drogi ekspresowej S7 pomiędzy Lubieniem i Rabką Zdrój została podzielona na trzy odcinki:
- Lubień - Naprawa
- Naprawa - Skomielna Biała (z tunelem)
- Skomielna Biała - Rabka Zdrój
Budowa Zakopianki na trasie Rabka - Nowy Targ
Pierwszy i ostatni odcinek zostały już zakończone i są oddane do ruchu. W budowie pozostaje najkrótszy, ale najtrudniejszy. Tu powstaje jeden z najdłuższych tuneli drogowych w Polsce o długości ok 2 km.
Początek odcinka z tunelem. Zdjęcie: GDDKiA.
Budowany fragment drogi ekspresowej S7 ma dokładnie 3,050 km długości. Patrząc od strony północnej składa się z trzech etapów.
Pierwszy to budowa drogi ekspresowej przed tunelem, na wysokości miejscowości Naprawa. Tu powstał imponujący wiadukt drogowy o długości 321 m. Aktualnie trwają już prace wykończeniowe i porządkowe na estakadzie.
Co na budowie Zakopianki DK47 Rdzawka – Nowy Targ. Jakie inwestycje na trasie Kraków - Zakopane
Estakada i wjazd do tunelu od strony Krakowa. Zdjęcie: GDDKiA.
Kiedy droga S7 z Krakowa? Różne zaawansowanie prac na każdym z odcinków
Na portalu północnym obsypano pobocza oraz zamontowano bariery energochłonne. Wybudowana została także kanalizacja deszczowa. Trwa teraz trwa montaż instalacji antygołoledziowej.
Portal południowy. Zdjęcie: GDDKiA.
Drugi fragment to tunel drogowy o długości 2,058 km. Tunel ma dwie komory i przejścia awaryjne między nimi. W każdej komorze powstała jezdnia z dwoma pasami ruchu.
Tunel Zakopianki. Zdjęcie: GDDKiA.
W tunelach trwają ostatnie prace wykończeniowe. Instalacje oświetleniowa, hydrantowa, układ sterowania i system monitoringu są praktycznie gotowe. Wkrótce oba tunele zostaną wyposażone w kompletny system komunikacyjny.
Przejazd awaryjny. Zdjęcie: GDDKiA.
Montaż instalacji w tunelu. Zdjęcie: GDDKiA.
Tunel Zakopianki. Zdjęcie: GDDKiA.
Trzeci to fragment pomiędzy tunelem i węzłem Skomielna Biała, na połączeniu z drogą krajową nr 28. Na tym fragmencie trwają aktualnie prace związane ze stabilizacją podłoża, układaniem warstwy z kruszywa, rozpoczęto także wykonywanie podbudowy bitumicznej na jednej z jezdni.
Portal południowy. Zdjęcie: GDDKiA.
Nowa, przebudowana Zakopianka umożliwi przejazd pomiędzy Krakowem i Zakopanem bezpieczną dwujezdniową drogą z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Od Krakowa do Myślenic kierowcy korzystają z dwupasmowej drogi krajowej nr 7. Dalej na południe do Rabki Zdrój zaplanowano dostosowanie krajowej „7” do parametrów drogi ekspresowej. Odcinki od Myślenic do Naprawy i od Skomielnej do Rabki Zdrój zostały już oddane do ruchu. Brakującym fragmentem jest właśnie odcinek z tunelem.
Wyjazd z tunelu. Połączenie z odcinkiem oddanym już wcześniej do ruchu, zjazd na drogę krajową nr 28 do Rabki Zdrój. Zdjęcie: GDDKiA.
W Rabce Zdrój, na węźle Zabornia, droga krajowa nr 7 odbija w kierunku Chyżnego, a w kierunku Zakopanego prowadzi dalej droga krajowa nr 47. Do Rdzawki to wciąż droga z uchem przyspieszonym. W Rdzawce dwupasmówka się kończy. I tu zaczyna się kolejny odcinek Zakopianki w budowie - do Nowego Targu powstaje 16 km dwujezdniowej drogi krajowej nr 47 z bezkolizyjnymi skrzyżowaniami i dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Umowa z wykonawcą zakłada zakończenie prac w październiku 2023 r.