1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Tunel na Zakopiance dopiero na koniec 2022 roku?

Tunel na Zakopiance dopiero na koniec 2022 roku?

  1. Michał Kluba
  2. conadrogach.pl, zdjęcia: GDDKiA
  3. 2022-08-28
Tunel na Zakopiance dopiero na koniec 2022 roku?
Budowa Zakopianki - odcinek z tunelem będzie gotowy z końcem 2022. Zdjęcie: GDDKiA.
Wprawdzie zaawansowanie prac na budowie ostatniego odcinka ekspresowej Zakopianki pomiędzy Lubieniem i Rabką Zdrój przekracza już 90%, to wykonawca i GDDKiA deklarują, że do ruchu oddany zostanie dopiero z końcem roku. Co teraz dzieje się na budowie S7 Zakopianki?

Budowa Zakopianki, w ciągu drogi ekspresowej S7 pomiędzy Lubieniem i Rabką Zdrój została podzielona na trzy odcinki:

- Lubień - Naprawa

- Naprawa - Skomielna Biała (z tunelem)

- Skomielna Biała - Rabka Zdrój

Budowa Zakopianki na trasie Rabka - Nowy Targ

Pierwszy i ostatni odcinek zostały już zakończone i są oddane do ruchu. W budowie pozostaje najkrótszy, ale najtrudniejszy. Tu powstaje jeden z najdłuższych tuneli drogowych w Polsce o długości ok 2 km.

Początek odcinka z tunelem. Zdjęcie: GDDKiA.

 

Budowany fragment drogi ekspresowej S7 ma dokładnie 3,050 km długości. Patrząc od strony północnej składa się z trzech etapów.

Pierwszy to budowa drogi ekspresowej przed tunelem, na wysokości miejscowości Naprawa. Tu powstał imponujący wiadukt drogowy o długości 321 m. Aktualnie trwają już prace wykończeniowe i porządkowe na estakadzie.

Co na budowie Zakopianki DK47 Rdzawka – Nowy Targ. Jakie inwestycje na trasie Kraków - Zakopane

 

Estakada i wjazd do tunelu od strony Krakowa. Zdjęcie: GDDKiA.

 

 Kiedy droga S7 z Krakowa? Różne zaawansowanie prac na każdym z odcinków

Na portalu północnym obsypano pobocza oraz zamontowano bariery energochłonne. Wybudowana została także kanalizacja deszczowa. Trwa teraz trwa montaż instalacji antygołoledziowej.

Portal południowy. Zdjęcie: GDDKiA.

Drugi fragment to tunel drogowy o długości 2,058 km. Tunel ma dwie komory i przejścia awaryjne między nimi. W każdej komorze powstała jezdnia z dwoma pasami ruchu.

Tunel Zakopianki. Zdjęcie: GDDKiA.

 

 

W tunelach trwają ostatnie prace wykończeniowe. Instalacje oświetleniowa, hydrantowa, układ sterowania i system monitoringu są praktycznie gotowe. Wkrótce oba tunele zostaną wyposażone w kompletny system komunikacyjny.

Przejazd awaryjny. Zdjęcie: GDDKiA.

Montaż instalacji w tunelu. Zdjęcie: GDDKiA.

Tunel Zakopianki. Zdjęcie: GDDKiA.

 

Trzeci to fragment pomiędzy tunelem i węzłem Skomielna Biała, na połączeniu z drogą krajową nr 28. Na tym fragmencie trwają aktualnie prace związane ze stabilizacją podłoża, układaniem warstwy z kruszywa, rozpoczęto także wykonywanie podbudowy bitumicznej na jednej z jezdni.

Portal południowy. Zdjęcie: GDDKiA.

Nowa, przebudowana Zakopianka umożliwi przejazd pomiędzy Krakowem i Zakopanem bezpieczną dwujezdniową drogą z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Od Krakowa do Myślenic kierowcy korzystają z dwupasmowej drogi krajowej nr 7. Dalej na południe do Rabki Zdrój zaplanowano dostosowanie krajowej „7” do parametrów drogi ekspresowej. Odcinki od Myślenic do Naprawy i od Skomielnej do Rabki Zdrój zostały już oddane do ruchu. Brakującym fragmentem jest właśnie odcinek z tunelem.

Wyjazd z tunelu. Połączenie z odcinkiem oddanym już wcześniej do ruchu, zjazd na drogę krajową nr 28 do Rabki Zdrój. Zdjęcie: GDDKiA.

W Rabce Zdrój, na węźle Zabornia, droga krajowa nr 7 odbija w kierunku Chyżnego, a w kierunku Zakopanego prowadzi dalej droga krajowa nr 47. Do Rdzawki to wciąż droga z uchem przyspieszonym. W Rdzawce dwupasmówka się kończy. I tu zaczyna się kolejny odcinek Zakopianki w budowie - do Nowego Targu powstaje 16 km dwujezdniowej drogi krajowej nr 47 z bezkolizyjnymi skrzyżowaniami i dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Umowa z wykonawcą zakłada zakończenie prac w październiku 2023 r.

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S7 Jak dojadę - Lubień Jak dojadę - Rabka-Zdrój