1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Tunel w ciągu drogi ekspresowej S2 - Południowej Obwodnicy Warszawy

Tunel w ciągu drogi ekspresowej S2 - Południowej Obwodnicy Warszawy

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2022-01-10
Tunel w ciągu drogi ekspresowej S2 - Południowej Obwodnicy Warszawy
Od grudnia 2021 r. korzystamy z ponad 2 km tunelu pod Ursynowem w Warszawie. Zdjęcia: GDDKIA
Tunel w ciągu drogi ekspresowej S2 - Południowej Obwodnicy Warszawy to drugi z udostępnionych do ruchu tuneli drogowych w Polsce. Gigantyczny tunel powstał pod Ursynowem, w zurbanizowanym terenie pod istniejącą już infrastrukturą podziemną. Kierowcy mogą z niego korzystać od II połowy grudnia 2021 r.

Tunel pod Ursynowem o długości ponad 2,335 km, poprowadzony m.in. pod pierwszą linią metra (M1), jest obecnie najdłuższym tunelem w terenie miejskim w Polsce. Tunel jest częścią Południowej Obwodnicy Warszawy w ciągu drogi ekspresowej S2. Był to odcinek wieńczący budowę tej trasy. Jego realizacja była dużym wyzwaniem wyzwanie dla projektantów i wykonawców.

Tunel naszpikowany jest nowoczesną technologią. Jej zadaniem jest czuwanie nad bezpieczeństwem użytkowników tunelu. Sygnały z kamer i czujników trafiają do Centrum Zarządzania Tunelem pracującego 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, gdzie przetwarzane są przez system zarządzania ruchem.

 

Tunel pod Ursynowem jako część POłudniowej OBwodnicy Warszawy naszpikowany jest nowoczesną techniką

Tunel pod Ursynowem, część Południowej Obwodnicy Warszawy, naszpikowany jest nowoczesną techniką. Zdjecia: GDDKIA

Południowa Obwodnica Warszawy: Tunel w ciągu S2 pod Ursynowem naszpikowany technologią

Obiekt zbudowany jest z trzech naw: wschodniej, prowadzącej w kierunku Skarpy Wilanowskiej, trasy Mostu Południowego oraz dzielnicy Wawer, zachodniej, prowadzącej w stronę dzielnicy Włochy i Bemowo oraz środkowej, wentylacyjnej, znajdującej się pomiędzy tymi dwiema nawami.

Każda z dwóch jezdni w tunelu w ciągu S2, o nawierzchni betonowej, ma szerokość ok. 14,5 metra, po trzy pasy ruchu i pas awaryjny o szerokości ok. 3,75 metra. Po obu stronach jezdni zlokalizowane są drogi ewakuacyjne o szerokości 1 metra od krawędzi jezdni. Tunel pod powierzchnię wchodzi między ul. Indiry Gandhi a ul. Pileckiego, wychodzi na skarpie za ul. Nowoursynowską w Warszawie.

 

Tunele drogowe w Polsce - istniejące, budowane i planowane

Tunel drogowy w ciągu drogi S2 w Warszawie

Tunel drogowy w ciągu drogi S2 w Warszawie. Zdjęcia: GDDKIA

Tunel realizowany był metodą podstropową, gdzie najpierw wykonano ściany szczelinowe, a nich strop, spod którego wybrano grunt. W zakresie robót zasadniczych zużyte zostało około 315 tys. m3 betonu oraz ok. 33,7 tys. ton stali.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S2 Jak dojadę - Warszawa