Tunel w ciągu drogi ekspresowej S2 - Południowej Obwodnicy Warszawy
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2022-01-10
Tunel pod Ursynowem o długości ponad 2,335 km, poprowadzony m.in. pod pierwszą linią metra (M1), jest obecnie najdłuższym tunelem w terenie miejskim w Polsce. Tunel jest częścią Południowej Obwodnicy Warszawy w ciągu drogi ekspresowej S2. Był to odcinek wieńczący budowę tej trasy. Jego realizacja była dużym wyzwaniem wyzwanie dla projektantów i wykonawców.
Tunel naszpikowany jest nowoczesną technologią. Jej zadaniem jest czuwanie nad bezpieczeństwem użytkowników tunelu. Sygnały z kamer i czujników trafiają do Centrum Zarządzania Tunelem pracującego 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, gdzie przetwarzane są przez system zarządzania ruchem.
Tunel pod Ursynowem, część Południowej Obwodnicy Warszawy, naszpikowany jest nowoczesną techniką. Zdjecia: GDDKIA
Południowa Obwodnica Warszawy: Tunel w ciągu S2 pod Ursynowem naszpikowany technologią
Obiekt zbudowany jest z trzech naw: wschodniej, prowadzącej w kierunku Skarpy Wilanowskiej, trasy Mostu Południowego oraz dzielnicy Wawer, zachodniej, prowadzącej w stronę dzielnicy Włochy i Bemowo oraz środkowej, wentylacyjnej, znajdującej się pomiędzy tymi dwiema nawami.
Każda z dwóch jezdni w tunelu w ciągu S2, o nawierzchni betonowej, ma szerokość ok. 14,5 metra, po trzy pasy ruchu i pas awaryjny o szerokości ok. 3,75 metra. Po obu stronach jezdni zlokalizowane są drogi ewakuacyjne o szerokości 1 metra od krawędzi jezdni. Tunel pod powierzchnię wchodzi między ul. Indiry Gandhi a ul. Pileckiego, wychodzi na skarpie za ul. Nowoursynowską w Warszawie.
Tunele drogowe w Polsce - istniejące, budowane i planowane
Tunel drogowy w ciągu drogi S2 w Warszawie. Zdjęcia: GDDKIA
Tunel realizowany był metodą podstropową, gdzie najpierw wykonano ściany szczelinowe, a nich strop, spod którego wybrano grunt. W zakresie robót zasadniczych zużyte zostało około 315 tys. m3 betonu oraz ok. 33,7 tys. ton stali.