1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Tunele drogowe w Polsce - istniejące, budowane i planowane

Tunele drogowe w Polsce - istniejące, budowane i planowane

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2022-01-05
Tunele drogowe w Polsce - istniejące, budowane i planowane
Do końca 2022 r. będą w Polsce trzy tunele drogowe. Do istniejących na S1 w Lalikach i na S2 w Warszawie dołączy tunel na Zakopiance. Zdjęcia: GDDKIA
Obecnie na sieci dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA funkcjonują dwa tunele drogowe, a kolejne są na etapie budowy i prac przygotowawczych. Pierwszym był tunel w ciągu drogi ekspresowej S1 w Lalikach w woj. śląskim. Drugim, oddany w grudniu 2021 r. obiekt w ciągu drogi S2 Puławska - Lubelska, Południowej Obwodnicy warszawy. W tym roku przebędzie trzeci na Zakopiance w ciągu S7 Lubień – Rabka Zdrój. Obecnie w budowie jest osiem tuneli o długości około ponad 11 km, a w ciągu najbliższej dekady przybędzie nam kilkanaście tuneli o łącznej długości około 25 km.

Pierwszym tunelem drogowym administrowanym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad był blisko 700-metrowy tunel na drodze ekspresowej S1 w Lalikach w woj. śląskim.

 

Drugim, tunel na Ursynowie w ciągu S2 Południowej Obwodnicy Warszawy.

Tunel pod Ursynowem w ciągu drogi S2, Południowej Obwodnicy Warszawy

Tunel pod Ursynowem w ciągu drogi S2, Południowej Obwodnicy Warszawy. Zdjecia: GDDKIA

Południowa Obwodnica Warszawy: Tunel w ciągu S2 pod Ursynowem naszpikowany technologią

Dwunawowy tunel o długości 2335 m jest obecnie najdłuższym takim obiektem drogowym w Polsce. W każdej nawie jezdnia o szerokość ok. 14,5 m ma po trzy pasy ruchu i pas awaryjny.

W tym roku przybędzie trzeci tunel, o długości 2058 m pod górą Luboń Mały, na S7 Naprawa - Skomielna Biała (woj. małopolskie).

Budowa S7: Kiedy kierowcy pojadą tunelem na Zakopiance?

Zakopianka z widokiem na tunel

S7, Zakopianka w budowie z widokiem na tunel. Zdjecia: GDDKIA


Ponadto w budowie znajdują się dwa dwunawowe tunele w ciągu drogi ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Góra (woj. dolnośląskie). Pierwszy z nich ma ok. 2300 m długości, a drugi - wykonywany metodą rozkopową - ok. 320 m.

Budowa ostatnich odcinków drogi S3 na Dolnym Śląsku. W tym roku S3 do granicy w Lubawce

Budowa tuneli w ciągu drogi ekspresowej S3 Bolków - Lubawka

Budowa tuneli w ciągu drogi ekspresowej S3 Bolków - Lubawka. Zdjecia: GDDKIA


Na S1 obwodnicy Węgierskiej Górki (woj. śląskie) powstają dwa dwunawowe tunele. Pierwszy w zboczu masywu Barania Góra o długości 834 m (druga nawa ok. 807 m), a drugi pod Białożyńskim Groniem o długości 1000 m (druga nawa 990 m).

Ekspresówka w tunelach przez góry. Budowa S1 Przybędza – Milówka potrwa dłużej

Budowa tunelu Białożyńskiego w ciągu drogi S1, obwodnicy Węgierskiej Górki

Budowa tunelu Białożyńskiego w ciągu drogi S1, obwodnicy Węgierskiej Górki. Zdjecia: GDDKIA

Na S52, Północnej Obwodnicy Krakowa (woj. małopolskie), powstają dwa dwunawowe obiekty o długości 653 i 496 m, wykonywane metodą rozkopową.

S52 Północna Obwodnica Krakowa wychodzi z ziemi

We wrześniu 2021 r. zakończono też drążenie tunelu pod Świną w woj. zachodniopomorskim, o długości ok. 1485 m, łączącego oba brzegi Świnoujścia. W przypadku tej inwestycji, realizowanej przez samorząd miasta, GDDKiA pełni rolę inwestora zastępczego.


Drążenie tunelu łączącego wyspy uznam i Wolin w Świnoujsciu

Drążenie tunelu w Świnoujściu, łączącego wyspy Uznam i Wolin. Zdjecia: GDDKIA


W 2022 roku rozpoczną się prace przy drążeniu pary tuneli w paśmie Pogórza Dynowskiego, o długości ok. 2250 m, na odcinku S19 Rzeszów Południe - Babica (woj. podkarpackie).

Wiosną start budowy drogi S19 Rzeszów – Babica

Niemal na każdej z tych inwestycji stosowana jest inna metoda budowy tunelu, co wynika z różnic budowy geologicznej terenów, przez które będzie przechodził. Na Ursynowie, gdzie tunel powstaje nie tylko pod silnie zurbanizowanym terenem dzielnicy Warszawy, a także pod linią metra, wykorzystywana jest metoda podstropowa. Na S7 wykonawcy tunelu zmagają się ze spękanym fliszem karpackim, stosując górniczą metodę ADECO-RS, a w Beskidzie i Sudetach stosowana jest również górnicza metoda określana skrótem NATM. Najłatwiejsze wydaje się wykonanie tunelu pod Świną. Tu jednak za sprawą małych promieni łuku trasy wymagane jest zastosowanie przegubowej maszyny i bardzo precyzyjnego układania pierścieni obudowy tunelu.

W realizacji są tunele drogowe o łącznej długości niemal 11,4 km, a w planach kolejne o niemal takiej samej sumarycznej długości, czyli 11,3 km.

Najdłuższy tunel w Polsce, mierzący ok. 5000 m długości, powstanie pod Odrą w ciągu Zachodniej Obwodnicy Szczecina.

S6 Zachodnia Obwodnica Szczecina. Przetarg na dokumentację w podziale na dwie części

S6, Zachodnia Obwodnica Szczecina - przekrój tunelu przez Odrę

S6 - Zachodnia Obwodnica Szczecina - przekrój tunelu przez Odrę. Zdjecia: GDDKIA


Na S19 w woj. podkarpackim powstaną dwa kolejne tunele pomiędzy Jawornikiem i Domaradzem. Dłuższy obiekt będzie mierzył 2910 m, a kolejny ok. 990 m.

Metodą rozkopową będą realizowane dwa tunele na Bemowie w Warszawie w ciągu ekspresowej trasy S7 od Kiełpina do skrzyżowania z S8. Ich długość to odpowiednio 1000 i 1122 m.

Ostatni z planowanych tuneli, o długości ok. 317 m, powstanie na obwodnicy Zabierzowa w ciągu DK79 (woj. małopolskie).

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S19 Utrudnienia na drodze S2