Tunele drogowe w Polsce - istniejące, budowane i planowane
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2022-01-05

Pierwszym tunelem drogowym administrowanym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad był blisko 700-metrowy tunel na drodze ekspresowej S1 w Lalikach w woj. śląskim.
Drugim, tunel na Ursynowie w ciągu S2 Południowej Obwodnicy Warszawy.
Tunel pod Ursynowem w ciągu drogi S2, Południowej Obwodnicy Warszawy. Zdjecia: GDDKIA
Południowa Obwodnica Warszawy: Tunel w ciągu S2 pod Ursynowem naszpikowany technologią
Dwunawowy tunel o długości 2335 m jest obecnie najdłuższym takim obiektem drogowym w Polsce. W każdej nawie jezdnia o szerokość ok. 14,5 m ma po trzy pasy ruchu i pas awaryjny.
W tym roku przybędzie trzeci tunel, o długości 2058 m pod górą Luboń Mały, na S7 Naprawa - Skomielna Biała (woj. małopolskie).
Budowa S7: Kiedy kierowcy pojadą tunelem na Zakopiance?
S7, Zakopianka w budowie z widokiem na tunel. Zdjecia: GDDKIA
Ponadto w budowie znajdują się dwa dwunawowe tunele w ciągu drogi ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Góra (woj. dolnośląskie). Pierwszy z nich ma ok. 2300 m długości, a drugi - wykonywany metodą rozkopową - ok. 320 m.
Budowa ostatnich odcinków drogi S3 na Dolnym Śląsku. W tym roku S3 do granicy w Lubawce
Budowa tuneli w ciągu drogi ekspresowej S3 Bolków - Lubawka. Zdjecia: GDDKIA
Na S1 obwodnicy Węgierskiej Górki (woj. śląskie) powstają dwa dwunawowe tunele. Pierwszy w zboczu masywu Barania Góra o długości 834 m (druga nawa ok. 807 m), a drugi pod Białożyńskim Groniem o długości 1000 m (druga nawa 990 m).
Ekspresówka w tunelach przez góry. Budowa S1 Przybędza – Milówka potrwa dłużej
Budowa tunelu Białożyńskiego w ciągu drogi S1, obwodnicy Węgierskiej Górki. Zdjecia: GDDKIA
Na S52, Północnej Obwodnicy Krakowa (woj. małopolskie), powstają dwa dwunawowe obiekty o długości 653 i 496 m, wykonywane metodą rozkopową.
S52 Północna Obwodnica Krakowa wychodzi z ziemi
We wrześniu 2021 r. zakończono też drążenie tunelu pod Świną w woj. zachodniopomorskim, o długości ok. 1485 m, łączącego oba brzegi Świnoujścia. W przypadku tej inwestycji, realizowanej przez samorząd miasta, GDDKiA pełni rolę inwestora zastępczego.
Drążenie tunelu w Świnoujściu, łączącego wyspy Uznam i Wolin. Zdjecia: GDDKIA
W 2022 roku rozpoczną się prace przy drążeniu pary tuneli w paśmie Pogórza Dynowskiego, o długości ok. 2250 m, na odcinku S19 Rzeszów Południe - Babica (woj. podkarpackie).
Wiosną start budowy drogi S19 Rzeszów – Babica
Niemal na każdej z tych inwestycji stosowana jest inna metoda budowy tunelu, co wynika z różnic budowy geologicznej terenów, przez które będzie przechodził. Na Ursynowie, gdzie tunel powstaje nie tylko pod silnie zurbanizowanym terenem dzielnicy Warszawy, a także pod linią metra, wykorzystywana jest metoda podstropowa. Na S7 wykonawcy tunelu zmagają się ze spękanym fliszem karpackim, stosując górniczą metodę ADECO-RS, a w Beskidzie i Sudetach stosowana jest również górnicza metoda określana skrótem NATM. Najłatwiejsze wydaje się wykonanie tunelu pod Świną. Tu jednak za sprawą małych promieni łuku trasy wymagane jest zastosowanie przegubowej maszyny i bardzo precyzyjnego układania pierścieni obudowy tunelu.
W realizacji są tunele drogowe o łącznej długości niemal 11,4 km, a w planach kolejne o niemal takiej samej sumarycznej długości, czyli 11,3 km.
Najdłuższy tunel w Polsce, mierzący ok. 5000 m długości, powstanie pod Odrą w ciągu Zachodniej Obwodnicy Szczecina.
S6 Zachodnia Obwodnica Szczecina. Przetarg na dokumentację w podziale na dwie części
S6 - Zachodnia Obwodnica Szczecina - przekrój tunelu przez Odrę. Zdjecia: GDDKIA
Na S19 w woj. podkarpackim powstaną dwa kolejne tunele pomiędzy Jawornikiem i Domaradzem. Dłuższy obiekt będzie mierzył 2910 m, a kolejny ok. 990 m.
Metodą rozkopową będą realizowane dwa tunele na Bemowie w Warszawie w ciągu ekspresowej trasy S7 od Kiełpina do skrzyżowania z S8. Ich długość to odpowiednio 1000 i 1122 m.
Ostatni z planowanych tuneli, o długości ok. 317 m, powstanie na obwodnicy Zabierzowa w ciągu DK79 (woj. małopolskie).