Umowa dla obwodnicy Pilzna podpisana
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2022-03-21
Drogowcy podpisali umowę na wykonanie Koncepcji programowej (KP) dla budowy obwodnicy Pilzna w ciągu drogi krajowej nr 73. Zadanie za kwotę 1 496 743,95 zł, zrealizuje Pracownia Inżynierska KLOTOIDA. Będzie na to miała 12 miesięcy od podpisania umowy.
- Do zadań wykonawcy będzie należało wykonanie Koncepcji programowej z pełnym rozpoznaniem geologicznym. KP doprecyzuje przyjęte wstępnie rozwiązania projektowe obwodnicy, w tym przedstawi wariantowe rozwiązania skrzyżowań, obiektów inżynierskich, a także sposobu zabezpieczenia posadowienia nasypu drogowego. Jej celem będzie umożliwienie ustalenia ostatecznych rozwiązań projektowych i technologii realizacji. Uściśli także zakres rzeczowy i finansowy inwestycji, czyli określi założenia dla jej realizacji w systemie Projektuj i buduj – informują drogowcy.
Budowa dróg w Polsce. Start sezonu budowlanego i nowe drogi w 2022 roku
Podstawowym celem budowy obwodnicy Pilzna jest wyprowadzenie ruchu samochodów ciężarowych, jaki koncentruje się w mieście z kierunków wschodniego i zachodniego. Chodzi przede wszystkim o podróżujących drogą krajową nr 94 oraz autostradą A4 w kierunku Jasła i dalej Krosna. Przebieg DK73 łączy korytarz transportowy DK94/A4 z drogą krajową nr 28, stanowiącą główny kręgosłup komunikacyjny południowej części województw podkarpackiego i małopolskiego. Dzięki realizacji tej obwodnicy, ruch tranzytowy znacząco zmniejszy się w centrum miejscowości.
Mapa z lokalizacją obwodnicy Pilzna w ciągu DK73. Mapa: GDDKIA
Via Carpatia wydłuży się o odcinek do południowej granicy. Duże zainteresowanie budową S19 do Barwinka
Przeznaczona do zaprojektowania, a następnie wybudowania obwodnica Pilzna będzie w przyszłości obejmować swoim zakresem budowę drogi klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości ok. 2,6 km. Wybudowane zostaną skrzyżowania jednopoziomowe (ronda) i dodatkowe jezdnie zapewniające obsługę przyległego terenu. Powstaną także obiekty inżynierskie (jeden most i jeden wiadukt), urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Obwodnica swój przebieg rozpocznie na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 94 i ul. Lwowskiej (DK73) w Pilźnie, gdzie zaprojektowano skrzyżowanie typu rondo. Dalej trasa przetnie rzekę Dulcza, a na końcowym odcinku włączy się do istniejącej drogi krajowej nr 73 za pomocą ronda. Będzie ono zlokalizowane w odległości ok. 1,2 km za istniejącym skrzyżowaniem z drogą gminną w kierunku Jasła. Koniec obwodnicy zaprojektowano w miejscowości Strzegocice (początek planowanej rozbudowy DK73 na odcinku Pilzno - Brzostek).
Po podpisaniu umowy dla obwodnicy Pilzna wszystkie podkarpackie obwodnice, ujęte w rządowym Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030, są już na etapie opracowywania dokumentacji. Są to inwestycje:
- obwodnica Kolbuszowej w ciągu DK9
- obwodnica Miejsca Piastowego w ciągu DK28
- obwodnica Przemyśla w ciągu DK28/DK77
- obwodnica Nowej Dęby w ciągu DK9
- obwodnica Sanoka w ciągu DK84 (II etap)
- obwodnica Jasła w ciągu DK73
- obwodnica Brzostku i Kołaczyc w ciągu DK73
- obwodnica Pilzna w ciągu DK73
Obwodnica Brzostku i Kołaczyc w ciągu DK73 z umową na dokumentację
- Dla wszystkich zadań są już wyłonieni wykonawcy, którzy rozpoczęli opracowywanie dokumentacji: STEŚ-R - Studium korytarzowe, Studium-techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej oraz uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach – podkreślają przedstawiciele rzeszowskiego oddziału GDDKIA.