Umowy na odcinki S3 do Świnoujścia. Kiedy zakończy się budowa całej S3?
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2020-08-28
Odcinek trasy S3 Świnoujście–Troszyn jest niezbędny do ukończenia całej drogi od Bałtyku do granicy z Czechami. Wszystkie pozostałe fragmenty tej drogi już istnieją lub są w realizacji. Realizację (projektuj i buduj) drogi ekspresowej S3 do Świnoujścia o długości 33 km podzielono na dwa odcinki:
S3 Świnoujście - Dargobądz o długości 17 km
Odcinek Świnoujście–Dargobądz zacznie się na rondzie na wylocie z planowanego tunelu w Świnoujściu i poprowadzi węzła Dargobądz. Zadanie zakłada budowę węzła łączącego S3 z gazoportem, a także węzła Łunowo w rejonie połączenie DK3 i DK93 oraz bliźniaczej estakady na obwodnicy Międzyzdrojów. Węzeł Dargobądz powstanie w ramach drugiego odcinka Dargobądz – Troszyn.
S3 Dargobądz – Troszyn o długości 16 km, obwodnica Wolina
Nowa droga ekspresowa S3 będzie tylko częściowo wykorzystywać przebieg istniejącej obwodnicy Dargobądza w ciągu drogi krajowej nr 3. Powstanie węzeł Dargobądz. Droga będzie przebiegała w zbliżeniu do obecnej drogi krajowej nr 3 przed Wolinem, wchodząc w obecny przebieg tej drogi. W ramach inwestycji jednojezdniowa obwodnica Wolina będzie rozbudowana do dwóch jezdni, co będzie się wiązało z budową bliźniaczego do obecnie istniejącego mostu przez Dźwinę. S3 będzie skomunikowana z innymi drogami w tym rejonie poprzez węzły drogowe Wolin Zachód i Wolin Wschód. Na końcu trasa włączy się w istniejącą obwodnicę Troszyna, Parłówka i Ostromic.
Nową drogą S3 od Świnoujścia do Troszyna wraz z rozbudowaną obwodnicą Wolina mamy pojechać w 2024 roku.
Droga ekspresowa S3 przebiega wzdłuż zachodniej granicy Polski i połączy Świnoujście (terminal promów morskich) z granicą z Republiką Czeską w Lubawce. Droga ekspresowa S3 planowana jest w przekroju dwujezdniowym, po 2 pasy ruchu na każdej jezdni. Dostępność do drogi będzie jedynie w węzłach drogowych, natomiast ruch lokalny będzie się odbywać za pomocą dróg zbiorczych oraz bezkolizyjnych przejazdów drogowych z jednej strony drogi na drugą (bez połączenia z drogą ekspresową).
Podstawowe parametry techniczne trasy S3 Troszyn – Świnoujście:
- prędkość projektowa – 110 km/h
- przekrój poprzeczny – dwie jezdnie po dwa pasy ruchu
- szerokość pasa ruchu – 3,5 m
- szerokość pasa awaryjnego – 2,5 m
- szerokość pasa dzielącego – 5,0
Prace na S3 Szczecin - Troszyn
W realizacji są odcinki drogi ekspresowej S3 od Szczecina do obwodnicy Parłówka i Troszyna oraz autostrady A6 w rejonie Szczecina.
S3 Troszyn - Miękowo
Obecnie trasa na odcinku od obwodnicy Troszyna do obwodnicy Miękowa jest drogą jednojezdniową. Natomiast odcinek od Miękowa do Rzęśnicy to dwujezdniowy odcinek wybudowany w latach 70 ubiegłego wieku. Łącznie to 41,4 km drogi, które obecnie jest w przebudowie/rozbudowie. Zakończenie inwestycji przewidziane jest na kwiecień 2021 roku.
S3 Miękowo – Szczecin Rzęśnica
Obecnie odcinek przechodzi proces dostosowania do pełnych parametrów drogi ekspresowej. Rozbudowa przewiduje likwidację kolizyjnego skrzyżowania z drogą powiatową w m. Kliniska i budowę w jego miejsce węzła drogowego. Przebudowę węzła "Rzęśnica" wraz z korektą geometryczną trasy łagodzącą promień łuku drogi. Likwidacje wszelkich zjazdów i połączeń w jedym poziomie, w tym likwidację parkingów leśnych.
Długość odcinka drogi objętej projektem wynosi 19 km - za początek przyjęto koniec istniejącej obwodnicy Miękowa. Koniec odcinka stanowi włączenie projektowanego węzła „Rzęśnica” w istniejąca drogę S3 (A6). Zasadniczy zakres robót (rozbudowa korpusu drogi wraz z budową węzłów) zamyka się w odcinku o łącznej długości ok. 4 km. Na pozostałej części roboty ograniczają się do budowy dróg obsługujących, wykonania urządzeń bezpieczeństwa ruchu i ochrony środowiska (np. ogrodzenie) oraz infrastruktury związanej z funkcjonowaniem drogi ekspresowej.
Budowa odcinka Miękowo – Rzęśnica powinna się zakończyć w drugim kwartale 2021 roku.
S3 Bolków - Lubawka wchodzi w fazę budowy
W 2023 roku przejedziemy całą, ekspresową trasą S3 na Dolnym Śląsku, gdzie w realizacji są dwa ostatnie odcinki tej trasy o łącznej długości 31,5 km, od Bolkowa do granicy z Republiką Czeską w okolicy Lubawki.
Realizację S3 podzielono na dwa odcinki. Trasę pomiędzy węzłami Bolków i Kamienna Góra Północ zaprojektuje i zbuduje konsorcjum firm: PORR z Warszawy i PORR Bau z Wiednia. Ponad 16-kilometrowy odcinek będzie przebiegać przez pasmo Gór Wałbrzyskich a S3 pobiegnie pod nimi dwoma tunelami. W ramach tego zadania powstanie najdłuższy tunel drogowy w Polsce o długości ok. 2300 m, natomiast drugi tunel będzie miał ok. 320 m długości. Koszt budowy tego odcinka to ponad 1,5 mld zł, jego oddanie do ruchu jest planowane w pierwszej połowie 2023 r. Wcześniej, w drugiej połowie 2021 r., kierowcy skorzystają z przygranicznego odcinka S3 od węzła Kamienna Góra Północ do węzła Lubawka o długości ok. 15,3 km. Zrealizuje go konsorcjum: Mosty Łódź i Przedsiębiorstwo Budownictwa Drogowo-Inżynieryjnego z Torunia za prawie 880 mln zł.
O rozpoczęciu budowy na odcinku Bolków – Kamienna Góra (wraz z dwoma tunelami przez góry) pisaliśmy więcej tutaj:
PORR wchodzi na plac budowy odcinka S3 Bolków – Lubawka. Wyzwaniem będą tunele