1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Umowy na odcinki S3 do Świnoujścia. Kiedy zakończy się budowa całej S3?

Umowy na odcinki S3 do Świnoujścia. Kiedy zakończy się budowa całej S3?

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2020-08-28
Umowy na odcinki S3 do Świnoujścia. Kiedy zakończy się budowa całej S3?
Mapa przebiegu drogi S3 Świnoujście - Troszyn. Podpisanie umów z wykonawcami 28.08.2020. Mapa: GDDKIA
Ruszyła budowa drogi ekspresowej S3 na południu kraju – odcinek Bolków – Kamienna Góra. Dzisiaj (28.08.2020) drogowcy podpisują umowy na realizację najbardziej wysuniętych na północ odcinków tej drogi Świnoujście - Troszyn. Są to ostatnie odcinki drogi S3 wchodzące do realizacji. Łącznie cała ekspresowa trasa S3 będzie miała długość niemal 500 km a jej budowa zakończy się w 2024 roku.

Odcinek trasy S3 Świnoujście–Troszyn jest niezbędny do ukończenia całej drogi od Bałtyku do granicy z Czechami. Wszystkie pozostałe fragmenty tej drogi już istnieją lub są w realizacji. Realizację (projektuj i buduj) drogi ekspresowej S3 do Świnoujścia o długości 33 km podzielono na dwa odcinki:

S3 Świnoujście - Dargobądz o długości 17 km

Odcinek Świnoujście–Dargobądz zacznie się na rondzie na wylocie z planowanego tunelu w Świnoujściu i poprowadzi węzła Dargobądz. Zadanie zakłada budowę węzła łączącego S3 z gazoportem, a także węzła Łunowo w rejonie połączenie DK3 i DK93 oraz bliźniaczej estakady na obwodnicy Międzyzdrojów. Węzeł Dargobądz powstanie w ramach drugiego odcinka Dargobądz – Troszyn.

S3 Dargobądz – Troszyn o długości 16 km, obwodnica Wolina

Nowa droga ekspresowa S3 będzie tylko częściowo wykorzystywać przebieg istniejącej obwodnicy Dargobądza w ciągu drogi krajowej nr 3. Powstanie węzeł Dargobądz. Droga będzie przebiegała w zbliżeniu do obecnej drogi krajowej nr 3 przed Wolinem, wchodząc w obecny przebieg tej drogi. W ramach inwestycji jednojezdniowa obwodnica Wolina będzie rozbudowana do dwóch jezdni, co będzie się wiązało z budową bliźniaczego do obecnie istniejącego mostu przez Dźwinę. S3 będzie skomunikowana z innymi drogami w tym rejonie poprzez węzły drogowe Wolin Zachód i Wolin Wschód. Na końcu trasa włączy się w istniejącą obwodnicę Troszyna, Parłówka i Ostromic.

Nową drogą S3 od Świnoujścia do Troszyna wraz z rozbudowaną obwodnicą Wolina mamy pojechać w 2024 roku.

Droga ekspresowa S3 przebiega wzdłuż zachodniej granicy Polski i połączy Świnoujście (terminal promów morskich) z granicą z Republiką Czeską w Lubawce. Droga ekspresowa S3 planowana jest w przekroju dwujezdniowym, po 2 pasy ruchu na każdej jezdni. Dostępność do drogi będzie jedynie w węzłach drogowych, natomiast ruch lokalny będzie się odbywać za pomocą dróg zbiorczych oraz bezkolizyjnych przejazdów drogowych z jednej strony drogi na drugą (bez połączenia z drogą ekspresową).

Podstawowe parametry techniczne trasy S3 Troszyn – Świnoujście:

  • prędkość projektowa – 110 km/h
  • przekrój poprzeczny – dwie jezdnie po dwa pasy ruchu
  • szerokość pasa ruchu – 3,5 m
  • szerokość pasa awaryjnego – 2,5 m
  • szerokość pasa dzielącego – 5,0

Prace na S3 Szczecin - Troszyn

W realizacji są odcinki drogi ekspresowej S3 od Szczecina do obwodnicy Parłówka i Troszyna oraz autostrady A6 w rejonie Szczecina.

S3 Troszyn - Miękowo

Obecnie trasa na odcinku od obwodnicy Troszyna do obwodnicy Miękowa jest drogą jednojezdniową. Natomiast odcinek od Miękowa do Rzęśnicy to dwujezdniowy odcinek wybudowany w latach 70 ubiegłego wieku. Łącznie to 41,4 km drogi, które obecnie jest w przebudowie/rozbudowie. Zakończenie inwestycji przewidziane jest na kwiecień 2021 roku.

S3 Miękowo – Szczecin Rzęśnica

Obecnie odcinek przechodzi proces dostosowania do pełnych parametrów drogi ekspresowej. Rozbudowa przewiduje likwidację kolizyjnego skrzyżowania z drogą powiatową w m. Kliniska i budowę w jego miejsce węzła drogowego. Przebudowę węzła "Rzęśnica" wraz z korektą geometryczną trasy łagodzącą promień łuku drogi. Likwidacje wszelkich zjazdów i połączeń w jedym poziomie, w tym likwidację parkingów leśnych.

Długość odcinka drogi objętej projektem wynosi 19 km - za początek przyjęto koniec istniejącej obwodnicy Miękowa. Koniec odcinka stanowi włączenie projektowanego węzła „Rzęśnica” w istniejąca drogę S3 (A6). Zasadniczy zakres robót (rozbudowa korpusu drogi wraz z budową węzłów) zamyka się w odcinku o łącznej długości ok. 4 km. Na pozostałej części roboty ograniczają się do budowy dróg obsługujących, wykonania urządzeń bezpieczeństwa ruchu i ochrony środowiska (np. ogrodzenie) oraz infrastruktury związanej z funkcjonowaniem drogi ekspresowej.

Budowa odcinka Miękowo – Rzęśnica powinna się zakończyć w drugim kwartale 2021 roku.

S3 Bolków - Lubawka wchodzi w fazę budowy

W 2023 roku przejedziemy całą, ekspresową trasą S3 na Dolnym Śląsku, gdzie w realizacji są dwa ostatnie odcinki tej trasy o łącznej długości 31,5 km, od Bolkowa do granicy z Republiką Czeską w okolicy Lubawki.

Realizację S3 podzielono na dwa odcinki. Trasę pomiędzy węzłami Bolków i Kamienna Góra Północ zaprojektuje i zbuduje konsorcjum firm: PORR z Warszawy i PORR Bau z Wiednia. Ponad 16-kilometrowy odcinek będzie przebiegać przez pasmo Gór Wałbrzyskich a S3 pobiegnie pod nimi dwoma tunelami. W ramach tego zadania powstanie najdłuższy tunel drogowy w Polsce o długości ok. 2300 m, natomiast drugi tunel będzie miał ok. 320 m długości. Koszt budowy tego odcinka to ponad 1,5 mld zł, jego oddanie do ruchu jest planowane w pierwszej połowie 2023 r. Wcześniej, w drugiej połowie 2021 r., kierowcy skorzystają z przygranicznego odcinka S3 od węzła Kamienna Góra Północ do węzła Lubawka o długości ok. 15,3 km. Zrealizuje go konsorcjum: Mosty Łódź i Przedsiębiorstwo Budownictwa Drogowo-Inżynieryjnego z Torunia za prawie 880 mln zł.

O rozpoczęciu budowy na odcinku Bolków – Kamienna Góra (wraz z dwoma tunelami przez góry) pisaliśmy więcej tutaj:

PORR wchodzi na plac budowy odcinka S3 Bolków – Lubawka. Wyzwaniem będą tunele

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S3 Jak dojadę - Świnoujście